انواع ویروس HPV متفاوت است، برخی انواع ویروس hpv می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم گردد. درمان قطعی ویروس اچ پی وی شناخته شده نیست و تنها راه پیشگیری از آن واکسیناسیون و انجام پاپ اسمیر می باشد.

دروانا: 

 ویروس HPV چگونه می تواند منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم در خانم ها شود؟

عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی سبب ایجاد توده های غشایی یا پوستی می گردد که افراد آن را با نام زگیل می شناسند. بنابراین زگیل از علائم ویروس پاپیلومای انسانی می باشد. برخی انواع ویروس hpv می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم گردد. بیش از 100 گونه ویروس hpv وجود دارد.

انواع ویروسhpv  می تواند در بخش های مختلف بدن سبب ایجاد زگیل شود. برای مثال برخی انواع ویروسhpv می تواند زگیل هایی را در کف دست ها یا پا ها ایجاد کند در حالی که برخی دیگر سبب ایجاد زگیل هایی در صورت یا گردن می شود.

اغلب انواع ویروس hpv منجر به ایجاد سرطان نمی شود. اما برخی انواع ویروس hpv می تواند در بخش های پایینی رحم یعنی دهانه رحم منجر به ایجاد توده های سرطانی گردد. برخی دیگر از انواع سرطان ها مانند سرطان مقعد، بیضه، واژن، ولوو و پشت گلو (اورفارنکس) نیز می تواند با عفونت ناشی از ویروس hpv مرتبط باشد.

استفاده از واکسن ها می تواند فرد را در مقابل برخی انواع ویروس hpv که منجر به زگیل های تناسلی و سرطان دهانه رحم می گردد در امان بدارد.

زمانی که یک خانم در معرض تماس با ویروس پاپیلومای تناسلی قرار بگیرد سیستم ایمنی بدن او مانع از ایجاد آسیب های جدی می گردد. اما در بدن تعداد اندکی از خانم ها ویروس HPV می تواند سال ها زنده بماند. در نهایت ویروس  hpvمی تواند سلول های نرمال موجود در سطح دهانه رحم را به سلول های سرطانی تبدیل کند.

در ابتدا سلول ها تنها علائمی از عفونت ویروسی را نشان می دهند اما در نهایت تغییرات پیش سرطانی در سلول ها آغاز می شود. این تغییرات اولیه در اصطلاح نئوپلازی اینترااپیتلیال سرویکس نامیده می شود که در برخی موارد به طور خود به خودی از بین می رود اما در برخی موارد این ضایعات پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل می شوند.

اینکه چرا برخی خانم ها به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند چندان مشخص نیست. برخی انواع ویروس HPV در مقایسه با سایر انواع تهاجمی تر می باشند. علاوه بر عفونت HPV، سیگار کشیدن، اضافه وزن و استفاده طولانی مدت از کنتراسپتیوهای خوراکی می تواند ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.

سه واکسن HPV در حال حاضر در دسترس می باشد: گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس. واکسن گارداسیل در ایران بسیار معروف می باشد. علاوه بر واکسیناسیون، غربالگری منظم (تست پاپ اسمیر) نیز بسیار اهمیت دارد.

انواع درمان ها برای ضایعات پرینه، شامل داروهای سوزاننده شامل TCA، پروفیلین و پدوفیلوکس و... می باشد و درمان های رایج تر زگیل تناسلی شامل کرایوتراپی و نیز کوتر می باشد. در افراد آلوده بسته به نوع ویروس که برخی پرخطر یا کم خطر هستند توصیه به واکسن و کولپوسکوپی و نیز درمان می شود. در افراد مبتلا به ویروس پرخطر، زمان انجام تست پاپ اسمیر به دوره های 6 ماهه کاهش می یابد. تزریق واکسن در افراد پرخطر برای جلوگیری از ضایعات سرویکس توصیه می شود. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه