علت پریود سنگین موارد متعددی را شامل می شود. در این مقاله مروری بر علت پریود سنگین و گزینه هایی برای درمان آن خواهیم داشت.

دروانا: 

علت پریود سنگین لزوما قابل تشخیص نیست اما در برخی موارد عواملی مانند فیبروم و آندومتریوز در علت پریود سنگین دخالت دارند. اگر علائمی مانند درد پریود یا خونریزی بین پریودها را تجربه می کنید و یا اگر پریود شما سنگین تر شده است حتما با متخصص زنان خود مشورت کنید. بر اساس تشخیص علت پریود سنگین می توان درمان هایی برای آن ارائه داد، گزینه هایی مانند استفاده از انواع کنتراسپتیوها به فرم قرص یا دستگاه درون رحمی، مصرف داروهایی مانند ترانگزامیک اسید و یا انجام جراحی.

ابتدا بهتر است به تعریف پریود سنگین بپردازیم. اغلب خانم ها کمتر از 16 قاشق غذاخوری معادل 80 میلی لیتر خون در هر پریود از دست می دهند. در پریود سنگین مقدار خونریزی بیش از این مقدار است و یا اینکه بازه خونریزی بیش از 7 روز ادامه می یابد. در تعریف پریود سنگین می توانید به این موارد توجه داشته باشید:

  • آیا هر 2 ساعت یک بار ناچارید تا نوار بهداشتی خود را تعویض کنید؟
  • آیا لخته های خونی بیش از 2.5 سانتی متر در خون خود مشاهده می کنید؟
  • آیا به هنگام خوابیدن، بستر شما خونی می شود؟
  • آیا در هر نوبت به دلیل شدت خونریزی باید دو نوار بهداشتی را همزمان استفاده کنید؟

علت پریود سنگین در حدود نیمی از خانم ها قابل تشخیص نمی باشد اما برخی شرایط ممکن است در علت پریود سنگین نقش داشته باشد. برخی موارد که در تعریف علت پریود سنگین مطرح می شود عبارت است از:

  • علت پریود سنگین (فیبروم): فیبروم ها توده های غیر سرطانی می باشند که در اطراف رحم ایجاد می شوند و پریودها و خونریزی های سنگینی را به دنبال دارند.
  • علت پریود سنگین (آندومتریوز): در این بیماری لایه آندومتریوم رحم در فضایی بیرون این ارگان یافت می شود و سبب ایجاد پریودهای دردناک و خونریزی های سنگین می شود.
  • علت پریود سنگین (بیماری التهابی لگن): بیماری التهابی لگن در اثر ابتلا به عفونت در مسیر دستگاه تناسلی از جمله رحم، لوله های فالوپ و یا تخمدان ها روی می دهد و درد لگن، خونریزی بعد نزدیکی جنسی یا بین پریودها و یا ترشحات واژینال و تب را همراه دارد.
  • علت پریود سنگین (پولیپ آندومتر): این نوع پولیپ ها غیر سرطانی بوده و در رحم یا دهانه رحم ایجاد می شوند.
  • علت پریود سنگین (سرطان رحم): شایع ترین علامت سرطان رحم خونریزی غیر نرمال مخصوصا بعد از دوران یائسگی می باشد.
  • علت پریود سنگین (سندرم تخمدان پلی کیستیک): سندرم تخمدان پلی کیستیک بر عملکرد تخمدان ها تاثیر گذاشته و منجر به بروز پریودهای نامنظم و سنگین می گردد.
  • علت پریود سنگین (بیمار وان ویلبراند): این بیماری نوعی اختلال در لخته خون می باشد که در علت پریود سنگین دخالت دارد.
  • علت پریود سنگین (هایپوتیروئیدیسم و دیابت): در این شرایط غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند و بنابراین علائمی مانند خستگی، اضافه وزن و پریود سنگین ممکن است مشخص گردد. لازم به ذکر است که دیابت نیز می تواند در علت پریود سنگین دخالت داشته باشد.

علاوه بر این موارد برخی داروها نیز در علت پریود سنگین نقش دارد. داروهایی که برای پیشگیری از ایجاد لخته های خون استفاده می شود، همچنین برخی داروهای به کار رفته در شیمی درمانی و در 3 تا 6 ماهه اول قرار دادن دستگاه آی یو دی ممکن است فرد پریود سنگین را تجربه کند. 

دکتر شکوفه رفیعی

دکتر شکوفه رفیعی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شکوفه رفیعی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شکوفه رفیعی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه