پریود نامنظم چیست؟ آیا پریود نامنظم در دوران بلوغ طبیعی می باشد؟ آیا نامنظمی پریود مانع بارداری میشود؟ ایا پریود نامنظم خطرناک است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها مقاله پیش رو را دنبال کنید.

دروانا:

پریود نامنظم چیست؟

پریود نامنظم زمانی روی می دهد که طول دوره چرخه های قاعدگی نامنظم باشد بنابراین فاصله بین بروز خونریزی تغییر می کند. در صورت وجود این مشکل ممکن است پریودها زودتر یا دیرتر از حد معمول روی دهد. به طور میانگین بازه چرخه قاعدگی 28 روز می باشد، اگرچه ممکن است این بازه کمی کوتاه تر یا بلندتر شود. پریود نامنظم در دوران بلوغ شایع می باشد. بعد از بلوغ پریود اغلب خانم ها منظم می گردد.  

علت پریود نامنظم چیست؟

در توضیح علت پریود نامنظم موارد احتمالی توضیح داده می شود. در برخی موارد علت پریود نامنظم نرمال می باشد و جای نگرانی به دنبال ندارد. برخی موارد که در علت پریود نامنظم مطرح می شود عبارت است از:

  • بلوغ: پریود نامنظم در دوران بلوغ شایع می باشد.
  • پریود نامنظم و یائسگی: شروع دوران یائسگی احتمال بروز اختلال در روند پریودها را به دنبال دارد (سنین 45 تا 55 سالگی)
  • پریود نامنظم و بارداری: برای کنار گذاشتن احتمال بارداری باید تست انجام شود.
  • استفاده از قرص های ضد بارداری هورمونی و دستگاه درون رحمی آی یو دی
  • کاهش وزن یا اضافه وزن شدید، ورزش بیش از حد یا استرس
  • ابتلا به برخی بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا مشکلات تیروئیدی

اگر پریودهای شما کمی بی نظم است و یا اگر در دوران بلوغ قرار دارید نیازی به مراجعه به متخصص زنان وجود ندارد. در موارد زیر مراجعه به متخصص زنان الزامی می باشد:

  • اگر پریودها به طور ناگهانی بی نظم شود و شما زیر 45 سالگی قرار داشته باشید
  • اگر طول بازه پریودها بیش از 21 روز یا کمتر از 35 روز باشد
  • اگر خونریزی بیش از 7 روز به طول انجامد
  • اگر تفاوت زیادی بین کوتاهترین چرخه پریود و بلندترین چرخه پریود وجود داشته باشد
  • آیا نامنظمی پریود مانع بارداری میشود ؟

در بیشتر موارد عامل نگران کننده ای وجود نخواهد داشت اما متخصص زنان برای بررسی های بیشتر انجام برخی تست ها را در نظر خواهد گرفت.

پریود نامنظم و بارداری    

اگر دچار پریود نامنظم باشید بارداری در شما ممکن است به دشواری صورت پذیرد. زیرا به این ترتیب زمان تخمک گذاری نامنظم خواهد بود. برای افزایش احتمال بارداری بهتر است دفعات نزدیکی را در طول چرخه افزایش دهید. بنابراین نیازی به محاسبه زمان تخمک گذاری وجود نخواهد داشت. اگر شما به مشکلات زمینه ای در باروری خود دچار هستید در برخی موارد استفاده از داروهای هورمونی و تکنیک های کمک باروری ضروری خواهد بود.

دکتر ژاله فاضل سرجویی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند خونریزی نامنظم رحمی که به طور مخفف AUB گفته می‌شود یعنی خونریزی قاعدگی که از نظر حجم خونریزی و مدت خونریزی و یا نظم خونریزی دچار اختلال شده است. AUB یک شکایت شایع در بیماریهای زنان محسوب می شود و تقریباً یک سوم مراجعین به مطب های زنان را تشکیل می دهد.

علت خونریزی غیر طبیعی در یک خانم غیر باردار غالباً وجود پاتولوژی در خود رحم است مثل میوم یا فیبروم، پولیپ‌های آندومتر و آدنومیوز. سایر علل مانند اشکال در تخمک گذاری یا وضعیت انعقادی خون فرد (بیماری ون ویلبرانت) و نهایتاً سرطان‌های دستگاه تناسلی هستند.

میزان بروز سالیانه AUB در سنین 18 تا 50 سالگی 53 در هر هزار زن تخمین زده می شود.

AUB بر کیفیت زندگی یک زن و توانایی باروری وی تأثیر دارد. در بررسی بیمار مبتلا به AUB معمولاً بعد از 45 سالگی و یا در افراد چاق زیر این سن برای رد کردن خطر هیپرپلازی و سرطان آندومتر عمل کورتاژ تشخیصی صورت می ‌گیرد.

و آزمایشاتی برای رد بارداری مانند سرم SHCG، تعیین شدت خونریزی (اندازه گیری CBC) و بررسی انعقادی درخواست شده و سونوگرافی لگنی هم برای بررسی رحم و تخمدان ها و مشکلات عروقی لگنی حتماً باید باید انجام شود.

دکتر ژاله فاضل

دکتر ژاله فاضل سرجویی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژاله فاضل، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن علمی جراحی های کم تهاجمی زنان ایران می باشند.کولپوسکوپی از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ژاله فاضل سرجویی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه