تاخیر در پریود با قرص ضد بارداری یا ال دی و سایر قرص های ضد بارداری می تواند سوالات بسیاری را در ذهن شما ایجاد کند. برای مثال استفاده از قرص های ضد بارداری برای تاخیر در پریود آیا خطری را در پی دارد؟ آیا این کار برای همه خانم ها مناسب می باشد؟ برای یافتن پاسخ دغدغه های خود در مورد استفاده از قرص های ضد بارداری و تاخیر در پریودها مقاله زیر را دنبال کنید.

دروانا: 

 تاخیر در پریود با قرص ضد بارداری

اگر شما از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید در این صورت ممکن است نیازی به پریود ماهانه در شما وجود نداشته باشد. باید بدانید که چطور می توانید با استفاده از قرص های ضد بارداری کنترل بیشتری روی چرخه های قاعدگی خود داشته باشید.  آیا می خواهید که پریودهای کمتری داشته باشید؟ باید بدانید که با استفاده از قرص های ضد بارداری کنترل پریود ممکن خواهد بود. در مقاله پیش رو به نقش قرص های ضد بارداری در تاخیر در پریودها خواهیم پرداخت.

برخی از انواع قرص های ضد بارداری به گونه ای طراحی شده است که چرخه هورمونی طبیعی بدن را تقلید می کند.  یک بسته قرص حاوی 28 قرص می باشد اما تنها 21 قرص حاوی مواد موثره می باشد. منظور از مواد موثره هورمون هایی است که برای سرکوب قدرت باروری درون قرص قرار داده شده است. هفت قرص باقیمانده حاوی مواد غیر فعال می باشد. خونریزی که به هنگام مصرف قرص های غیر فعال ایجاد می شود همان خونریزی انزوا از مصرف هورمون یا خونریزی است که شبیه خونریزی قاعدگی می باشد. این خونریزی در اصل پاسخ بدن شما به توقف مصرف هورمون ها می باشد. به همین دلیل قرص های ضد بارداری دارای 28 قرص برای تاخیر یا قطع پریود ماهانه موثر نیستند و برای این منظور باید از قرص های ضد بارداری حاوی 21 قرص استفاده کرد.

استفاده از قرص برای تاخیر پریود

بروز تاخیر در پریودها می تواند در موارد زیر موثر باشد:

  • در صورتی که ناتوانی فیزیکی یا روانی سبب دشواری تعویض نوار بهداشتی شود.
  • شرایطی مانند اندومتریوز، آنمی، آسم، میگرن یا صرع که با بروز پریود تشدید می شود و تاخیر در پریود در این موارد کار ساز خواهد بود.
  • حساس شدن سینه ها، نفخ یا تغییرات خلقی که در طول 7 تا 10 روز قبل از پریود ایجاد می شود.
  • سردردها یا سایر علائم قاعدگی که در طول مصرف قرص های غیر فعال روی می دهد.
  • پریودهای دردناک، مکرر، با خونریزی سنگین و طولانی که تاخیر در پریود برای این شرایط مفید خواهد بود.

در برخی موارد به دلیل برخی اولویت های شخصی مانند داشتن امتحانی مهم، شرکت در رویدادی ورزشی، قرار گرفتن در موقعیتی مخصوص مانند عروسی یا ماه عسل ممکن است بخواهید تاخیر در پریود ایجاد کنید.

و اما این پرسش باقی می ماند که آیا به تاخیر انداختن پریود برای همه خانم ها بی ضرر است؟ در پاسخ باید توجه داشته باشید که استفاده از قرص های ضد بارداری باید تحت نظر پزشک انجام گیرد. در برخی موارد ممکن است تاخیر در پریود نیز مناسب باشد. اما این احتمال نیز وجود دارد که همه پزشکان با تاخیر در پریود موافق نباشند. اگر قصد به تاخیر انداختن پریود را دارید باید ابتدا با پزشک خود در مورد تاخیر در پریود مشورت کنید.

عوارض تاخیر در پریود

تاخیر در پریودها عواقبی را برای شما در پی خواهد داشت. تاخیر در پریود و لکه بینی بین پریودها در زمان مصرف قرص های ضد بارداری به منظور به تاخیر انداختن پریودها از عوارض تاخیر در پریود محسوب می شود که شایع است. مادامی که بدن با رژیم  هورمونی جدید مطابق شد این خونریزی ناشی از تاخیر در پریود نیز کاهش می یابد اما با این حال می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برنامه منظمی را دنبال کنید: با از دست دادن یک قرص ضد بارداری احتمال بروز خونریزی افزایش می یابد. قرص های ضد بارداری را بر اساس دستوری که روی آن وجود دارد استفاده کنید. تاخیر در پریود و لکه بینی به معنی عدم کارکرد مناسب دارو نمی باشد. اگر مصرف دارو را قطع کنید در آن صورت احتمال بروز بارداری ناخواسته وجود خواهد داشت.
  • بروز این خونریزی ها را در تقویمی یادداشت کنید: به این ترتیب می توانید به دقت میزان کاهش خونریزی ناشی از تاخیر در پریود را دنبال کنید.
  • می توانید برای دوره ای کوتاه با مشورت پزشک مصرف قرص را قطع کنید و سپس از سر بگیرید: با مشورت پزشک بعد از مصرف قرص های فعال حداقل به مدت 21 روز می توانید مصرف قرص ها را تا سه روز قطع کنید تا خونریزی اتفاق بیفتد و سپس برای 21 روز بعدی قرص ها را دوباره استفاده کنید.
  • اگر از سیگار استفاده می کنید با کمک پزشگ راهی برای کنار گذاشتن سیگار بیابید. خانم هایی که از سیگار استفاده می کنند بیشتر از خانم های غیر سیگاری در خطر تجربه خونریزی قرار خواهند داشت.

اگر پیشنهادات مطرح شده کمکی به شما نکرد و یا اگر خونریزی های ناشی از تاخیر در پریود با قرص ضد بارداری سنگین شد یا به مدت بیش از 7 روز ادامه داشت در این صورت باید با پزشک مشورت کنید.

تاخیر در پریودها تشخیص بارداری را نیز دشوار خواهد ساخت. اگر در دوران تاخیر در پریود به علائمی مانند بیماری صبحگاهی، حساس شدن سینه ها یا خستگی غیر معمول دچار شدید تست بارداری را در منزل انجام داده و یا با متخصص زنان مشورت کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه