ورم قبل از قاعدگی به دلیل تغییر در میزان هورمون های بدن اتفاق می افتد. نفخ و ورم قبل از قاعدگی نیز می تواند به عنوان بخشی از سندرم پیش از قاعدگی در نظر گرفته شود. محدود کردن مصرف نمک، استفاده از منیزیم و ترکیبات دیورتیک می تواند در رفع ورم قبل از قاعدگی موثر باشد. 

دروانا:

علائم قبل از قاعدگی چیست؟

احتباس آب و ورم ناشی از آن به عنوان علائم قبل از قاعدگی می تواند بسیار آزار دهنده باشد. ورم قبل از قاعدگی به دلیل تغییر در میزان هورمون های بدن اتفاق می افتد. محدود کردن مصرف نمک، استفاده از منیزیم و ترکیبات دیورتیک می تواند در رفع ورم قبل از قاعدگی موثر باشد.

ورم قبل از قاعدگی از علائم قبل از قاعدگی محسوب می شود که می تواند آزار دهنده باشد. اگر احتباس آب و ورم ناشی از آن به طور منظم در هر ماه برای شما رخ می دهد توجه به نکات زیر می تواند موثر باشد.

دلیل ورم شکم قبل از قاعدگی چیست؟

ورم قبل از قاعدگی در نتیجه نوسانات هورمونی روی می دهد. رژیم غذایی دوران قاعدگی نیز می تواند در این میان نقشی داشته باشد.

اغلب خانم ها علائم قبل از قاعدگی مانند نفخ را در یک یا دو روز قبل از شروع پریودشان تجربه می کنند. برخی خانم ها ممکن است در طول پنج روز قبل از شروع پریود علائم قبل از قاعدگی را تجربه کنند. در برخی موارد ممکن است این مشکل تا حدی باشد که فرد را از انجام فعالیت های روزمره دور نگاه دارد. نفخ و ورم قبل از قاعدگی نیز می تواند به عنوان بخشی از سندرم پیش از قاعدگی در نظر گرفته شود.

درمان ورم قبل از قاعدگی چیست؟

برای کاهش ورم قبل از قاعدگی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  •  محدود کردن مصرف نمک در رژیم غذایی: خوردن غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از نمک می باشد سبب تشدید احتباس آب در شما می گردد.
  • منیزیم: مصرف مکمل های منیزیم می تواند ورم قبل از قاعدگی را کاهش دهد. قبل از مصرف مکمل ها باید با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف دیورتیک ها: این داروها به منظور کاهش میزان مایعات درون بدن تجویز می شوند. آگاه باشید که مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و یا ناپروکسن سدیم همزمان با دیورتیک ها می تواند آسیب کلیوی را به دنبال داشته باشد.

برخی شواهد نشان می دهد انجام منظم ورزش های آیروبیک و تکنیک های ریلکسیشن مانند تمرین های تنفس کردن، مدیتیشن، یوگا و ماساژ می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

چه زمان می توان برای رفع ورم به عنوان علائم قبل از قاعدگی گزینه های درمانی دیگری را در نظر گرفت؟

اگر شما به طور ماهانه به دلیل احتباس آب و ورم ناشی از آن مشکلاتی را تجربه می کنید حتما باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید. ابتدا می توانید علائم قبل از قاعدگی خود را به مدت چند ماه در دفتری یادداشت کنید. این یادداشت ها پزشک را در تشخیص علائم مربوط به دوران قاعدگی یاری خواهد کرد. در نهایت زمانی که تشخیص نهایی توسط پزشک صورت گیرد بهترین گزینه درمانی برای درمان ورم قبل از قاعدگی به شما توصیه خواهد شد.

دکتر فرانک راسخ

دکتر فرانک راسخ

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فرانک راسخ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه طبابت و فعالیت پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت زنان و مامایی می باشند.
 
تایید شده توسط دکتر فرانک راسخ

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه