درمان دیسپلازی دهانه رحم اولین گام در پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم می باشد.  قبل از ایجاد سرطان دهانه رحم، سلول ها دچار تغییراتی می شوند که آن را دیسپلازی دهانه رحم می نامند. در این مقاله ابتدا به تعریف سرطان دهانه رحم، علت سرطان دهانه رحم، چگونگی تشخیص سرطان دهانه رحم و سپس درمان دیسپلازی دهانه رحم می پردازیم.

دروانا: 

 سرطان دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم کجاست؟ دهانه رحم به بخش پایینی رحم اشاره دارد. دهانه رحم بین واژن و رحم قرار دارد. سرطان دهانه رحم معمولا در طول زمان ایجاد می شود. قبل از مشخص شدن سرطان دهانه رحم تغییراتی در سلول های دهانه رحم روی می دهد که آن را دیسپلازی می نامند. در طول زمان دیسپلازی دهانه رحم به سرطان دهانه رحم تبدیل می شود و به بخش های عمیق تر دهانه رحم منتشر می گردد.  

عواملی که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد فاکتور خطر یا  هشدارهای سرطان دهانه رحم نام دارد. داشتن فاکتور خطر سرطان دهانه رحم به معنی مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم نمی باشد، همچنین عدم داشتن فاکتورهای خطر نیز به این معنی نخواهد بود که شما هرگز به سرطان دهانه رحم مبتلا نخواهید شد. در توضیح فاکتورهای خطر یا علت سرطان دهانه رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلوده شدن به عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی. ابتلا عفونت اچ پی وی مهم ترین علت سرطان دهانه رحم می باشد. در صورت ابتلا به عفونت اچ پی وی عواملی مانند سیگار کشیدن و استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی به مدت طولانی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. عواملی مانند اختلال در سیستم ایمنی یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی احتمال ابتلا به اچ پی وی را افزایش می دهد. ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند ایدز احتمال ابتلا به اچ پی وی را افزایش می دهد. داشتن رفتارهای جنسی پر خطر نیز از فاکتورهای خطر ابتلا به اچ پی وی می باشد.
  • قرار گرفتن در معرض ماده ای به نام diethylstilbestrol یا DESدر زمان جنینی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد.

روش های تشخیص سرطان دهانه رحم چیست؟

راههای تشخیص سرطان دهانه رحم و به عبارتی ترتیب چگونگی تشخیص سرطان دهانه رحم عبارت است از:

  • معاینه فیزیکی
  • معاینه لگن
  • پاپ اسمیر
  • تست اچ پی وی یا تست ویروس پاپیلومای انسانی
  • کولپوسکوپی
  • کورتاژ اندوسرویکال (نوعی روش نمونه برداری)
  • بیوپسی پانچ
  • بیوپسی مخروطی

درمان دیسپلازی دهانه رحم

پیش از آنکه دیسپلازی دهانه رحم به سرطان دهانه رحم تبدیل شود انجام برخی درمان ها توصیه می گردد. گزینه های متداولی که برای درمان دیسپلازی دهانه رحم توصیه می شود عبارت است از:

  • جراحی: در طول این روش از تیغ جراحی برای برداشت بافت غیر نرمال دهانه رحم استفاده می شود. این روش در بیمارستان انجام شده و نیاز به بیهوشی عمومی دارد.
  • کرایوتراپی: در طول این نوع روش درمانی از پروب سرد مخصوصی برای تخریب بافت غیر نرمال استفاده می شود و به این ترتیب بافت غیر نرمال فریز می گردد. کرایوتراپی در مطب پزشک انجام می گیرد. انجام کرایوتراپی تنها چند دقیقه زمان می برد و معمولا نیازی به بیهوشی ندارد.
  • لیزر تراپی: در این روش با استفاده از لیزر بافت های غیر نرمال تخریب می گردد. لیزرتراپی برای درمان دیسپلاز ی دهانه رحم در بیمارستان انجام می شود و به بیهوشی عمومی نیاز دارد.

 

برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه