واکسن گارداسیل در ایران به عنوان واکسن اچ پی وی شناخته شده است. اما علاوه بر آن واکسن سرواریکس و واکسن گارداسیل 9 نیز وجود دارد. همه این واکسن ها علیه ویروس اپچ پی ی نوع 16 و 18 موثر هستند. باید متذکر شد استفاده از واکسن گارداسیل بعد از ابتلا به ویروس چندان تاثیری نخواهد داشت.

دروانا: 

 واکسن گارداسیل در ایران

ویروس پاپیلومای انسانی ویروسی است که بیشتر در زمان مقاربت جنسی و یا تماس مستقیم با پوست فرد آلوده بین افراد منتقل می شود. اکثر افرادی که به این عفونت دچار هستند از وجود آن بی اطلاع اند و در برخی افراد این ویروس به صورت زگیل یا ضایعات پیش سرطانی یا سرطان دیده می شود. به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت اچ پی وی (ویروس پاپیلومای انسانی) انجام واکسیناسیون می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. تاکنون سه واکسن علیه اچ پی وی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) تایید شده است: گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس. واکسن گارداسیل در ایران بسیار شناخته شده است. اغلب افراد در ایران واکسن گارداسیل را به عنوان واکسن اچ پی وی می شناسند. واکسن گارداسیل برای پیشگیری از HPV خصوصا نوع 6 و 11 و 16 و 18 کاربرد دارد. دو نوع 16 و 18 در 70 درصد سرطان های دهانه رحم دخالت دارند. باید یادآور شد استفاده از واکسن های اچ پی وی فرد را علیه ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. همچنین باید یادآور شد استفاده از واکسن گارداسیل بعد از ابتلا به ویروس چندان تاثیری نخواهد داشت.

 از آنجاییکه انجام واکسیناسیون علیه اچ پی وی فرد را علیه همه عفونت های اچ پی وی که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود محافظت نمی دارد بنابراین تزریق واکسن اچ پی وی به معنای توقف انجام غربلاگری علیه سرطان دهانه رحم نخواهد بود.

واکسن اچ پی وی یا واکسن گارداسیل برای چه کسانی مفید است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 را برای استفاده در خانم های 9 تا 26 سال توصیه کرده است که فرد را در برابر سرطان ولوو واژن، سرویکس و زگیل های تناسلی ناشی از اچ پی ی محافظت می کند. واکسن گارداسیل برای مردان در پیشگیری از ضایعات ناشی از اچ پی وی و زگیل های تناسلی موثر می باشد و از سرطان مقعد و آلت تناسلی ناشی از در مردان جلوگیری می کند. واکسن گارداسیل در مردان 9 تا 26 سال و گارداسیل 9 در مردان 9 تا 15 سال توصیه می شود. واکسن سرواریکس نیز برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم در خانم ها از سن 9 تا 25 سالگی توصیه می گردد.

واکسن گارداسیل چه زمان تزریق می شود؟

تزریق واکسن 0.5 میلی لیتر طی شش ماه در عضله انجام می شود. تزریق دوم یک ماه بعد تزریق اول و تزریق سوم 5 ماه بعد از تزریق دوم انجام می گیرد.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

تزریق این واکسن عوارضی همچون سردرد، تب، تهوع و سرگیجه، خارش در اطراف محل تزریق و بیهوشی در 15 دقیقه اول بعد از تزریق دارد.  بیمار باید 15 دقیقه اول بعد از تزریق تحت نظر باشد. تزریق واکسن در افرادی که به مخمر آلرژی دارند، خانم های بارداری، کودکان زیر نه سال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممنوع است.

نحوه عملکرد واکسن گارداسیل به چه صورت است؟

همانند سایر واکسن هایی که فرد را علیه بیماری های ویروسی محافظت می کند، تزریق واکسن گارداسیل و دو واکسن دیگر نیز به تولید آنتی بادی هایی در بدن منتج می گردد که در صورت مواجه بدن با ویروس، آنتی بادی های تولید شده با آن باند شده و در نهایت مانع از بروز عفونت می گردد. واکسن های اچ پی وی که اخیرا تولید می شود مبتنی بر ذرات شبیه ویروس می باشد. این ذرات با استفاده از پروتئین های سطحی اچ پی وی تولید شده است. این ذرات عفونی نیستند زیرا فاقد DNA ویروس می باشند. اما آن ها ساختاری شبیه به ویروس واقعی دارند و بدن علیه آن ها آنتی بادی هایی را تولید خواهد کرد. آنتی بادی های تولید شده علیه ویروس واقعی نیز موثر خواهند بود. ذرات شبیه ویروس به شدت ایمونوژنیک هستند، این بدان معنی است که سطح بالایی از آنتی بادی را در بدن به دنبال دارند. در نتیجه واکسن حاصله به شدت موثر خواهد بود.

تاثیر واکسن گارداسیل چقدر است؟

تاثیر واکسن گارداسیل (واکسن اچ پی وی) در پیشگیری از عفونت بسیار مشخص است. اگر واکسیناسیون به موقع انجام شود افراد قبل از فعال شدن به لحاظ جنسی می توانند ایمنی لازم را برای مواجه با اچ پی وی دریافت کنند. در برخی کارآزمایی های بالینی اثر بخشی 100 درصدی علیه ویروس اچ پی وی نوع 16 و 18 نشان داده شده است. واکسن گارداسیل 9 علاوه بر ویروس اچ پی وی از نوع 16 و 18، علیه نوع 6 و 11 نیز موثر می باشد. میزان اثربخشی واکسن گارداسیل 9 در پیشگیری از عفونت های دهانه رحم، ولوو و بیماری های واژن در کارآزمایی های بالینی در حدود 97 درصد بوده است. 

چرا انجام واکسیناسیون علیه اچ پی وی موثر می باشد؟

واکسیناسیون علیه اچ پی وی مهم ترین اقدامی است که می توان برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان های مرتبط با اچ پی وی انجام داد. انجام واکسیناسیون علیه اچ پی وی همچنین غربالگری دهانه رحم می تواند اقدام موثری برای پیشگیری از بروز سرطان باشد.

دکتر مریم شهبازی

دکتر مریم شهبازی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم شهبازي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و مدرک دوره های تکمیلی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر مریم شهبازی
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه