درک زمان تخمک گذاری و علائم آن می تواند شانس بارداری در افراد را افزایش دهد. از علائم تخمک گذاری می توان به تغییر دمای پایه بدن اشاره کرد. همچنین شکل ترشح در زمان تخمک گذاری تغییراتی خواهد کرد.

دروانا: 

درک زمان تخمک گذاری و علائم آن می تواند به شما نشان دهد چه روزهایی در ماه قابلیت باروری خواهید داشت. داشتن نزدیکی جنسی در پنج روز قبل از تخمک گذاری و یک روز بعد از تخمک گذاری می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد. ممکن است این سوال به وجود آید که تخمک گذاری چیست؟ تخمک گذاری فرایندی است که در آن تخمک بالغ شده از تخمدان رها می شود. شش روز عنوان شده بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا تخمک به مدت 12 تا 24 ساعت بعد از آزاد شدن قابلیت بارور شدن دارد. علاوه بر این باید توجه داشت که اسپرم نیز می تواند بعد از نزدیکی به مدت پنج روز در دستگاه تناسلی خانم زنده باقی بماند. زمانی که اسپرم بتواند در لوله های فالوپ و در طول پروسه تخمک گذاری زنده بماند در آن صورت شانس بارداری در بالاترین حالت قرار خواهد داشت. بنابراین در زمان تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد. همچنین در پاسخ به این پرسش که تخمک گذاری چند روز است؟ باید توجه داشت آزاد شدن تخمک و حفظ قابلیت باروری آن نهایتا تا 24 ساعت خواهد بود. بنابراین در پاسخ به این پرسش که تخمک چند روز زنده است باید گفت تخمک نهایتا تا یک روز زنده خواهد بود.

در چرخه ای که به طور متوسط 28 روز می باشد تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع پریود بعدی اتفاق می افتد. اما در اغلب خانم ها تخمک گذاری چهار روز قبل و یا بعد از روز میانه چرخه اتفاق می افتد. اگر مدت چرخه قاعدگی شما بیش از 28 روز می باشد در آن صورت ابتدا طول چرخه و سپس روز میانه چرخه خود را تعیین کرده و بر اساس آن زمان تخمک گذاری خود را محاسبه کنید.

علاوه بر محاسباتی که می تواند شما را در یافتن زمان تخمک گذاری آگاه سازد، می توانید به برخی علائم تخمک گذاری توجه داشته باشید:

  • ترشحات تخمک گذاری: تغییر در ترشحات واژن از نکاتی است که خانم ها می توانند بدان توجه کنند. درست قبل از تخمک گذاری شما متوجه افزایش ترشحات ابکی در زمان تخمک گذاری خواهید شد. این ترشحات شفاف، آبکی و کشدار هستند. بنابراین در پاسخ به این پرسش که ترشحات کشدار واژن نشانه چیست؟ می توان گفت ترشحات کشدار واژن می تواند نشان دهنده زمان تخمک گذاری باشد و از علائم تخمک گذاری محسوب می شود. ترشحات تخمک گذاری چه رنگی است؟ در پاسخ به این پرسش نیز باید عنوان کرد تا قبل از تخمک گذاری ترشحات آبکی و شفاف خواهد بود. اما ترشحات دهانه رحم پس از تخمک گذاری کاهش یافته و ضخیم تر می شود.
  • تغییر در دمای پایه بدن: در طول تخمک گذاری دمای پایه بدن (یعنی دمانی بدن در حالت استراحت) کمی افزایش می یابد. استفاده از ترمومترهایی که برای اندازه گیری دمای پایه بدن طراحی شده است می تواند شما را در یافتن زمان تخمک گذاری یاری دهد. می توانید هر صبح قبل از بیرون رفتن از رختخواب با استفاده از این ترمومترها دمای پایه را اندازه گیری کنید. نتایج حاصل از اندازه گیری ها را یادداشت کرده و الگویی برای آن بیابید. دو تا سه روز قبل از افزایش دمای بدن می توانید نزدیکی داشته باشید تا به این ترتیب شانس باردار شدن افزایش یابد.

همچنین می توانید از کیت های تخمک گذاری استفاده کنید. این کیت ها ادرار شما را به منظور افزایش میزان هورمون ها بررسی می کنند. افزایش در مقدار هورمون ها درست قبل از تخمک گذاری روی می دهد. به این ترتیب با استفاده از این کیت ها می توانید زمان تخمک گذاری را تخمین بزنید.

دکتر نغمه برهانی نائینی

دکتر نغمه برهانی نائینی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر نغمه برهانی نائینی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن زنان و زایمان و مامایی می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر نغمه برهانی نائینی

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه