علت درد پریود به تولید پروستاگلاندین در آندومتر رحم مربوط می باشد. استفاده از دارو های ضد بارداری ترکیبی و NSAID ها در کاهش درد پریود موثر است. اقداماتی مانند ورزش، ترک سیگار و استفاده از گرما نیز در کاهش درد پریود نقش دارد.

چه فاکتورهایی درعلت درد پریود دخالت دارد؟

پریود دردناک معمولا به دلیل انقباضات شدید رحمی ایجاد می شود. در یک سیکل همراه با تخمک گذاری تولید پروستاگلاندین در آندومتر اگر بیش از حد شود موجب تحریک عضلات صاف رحم همچنین انقباضات اسپاستیک، ناگهانی و متناوب این عضلات می شود. به دلیل عبور شریان های رحمی از لا به لای عضلات رحم، شریان های رحمی هم منقبض می شوند. در نتیجه هیپوکسی یا کمبود اکسیژن رسانی به بافت رحم سبب ایجاد درد پریود می شود. درد پریود معمولا بالای مثانه احساس می شود، اما درد پریود می تواند به پشت ران ها یا پشت کمر نیز انتشار یابد. درد پریود گاهی با علائم سیستمیک مانند تهوع، استفراغ، اسهال و خستگی، تب، سردرد و سرگیجه همراه است. به این درد های قاعدگی که معمولا در معاینات لگنی و فیزیکی کاملا طبیعی است، دیسمنوره اولیه گفته می شود.

آیا درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی ممکن است؟ آیا تصوراتی مانند استفاده از دمنوش برای درد قاعدگی بر اساس شواهد علمی اثبات شده است؟

خیر.

آیا استفاده از آمپول مسکن برای درد پریود و یا داروهایی مانند مفنامیک اسید برای کاهش سریع درد پریود عوارضی را در طولانی مدت به دنبال خواهد داشت؟

در رابطه با درمان دارویی به منظور کاهش درد پریود چند نکته قابل توجه است:

  • استامینوفن حتی اگر به فاصله هر 6 ساعت در روز مصرف شود تاثیری در بهبود درد پریود ندارد.
  • گروهای از داروها که NSAIDs نامیده می شوند به طور چشمگیری ( 80 تا 86%) درد پریود را کاهش می دهند (ایبوپروفن، ناپروسکن و مفنامیک اسید). این داروها از سنتز و تولید پروستاگلاندین ها جلوگیری می کند.
  • قرص های ترکیبی ضد بارداری نیز به اندازه NSAIDs موثر هستند چون آندومتر را به مرور زمان نازک می کنند و تولید اسید آراشیدونیک که ماده اصلی برای ساختن پروستاگلاندین ها محسوب می شود، کاهش می یابد. در نتیجه، انقباضات رحمی، خونریزی و درد پریود کاهش می یابد.
  • چون دیسمنوره اولیه در خانم های جوان و سالم دیده می شود مصرف این دو گروه دارویی برای کاهش درد پریود عوارض جانبی ندارد.

برای کاهش درد پریود چه اقدامات غیر دارویی وجود دارد؟

  • گرم کردن (گذاشتن یک جسم گرم در پایین شکم) یکی از موثرترین راههاست و گاهی نیاز به مسکن را کاهش می دهد. مثلا برای 8 ساعت یک کمربند 40 درجه سانتی گراد روی شکم بسته شود.
  • ورزش روزانه به طور کلی علائم قاعدگی را کاهش می دهد. ورزش هایی مانند یوگا و لاماز بسیار مفیدند.
  • کاهش وزن، رژیم مبتنی بر سبزیجات و غذای کم چرب
  • محدود کردن مصرف نمک، افزایش مصرف لبنیات
  • ترک سیگار
  • روش هایی که موجوب ریلکس شدن فیزیکی و روانی فرد می شود مانند روش های بیوفیدبک
  • استفاده از ویتامین ایی، ب 1، ب 6، روغن کبد ماهی، ویتامین د 3 ( لازم به ذکر است که استفاد از پودر زنجبیل هم تا حدی موثر می باشد)

 

دکتر ژاله فاضل

دکتر ژاله فاضل سرجویی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژاله فاضل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جراحی های کم تهاجمی زنان ایران می باشند.کولپوسکوپی از دانشگاه تهران می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر ژاله فاضل سرجویی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه