پاپ اسمیر و سرطان دهانه رحم با هدف ارتقا دانش بیماران در مواردی پیرامون چگونگی انجام پاپ اسمیر و زمان انجام تست پاپ اسمیر تنظیم گردیده است.

دروانا: 

سرطان دهانه رحم

به طور کلی سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های بدن به طور خارج از کنترل شروع به رشد نمایند. زمانی که چنین سلول های غیر نرمالی در دهانه رحم ایجاد شود به آن سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس اطلاق می گردد. دهانه رحم یا سرویکس در بخش پایینی رحم قرار دارد. بخش بالایی رحم فضایی را برای رشد جنین در دوران بارداری ایجاد می کند. دهانه رحم بخش بالایی رحم را به واژن یا کانال زایمان اتصال می دهد. خانم هایی که بخش سرویکس خود را حفظ کرده اند در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند، این امر مخصوصا در خانم هایی مورد توجه می باشد که رفتارهای جنسی پر خطر دارند. سن ابتلا به سرطان دهانه رحم در اغلب خانم ها بالای 40 سال می باشد. به خاطر داشته باشید وجود سلول های غیر نرمال در دهانه رحم لزوما علائم بالینی به دنبال ندارد بنابراین انجام غربالگری سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

غربالگری سرطان دهانه رحم: تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر به تشخیص سلول های غیر نرمال در دهانه رحم کمک می کند. این سلول ها در طول زمان ممکن است به سرطان تبدیل شود. فرایند تبدیل سلول های غیر نرمال به سلول های سرطانی ممکن است سال ها به طول انجامد. اگر نتایج پاپ اسمیر وجود سلول های غیر نرمال را نشان دهد که احتمال سرطانی شدن آن وجود داشته باشد در آن صورت نیاز به درمان وجود خواهد داشت. در بیشتر موارد این درمان ها سبب می شود تغییرات غیر نرمال دهانه رحم به سرطان تبدیل نشود. با استفاده از پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. اگر سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود احتمال درمان افزایش می یابد. یکی از مهم ترین اقدامات در راستای پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام منظم پاپ اسمیر می باشد. تست پاپ اسمیر نوعی غربالگری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد و در تشخیص نوع سرطان دخالت ندارد.

پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود. در طول انجام پاپ اسمیر با استفاده از ابزاری پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم دهانه واژن باز می شود. به این ترتیب متخصص زنان می تواند داخل واژن و دهانه سرویکس را معاینه کند و مقداری از سلول ها و مخاط دهانه رحم و نواحی اطراف آن جمع آوری شود. سپس نمونه های جمع آوری شده روی اسلاید قرار گرفته و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا احتمال وجود سلول های غیر نرمال بررسی شود. در روش نمونه گیری جدید بر اساس انتقال سلول ها به مایع مخصوص (روش LBC) حساسیت و اختصاصیت نمونه ‌گیری و جوابدهی آزمایشگاه بسیار بالاتر است و اخیراً این روش در بسیاری موارد جایگزین روش معمول بر پایه اسلاید شده است. علاوه بر نمونه برداری حین انجام پاپ اسمیر امکان انجام معاینه لگن به منظور معاینه رحم، تخمدان ها و سایر ارگان ها وجود دارد تا از عدم وجود سایر احتمالات اطمینان حاصل گردد. زمان انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگن از سن 21 سالگی توصیه می شود و پس از آن تکرار پاپ اسمیر هر سه سال یک بار توصیه می گردد.

در موارد زیر انجام پاپ اسمیر توصیه نمی شود:

  • فرد بالای 65 سال قرار دارد و تست های پاپ اسمیر قبلی نتایج نرمالی داشته است و متخصص زنان دیگر لزومی برای تکرار تست پاپ اسمیر نمی بیند.
  • خانم هایی که بخش دهانه رحم یا سرویکس خود را خارج ساخته اند. سرویکس ممکن است به همراه رحم و با استفاده از جراحی خارج گردد ( جراحی که هیسترکتومی نام دارد).

بهتر است زمان انجام تست پاپ اسمیر در طول خونریزی پریود نباشد. در طول 2 تا 3 روز قبل از زمان انجام پاپ اسمیر توجه به نکات زیر ضروری می باشد:

  • از مصرف دوش واژینال اجتناب کنید.
  • از تامپون استفاده نکنید.
  • از داشتن نزدیکی بپرهیزید.
  • از ترکیبات اسپرم کش یا ژل و کرم واژینال استفاده نکنید.

آماده شدن نتایج پاپ اسمیر ممکن است سه هفته به طول انجامد. اغلب نتایج پاپ اسمیر نرمال می باشد. در صورتی که نتایج پاپ اسمیر غیر نرمال باشد نیاز به انجام کولپوسکوپی و نمونه برداری از دهانه رحم ضرورت می یابد. همواره به خاطر داشته باشید دلایل متعددی غیر از سرطان در غیر نرمال بودن نتایج پاپ اسمیر دخالت دارد.

دکتر الهام گودرزی

دکتر الهام گودرزی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر الهام گودرزي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر الهام گودرزی دارای 17 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهام گودرزی
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه