دیسلازی دهانه رحم به معنی سرطانی شدن دهانه رحم نمی باشد. درجات خفیف تا شدیدی برای دیسپلازی دهانه رحم تعریف می شود. که تعیین شدت دیسپلازی دهانه رحم با استفاده از تستی به نام کولپوسکوپی از رحم صورت می گیرد. دیسپلازی دهانه رحم علامت بالینی ندارد و تنها راه تشخیص به موقع آن انجام برخی غربالگری ها می باشد.

دروانا:

آیا دیسپلازی دهانه رحم به معنی سرطانی شدن آن می باشد؟

در پاسخ روشن به این پرسش باید گفت خیر چنین نیست. دیسپلازی دهانه رحم به معنی سرطانی شدن آن نمی باشد. این اصطلاح نشان می دهد که در سطح دهانه رحم سلول های ناهنجاری مشاهده شده است.

دیسپلازی دهانه رحم می تواند خفیف تا شدید باشد و شدت آن بستگی به ظاهر سلول های غیر نرمال خواهد داشت. بر اساس گزارش تست پاپ اسمیر ممکن است درجات مختلفی از دیسپلازی دهانه رحم مشخص گردد. دیسپلازی دهانه رحم می تواند خود به خود از بین رود اما در موارد نادر می تواند منجر به ایجاد سرطان گردد.

چه تست هایی به منظور تشخیص شدت دیسپلازی دهانه رحم انجام می گیرد؟

بعد از تشخیص وجود برخی ناهنجاری ها در تست پاپ اسمیر، پزشک ممکن است انجام تست های زیر را به شما توصیه کند:

  • تست پاپیلوما ویروس انسانی
  • کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی از رحم نوعی معاینه از دهانه رحم یا سرویکس می باشد که در آن از ابزارهای بزرگ کننده ای استفاده می گردد. در طول انجام کولپوسکوپی پزشک تعیین می کند سلول های غیر نرمال در کجا رشد کرده اند و درجه ناهنجاری در آن ها چقدر می باشد. به منظور انجام کولپوسکوپی ابتدا نمونه برداری یا بیوپسی صورت خواهد گرفت. نتایج بیوپسی می تواند شدت دیسپلازی دهانه رحم و درجه آن را تعیین کند.

درمان دیسپلازی دهانه رحم و پیگیری های آن چیست؟

در مواردی که دیسپلازی دهانه رحم خفیف باشد نیازی به درمان نخواهد بود. در اغلب موارد دیسپلازی دهانه رحم خفیف خود به خود درمان می شود و به سلول های سرطانی تبدیل نخواهد گردید. پزشک می تواند انجام چکاپ های سالانه را به شما پیشنهاد کند تا به این ترتیب روند تغییر ناهنجاری ها پیگیری شود.

اگر به دیسپلازی دهانه رحم شدید درجه دوم یا سوم مبتلا باشید در آن صورت به منظور برداشت سلول های سرطانی لازم است جراحی هایی صورت گیرد. درمان دیسپلازی دهانه رحم به شیوه جراحی به دو صورت انجام می پذیرد:

  • در یک حالت ناحیه غیر نرمال به طور کامل برداشته می شود.
  • در روش دیگر با استفاده از روش هایی مانند لیزر و یا فریز کردن اقدام به از بین بردن سلول های ناهنجار می گردد.

هر دوی این روش ها می توانند اثربخشی مشابهی در درمان دیسپلازی دهانه رحم داشته باشند.

بسته به این که به دیسپلازی دهانه رحم خفیف تا شدید مبتلا باشید پزشک انجام تست پاپ اسمیر و تست پاپیلوما انسانی را به شما توصیه خواهد کرد تا احتمال عود دیسپلازی در شما به طور مرتب پیگیری شود.

اگر نتایج تست پاپ اسمیر و تست پاپیلومای انسانی در شما منفی باشد پزشک در آن صورت به شما توصیه خواهد کرد هر سه تا پنج سال این تست ها را دوباره تکرار کنید.

پیشگیری از ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم چگونه صورت می گیرد؟

  • انجام واکسیناسیون در خانم ها و آقایان از سن 9 تا 26 سالگی می تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی موثر باشد. ابتلا به این ویروس می تواند خانم ها را مستعد ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم گرداند.
  • استفاده از کاندوم در نزدیکی ها می تواند ریسک قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش دهد.

لازم به یادآوری است دیسپلازی دهانه رحم علامت بالینی خاصی ندارد در نتیجه انجام غربالگری های منظم سرطان همچنین انجام تست پاپ اسمیر و معاینات لگن می تواند در تشخیص به موقع ناهنجاری ها بسیار موثر واقع شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه