لکه بینی بین قاعدگی خونریزی سبکی است که خارج از دوره قاعدگی رخ می دهد. عوامل مختلفی موجب بروز این نوع خونریزی می گردند که در ادامه برخی از آن ها بررسی می شود.

دروانا: 

لکه بینی بین قاعدگی و علل آن

لکه بینی بین قاعدگی عموما خطرناک نیست و در بیشتر موارد علت مشخصی ندارد. با این حال، برخی مواقع لکه بینی بین قاعدگی نشانه ای از بارداری یا سایر تغییرات هورمونی و مشکلات در بدن است. لکه بینی خونریزی واژینال سبک و نامنظم است که قابل توجه بوده اما شدت زیادی ندارد. خون لکه بینی معمولا به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره است و بیشتر از یک یا دو روز طول نمی کشد.

علل لکه بینی بین قاعدگی

علل لکه بینی بین قاعدگی می تواند شامل نوسانات هورمونی، آغاز مصرف قرص ضد بارداری و دوره پری منوپوز باشد. در ادامه با سایر علل لکه بینی بین قاعدگی مطرح می شود.

علل لکه بینی بین قاعدگی: تروما

برخی مواقع آسیب به واژن یا دهانه رحم می تواند موجب خونریزی نامنظم گردد. این آسیب ممکن است در اثر تجاوز جنسی، رابطه جنسی خشن، ورود یک شی مانند تامپون و انجام یک روش مانند معاینه لگن ایجاد شود. اگر فرد تحت تجاوز جنسی قرار گیرد و یا مجبور به نزدیکی جنسی شود باید توسط پزشک معاینه گردد.

علل لکه بینی بین قاعدگی: عفونت مقاربتی

عفونت های مقاربتی همانند کلامیدیا یا سوزاک می توانند موجب لکه بینی بین قاعدگی یا بعد از تماس جنسی شوند. سایر علائم این عفونت ها شامل درد یا سوزش حین ادرار کردن، ترشحات واژینال سفید، زرد یا سبز، خارش واژن یا مقعد و درد لگن هستند. اگر فرد علائم عفونت مقاربتی را دارد باید به پزشک مراجعه کند. بسیاری از این عفونت ها زمانی که به موقع تشخیص داده می شوند با کمترین مشکل قابل درمان هستند.

علل لکه بینی بین قاعدگی: پری منوپوز یا پیش یائسگی

زمانی که فرد به دوره یائسگی نزدیک می شود، در ماه های اخیر ممکن است تخمک گذاری رخ ندهد. این وضعیت موقت پری منوپوز نام می گیرد. در دوره پری منوپوز، قاعدگی های فرد نامنظم شده و دچار لکه بینی می گردد. در مواردی ممکن است چند قاعدگی رخ ندهد و یا خونریزی آن سبک تر یا سنگین تر از وضعیت معمول باشد.

علل لکه بینی بین قاعدگی: بیماری التهابی لگن

خونریزی غیرطبیعی بین قاعدگی ها یک علامت شایع از بیماری التهابی لگن است. اگر باکتری از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها راه یافته باشد فرد به بیماری التهابی لگن مبتلا می شود.

سایر علائم عبارتند از:

  • مقاربت یا ادرار دردناک
  • درد در پایین یا بالای شکم
  • تب
  • افزایش مقدار و بوی ترشحات واژینال

اگر فرد نشانه های بیماری التهابی لگن را ظاهر کرده است باید به پزشک مراجعه کند. بسیاری از عفونت ها با استفاده از روش های صحیح قابل درمان هستند.

علل لکه بینی بین قاعدگی: اندومتریوز

اندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی که به طور طبیعی داخل رحم را می پوشاند در خارج از آن رشد می کند. این بیماری موجب خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی و سایر علائم می گردد. حدودا یک خانم از هر ده خانم به اندومتریوز دچار هستند اما بسیاری از بیماری خود مطلع نیستند. سایر نشانه های و علائم اندومتریوز عبارتند از: درد و کرامپ لگن، قاعدگی های دردناک، قاعدگی های سنگین، مقاربت دردناک، ناباروری، درد حین ادرار کردن یا دفع مدفوع، یبوست، اسهال، نفخ یا تهوع و خستگی.

علل لکه بینی بین قاعدگی: سندرم تخمدان پلی کیستیک

برخی مواقع خونریزی نامنظم بین قاعدگی نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک است. این سندرم زمانی بروز می کند که تخمدان ها یا غدد آدرنال خانم مقدار زیادی هورمون مردانه تولید می کند. برخی بیماران هرگز دچار خونریزی قاعدگی نشده و یا قاعدگی های بسیار کمی دارند. سایر علائم تنبلی تخمدان شامل خونریزی قاعدگی نامنظم، درد لگن، افزایش وزن، رشد موهای زائد، ناباروری و آکنه هستند.

علل لکه بینی بین قاعدگی: فیبروم

فیبروم های رحمی توده هایی در رحم هستند. این توده ها علاوه بر لکه بینی بین قاعدگی موجب علائمی چون خونریزی سنگین یا طولانی، درد لگن، درد پشت، درد حین مقاربت و مشکلات ادراری می شوند. برخی خانم های مبتلا به فیبروم رحمی علائمی ظاهر نمی کنند. فیبروم ها عموما خوش خیم بوده و به خودی خود کوچک می شوند.

علل لکه بینی بین قاعدگی: مشکلات تیروئید

برخی مواقع، کم کاری تیروئید می تواند موجب لکه بینی بین قاعدگی گردد. خستگی، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست، حساسیت به سرما، خشونت صدا، نازک شدن موها، درد یا ضعف عضلانی، سطح بالای کلسترول، پف کردن صورت، افسردگی و ضربان قلب کند از سایر نشانه های کم کاری تیروئید هستند.


دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 
تایید شده: توسط دکتر سکینه قربانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه