دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم مبتنی بر انجام پاپ اسمیر و تست اچ پی وی می باشد که در مقاله پیش رو آن را مطالعه خواهیم کرد.

دروانا: 

دو دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد:

  • غربالگری سرطان دهانه رحم: تست پاپ اسمیر که به دنبال ضایعات پیش سرطانی و تغییرات سلولی در دهانه رحم می باشد. این تغییرات ممکن است در صورت عدم درمان به موقع و مناسب به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.
  • غربالگری سرطان دهانه رحم: تست اچ پی وی که به دنبال ویروسی در نمونه سلولی دهانه رحم می باشد. این ویروس که ویروس پاپیلومای انسانی نام دارد سبب بروز برخی تغییرات در دهانه سلولی می گردد.

هر دو تست نامبرده که در دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد در مطب متخصص زنان انجام می شود. در طول انجام پاپ اسمیر به عنوان روشی برای غربالگری سرطان دهانه رحم پزشک با استفاده از ابزاری پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم دهانه واژن را باز می کند. به این ترتیب امکان معاینه داخل واژن و دهانه رحم فراهم می شود. سپس بخشی از سلول ها و مخاط دهانه رحم نمونه برداری می شود. سلول های نمونه برداری شده برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. اگر قرار بر انجام تست اچ پی وی باشد نمونه سلولی به لحاظ وجود ویروس اچ پی وی ارزیابی می شود.

دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم: نکاتی که پیش از انجام غربالگری سرطان دهانه رحم باید بدانیم

بهتر است به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم زمانی را انتخاب کنید که پریود نباشید. علاوه بر این به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • از ترکیبات دوش واژینال استفاده نکنید.
  • از تامپون استفاده نکنید.
  • از داشتن نزدیکی جنسی اجتناب کنید.
  • از مصرف محصولات واژینال اعم از لوبریکانت، کرم، ژل و داروهای واژینال اجتناب کنید.

دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم: بازه های زمانی غربالگری سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر به عنوان روشی برای غربالگری سرطان دهانه رحم از سن 21 سالگی آغاز می شود. در این شرایط اگر نتایج پاپ اسمیر نرمال باشد تکرار مجدد پاپ اسمیر 3 سال آینده خواهد بود. در بازه سنی 30 تا 65 سال انجام پاپ اسمیر و تست اچ پی وی به عنوان رویکردی در غربالگری سرطان دهانه رحم مورد توجه می باشد. اگر نتایج حاصل از پاپ اسمیر تنها که به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می شود نرمال باشد باید تست پاپ اسمیر بعدی سه سال بعد تکرار شود. اگر نتایج تست اچ پی وی به تنهایی نرمال باشد در آن صورت غربالگری سرطان دهانه رحم در 5 سال بعدی انجام می شود. اگر نتایج هر دو تست نرمال باشد در آن صورت تکرار غربالگری سرطان دهانه رحم به 5 سال بعد موکول خواهد شد.

در مورد افراد بالای 65 سال در موارد زیر نیازی به انجام غربالگری سرطان دهانه رحم وجود ندارد:

  • اگر نتایج غربالگری سرطان دهانه رحم به مدت چند سال متوالی نرمال باشد.
  • اگر دهانه رحم طی عمل هیسترکتومی به دلایلی غیر سرطانی مانند وجود فیبرم خارج شده باشد.

دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم: تفسیر نتایج

آماده شدن نتایج حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم حدود 3 هفته زمان می برد. اگر نتیجه غربالگری سرطان دهانه رحم وجود برخی ناهنجاری ها را نشان داد در آن صورت نیاز به تکرار تست و انجام روش های دیگری مانند کولپوسکوپی و نمونه برداری ضرورت خواهد یافت. نتایج غیر نرمال حاصل از کولپوسکوپی با استفاده از اصطلاحات CIN (نئوپلازی اینترا اپیتلیال) یا CGIN (نئوپلازی اینترا اپیتلیال گلاندولار سرویکس) تشریح می شود. این اصطلاحات با اعدادی همراه خواهد بود و نشان می دهد که احتمال سرطانی شدن این تغییرات سلولی چقدر است. افزایش عدد حاکی از آن می باشد که احتمال سرطانی شدن وجود دارد:

  • CIN1: این ناهنجاری های سلولی احتمالا به سرطان تبدیل نمی شوند و در طول زمان از بین می روند. اما غربالگری سرطان دهانه رحم باید هر 12 ماه یک بار تا محو شدن این ضایعات ادامه پیدا کند.
  • CIN2: احتمال متوسطی برای تبدیل این سلول ها به سرطان وجود دارد. در این مورد برداشت سلول های غیر نرمال معمولا توصیه می شود و غربالگری سرطان دهانه رحم طبق نظر متخصص زنان همچنان ادامه دارد.  
  • CIN3: این دسته از سلول ها شانس بالایی برای سرطانی شدن دارند. در این مورد نیز برداشت سلول های غیر نرمال معمولا توصیه می شود.
  • CGIN: این تغییرات سلولی سرطانی خواهند شد و درمان آن ها ضروری می باشد.

به منظور درمان تغییرات سلولی غیر نرمال متخصص زنان رویکرد مناسب را پیشنهاد خواهد کرد. در صورتی که نتایج حاصل از غربالگری سرطان دهانه رحم نرمال باشد در آن صورت احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در طول چند سال آینده اندک خواهد بود.

دکتر شادی خلخالی راد

دکتر شادی خلخالی راد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شادي خلخالي راد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در کرج، دکتر شادی خلخالی راد دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شادی خلخالی راد
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه