اچ پی وی، اچ پی وی در زنان با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون تعریف اچ پی وی در زنان و واکسن اچ پی وی در زنان تدوین شده است. 

دروانا: 

ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی-پوستی با فرد آلوده به اچ پی وی منتشر می شود. ممکن است در این میان نزدیکی جنسی نیز رخ نداده باشد. بنابراین صرف تماس با فرد آلوده امکان انتقال ویروس اچ پی وی در زنان و مردان را ممکن می سازد. خوشبختانه برای پیشگیری از انتقال ویروس اچ پی وی در زنان و مردان امکان استفاده از واکسن اچ پی وی فراهم می باشد. تزریق واکسن اچ پی وی در زنان سبب می شود تا آن ها از ابتلا به سرطان دهانه رحم در امان بمانند. سرطان دهانه رحم یکی از عوارض بلند مدت ابتلا به ویروس اچ پی وی در زنان می باشد. البته لازم به ذکر است که ابتلا به اچ پی وی در زنان لزوما به معنی ابتلا به سرطان دهانه رحم نمی باشد. برخی انواع ویروس اچ پی وی در زنان در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارند. از هر 10 مورد سرطان دهانه رحم 7 مورد از آن ها با وجود اچ پی وی نوع 16 و 18 مرتبط می باشد. واکسن اچ پی وی در زنان آن ها را علیه این انواع ویروس محافظت می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم با استفاده از واکسن اچ پی وی در زنان قابل پیشگیری است. همچنین در صورت ابتلا به عفونت اچ پی در زنان باید توجه داشت انجام غربالگری ها و دریافت درمان های به موقع می تواند از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی به طور سالانه 528000 مورد سرطان دهانه رحم تشخیص داده می شود و به طور سالانه 266000 خانم جان خود را به دلیل ابتلا به این سرطان از دست می دهند و اغلب این مرگ ها نیز در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

به خاطر داشته باشید دریافت واکسن اچ پی وی در زنان آن ها را از انجام غربالگری هایی مانند پاپ اسمیر رها نمی سازد و با افزایش سن باید غربالگری سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر و تست اچ پی وی) به طور دوره ای ادامه داشته باشد. گارداسیل از جمله واکسن های مورد تایید علیه اچ پی وی می باشد که در بازار دارویی ایران وجود دارد. بهترین سن استفاده از واکسن اچ پی وی 9 تا 26 سالگی می باشد. برای این که واکسن اچ پی وی بهترین اثر بخشی را داشته باشد بهتر است آن را قبل از آغاز فعالیت جنسی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اولین تماس پوستی ناحیه واژن با ناحیه تناسلی مردانه می تواند احتمال ابتلا به اچ پی وی در زنان را همراه داشته باشد. استفاده از واکسن اچ پی وی در دختران زیر 9 سال توصیه نمی شود. این واکسن در پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی نوع 16 و 18 موثر می باشد. این واکسن حاوی ویروس زنده نمی باشد. در دختران زیر 15 سال استفاده از دو دوز واکسن اچ پی وی موثر خواهد بود. در مورد دختران بالای 15 سال همچنین دختران مبتلا به اختلال در سیستم ایمنی استفاده از سه دوز واکسن اچ پی وی مورد نیاز می باشد. در مورد واکسن اچ پی وی در افراد زیر 15 سال دوز دوم شش ماه بعد از اولین دوز استفاده می شود. در مورد افرادی که باید سه دوز واکسن اچ پی وی را دریافت کنند، دوز دوم باید یک یا دو ماه بعد از دوز اول دریافت شود (که بستگی به نوع واکسن دارد) و دوز سوم نیز باید شش ماه بعد از دوز اول دریافت شود. به خاطر داشته باشید استفاده از واکسن اچ پی وی در زنان نمی تواند درمانی برای ویروس فعال در بدن یا ناهنجاری های موجود در دهانه رحم و یا سرطان دهانه رحم باشد. استفاده از واکسن اچ پی وی در افرادی که به ویروس اچ آی وی مبتلا می باشند اقدامی بسیار موثر است اما همانطور که عنوان شد این افراد به 3 دو از واکسن اچ پی وی نیاز خواهند داشت.

عوارض جانبی متداول ناشی از مصرف واکسن اچ پی وی در زنان و مردان عبارت است از تب، سردرد و تهوع. استفاده از واکسن اچ پی وی در زنان ممکن است احتمال غش کردن را به همراه داشته باشد. بنابراین بعد از دریافت واکسن اچ پی وی توصیه می شود 15 دقیقه منتظر بمانید.

استفاد از واکسن اچ پی وی در زنان باردار توصیه نمی شود اگر چه تحقیقات نشان نداده است که استفاده از واکسن اچ پی وی در زنان باردار برای مادر و جنین خطراتی در پی خواهد داشت. اگر چنانچه واکسن اچ پی وی در زنان باردار استفاده شود بی آن که فرد نسبت به بارداری خود آگاهی داشته باشد، در این شرایط نیازی به از بین بردن بارداری نخواهد بود اما بهتر است از مصرف واکسن اچ پی وی در زنان باردار اجتناب شود. 

دکتر ژیلا غفوریان ابدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند جدیدا اداره غذا و دارو (FDA) اعلام کرده که واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی تا 45 سالگی هم قابل تزریق است. مطالعه روی 3200 زن 27 تا 45 ساله نشان می دهد این واکسن در 88 درصد موارد در مقابل عفونت مداوم - زگیل تناسلی - ضایعات پیش سرطانی دستگاه تناسلی و سرطان سرویکس موثر بوده است. اثربخشی واکسن در مردان نیز با توجه به مطالعه ای که در زنان انجام شده قابل پیش بینی است.

دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان
برگرفته از: وبسایت http://apps.who.int

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه