رهایی از درد پریود دغدغه بسیاری از خانم ها می باشد. علت درد پریود مختلف است. آندومتریوز یکی از عواملی است که در علت درد پریود دخالت دارد. کاهش سریع درد پریود با مصرف دوزهای منظمی از مسکن ها روی می دهد. متخصص زنان می تواند شما را در یافتن بهترین قرص برای کاهش درد پریود یاری سازد.

دروانا: 

 راههای کاهش سریع درد پریود کدام است؟

درد پریود یا کرامپ های دوره قاعدگی دردهایی است که در بخش پایینی شکم ایجاد می شود. خیلی از خانم ها قبل از پریود یا در طول پریود به چنین دردهایی دچار می شوند. در برخی خانم ها درد پریود کمتر آزار دهنده می باشد، اما در برخی دیگر درد پریود به اندازه ای شدید است که در انجام فعالیت های روزمره اختلال ایجاد می کند. شرایطی مانند آندومتریزو یا فیبروم های رحمی در علت درد پریود دخالت دارند. به منظور درمان درد شدید پریود تمرکز بر کاهش درد می باشد. درد پریود با افزایش سن و بعد از زایمان کاهش می یابد.

مشخصه های درد شدید پریود

مشخصات درد شدید پریود عبارت است از:

  • کرامپ های شکمی در بخش پایینی شکم
  • دردی که یک تا سه روز قبل از پریود ایجاد شده باشد و 24 ساعت بعد از شروع پریود به اوج خود برسد و سپس ظرف 2 تا 3 روز آینده فروکش کند
  • در برخی موارد درد شدید پریود با علائمی مانند تهوع، اسهال، سردرد و گیجی همراه است

علت درد پریود

از جمله بیماری ها و شرایطی که در علت درد پریود دخالت دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آندومتریوز: در آندومتریوز بافت داخل رحم به فضایی خارج از رحم و اغلب لوله های فالوپ و تخمدان ها کشیده می شود.
  • فیبروم رحمی: فیبروم رحمی توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره رحم ایجاد می شود و منجر به بروز درد پریود می گردند.
  • آدنومیوز: بافت های موجود در دیواره رحم به سمت بخش ماهیچه ای رحم ورود می کند.
  • بیماری التهابی لگن: نوعی عفونت در مسیر ارگان تناسلی خانم ها می باشد که در نتیجه ابتلا به باکتری مقاربتی ایجاد می شود.
  • انسداد دهانه رحم: در برخی خانم ها دریچه دهانه رحم به اندازه ای کوچک می باشد که خون ناشی از قاعدگی به درستی نمی تواند از آن خارج شود. به همین دلیل انسداد دهانه رحم می تواند در علت درد پریود دخالت داشته باشد.

روش های تشخیصی علت درد پریود و  کرامپ های قاعدگی

متخصص زنان برای تشخیص علت درد پریود ابتدا معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. برای بررسی احتمالاتی مانند وجود برخی ناهنجاری ها همچنین بررسی احتمال عفونت برخی تست های تشخیصی زیر توسط متخصص زنان توصیه می شود:

  • سونوگرافی: در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها استفاده می شود.
  • سایر تست های تصویر برداری: سی تی اسکن و یا ام آر آی تصاویر جزئی تری را در مقایسه با سونوگرافی ایجاد می کنند. در سی تی اسکن از امواج اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از زوایای مختلف استفاده می شود. در ام آر آی از امواج رادیویی همراه با میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر استفاده می شود. هر دو روش نامبرده غیر تهاجمی و بی درد می باشند.
  • لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی عموما برای تشخیص کرامپ های قاعدگی یا درد پریود استفاده نمی شود اما به تشخیص بیماری های زمینه ای مانند آندومتریوز، فیبروم رحمی، کیست های تخمدانی و یا بارداری نا به جا کمک خواهد کرد. در لاپاراسکوپی پزشک با ایجاد برشی کوچک در شکم و وارد کردن لوله ای مجهز به فیبر نوری همراه با دوربین ارگان های داخلی را معاینه خواهد کرد.

گزینه هایی برای رهایی از درد پریود

به منظور رهایی از درد پریود متخصص زنان گزینه های زیر را پیشنهاد خواهد داد:

  • مسکن قوی برای درد پریود: مسکن هایی که به طور غیر نسخه ای قابل تهیه هستند مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم در دوزهای منظم می توانند درد پریود را کنترل کنند. در برخی موارد متخصص زنان سایر داروهای ضد التهابی نسخه ای را به عنوان مسکن قوی برای درد پریود تجویز خواهد کرد. به محض شروع درد پریود باید مصرف مسکن آغاز گردد و به مدت دو تا سه روز ادامه یابد تا علائم از بین رود.
  • استفاده از ترکیبات ضد بارداری: ترکیبات ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که مانع تخمک گذاری می شوند و از شدت درد پریود می کاهند. این هورمون ها به فرم تزریقی، پچ های پوستی یا ایمپلنت هایی که زیر پوست کار گذاشته می شوند، همچنین آی یو دی در دسترس می باشند.
  • جراحی: اگر درد پریود ناشی از اختلالاتی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحمی باشد برای رهایی از درد پریود انجام جراحی ضرورت می یابد. اگر سایر گرینه های درمانی موثر واقع نشود، در برخی موارد در صورتیکه فرد قصد باردار شدن نداشته باشد برداشتن رحم انجام خواهد شد.

شیوه های زندگی و درمان های خانگی برای درد پریود

علاوه بر توجه به نکاتی مانند استراحت و خواب مناسب راه هایی برای رهایی از درد پریود وجود دارد. برخی از این راه ها عبارت است از:

  • انجام ورزش به طور منظم: داشتن فعالیت فیزیکی در برخی خانم ها به رهایی از درد پریود کمک می کند.
  • استفاده از حرارت: استفاده از دوش آب داغ و یا پد های حرارتی در نواحی پایینی شکم می تواند در رهایی از درد پریود نقش داشته باشد.
  • استفاده از مکمل ها: برخی تحقیقات نشان داده است مصرف مکمل های حاوی ویتامین ایی، امگا سه، اسیدهای چرب، ویتامین ب1، ویتامین ب6 و مکمل های منیزیم می تواند در رهایی از درد پریود موثر باشد.
  • کاهش استرس: استرس های فیزیولوژیک می تواند به عنوان فاکتوری در علت درد پریود نقش داشته باشد. بنابراین یافتن راههایی برای کاهش استرس در رهایی از درد پریود بسیار موثر خواهد بود.

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی و یا استفاده از دمنوش برای درد قاعدگی و یا روش هایی مانند کاهش درد پریود با ماساژ از مواردی است که در برخی خانم ها موثر واقع می شود اما شواهد علمی مبنی بر تایید آن در دست نیست. اما به خاطر داشته باشید پیش از درمان گیاهی قاعدگی دردناک با متخصص زنان خود مشورت کنید.

دکتر سیده لیلی وارسته متخصص زنان و زایمان عنوان می نمایند: "شروع NSAID ها 1 تا 3 روز قبل از شروع قاعدگی مفید خواهد بود. درمان توام NSAID و کنتراسپتیو های هورمونی موثرتر می باشد. در پژوهش های اخیر احتمال اثربخشی مکمل ویتامین E و ویتامین D در کاهش دیس منوره مورد بحث قرار گرفته است. استراحت در منزل و استفاده از کیسه آب گرم برای تسکین درد پریود بسیار موثر می باشد. 

دکتر سیده لیلی وارسته

دکتر سیده لیلی وارسته

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر سيده ليلي وارسته جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و عضو انجمن جراحان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده لیلی وارسته
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه