عوارض ای وی اف متعدد است. احتمال چند قلو شدن، زایمان زودرس و سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان از عوارض ای وی اف محسوب می شود. در مقاله پیش رو به عوارض ای وی اف می پردازیم. 

دروانا: 

ای وی اف چیست؟ ای وی اف یا لقاح مصنوعی فرایند پیچیده ای است که در درمان ناباروری مورد توجه قرار دارد. در طول انجام ای وی اف تخمک های بالغ از تخمدان ها بازیابی شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب می شوند. سپس رویان های ایجاد شده در رحم قرار داده می شوند. یک چرخه ای وی اف حدود دو هفته زمان خواهد برد.

ای وی اف موثرترین فرم تکنولوژی های کمک باروری می باشد. ای وی اف می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد یا با استفاده از تخمک و اسپرم اهدایی انجام شود. در برخی موارد ممکن است از رحم اجاره ای نیز استفاده شود. شانس ای وی اف موفق و تولد فرزندانی سالم بستگی به فاکتورهای متعددی مانند سن و علت ناباروری دارد. علاوه بر این ای وی اف فرایندی زمان بر، پر هزینه و تهاجمی خواهد بود. اگر در طول فرایند ای وی اف بیش از یک رویان در رحم قرار داده شود احتمال داشتن چند جنین و بارداری دو قلو افزایش می یابد. پزشک متخصص نازایی شما را در درک چگونگی انجام ای وی اف و خطرات ای وی اف یاری خواهد داد. در مقاله پیش رو به عوارض ای وی اف می پردازیم.

عوارض ای وی اف

انجام مراحل ای وی اف در هر چرخه خطرات و عوارضی را به همراه دارد. عوارض ای وی اف عبارت است از:

  • چند قلو شدن: انجام ای وی اف احتمال چند قلو شدن را افزایش می دهد زیرا ممکن است طی فرایند ای وی اف چند رویان به داخل رحم منتقل گردد. بارداری چند قلو خطراتی مانند وضع حمل زودرس و کاهش وزن جنین هنگام تولد را افزایش می دهد.
  • زایمان زودرس و کاهش وزن جنین هنگام تولد: تحقیقات نشان می دهد استفاده از ای وی اف ریسک تولد زودرس جنین و کاهش وزن او حین تولد را افزایش می دهد.
  • سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان و ای وی اف: استفاده از داروهای تزریقی کمک باروری مانند هورمون گنادوتروپین جفتی انسان؛ به عنوان بخشی از مراحل ای وی اف سبب بروز عارضه ای به نام سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان می شود. در نتیجه این عارضه تخمدان ها متورم و دردناک می گردند. علائم هایپراستیمولاسیون تخمدان عبارت است از درد شکمی، نفخ، استفراغ و اسهال. ممکن است بارداری صورت گیرد اما عوارض هایپراستیمولاسیون تخمدان تا چندین هفته ادامه داشته باشد. به ندرت ممکن است فرم شدیدی از این سندرم رخ دهد. عوارض فرم شدید سندرم هایپراستیمولاسیون تخمدان عبارت است از: افزایش وزن سریع و تنگی نفس.
  • سقط و ای وی اف: نرخ سقط در خانم هایی که با استفاده از ای وی اف و رویان تازه بارور می شوند مشابه با خانم هایی است که به طور طبیعی باروری می شوند (حدود 15 تا 25 درصد)، اما احتمال برز سقط با افزایش سن مادر بیشتر می گردد. استفاده از رویان فریز شده در طول انجام ای وی اف ممکن است ریسک بروز سقط را کمی افزایش دهد. علت سقط جنین در ای وی اف مشخص نیست.
  • عوارض مرتبط با فرایند تخمک کشی (یکی از مراحل ای وی اف): استفاد از سوزن برای جمع آوری تخمک احتمال بروز خونریزی، عفونت یا آسیب به روده، مثانه و عروق خونی را در پی خواهد داشت. اگر در این مرحله از بیهوشی استفاده شود، خطرات ناشی از بیهوشی نیز به عنوان عوارض ای وی اف در نظر گرفته می شود.
  • بارداری اکتوپیک و ای وی اف: 2 تا 5 درصد خانم هایی که از ای وی اف استفاده می کنند دچار بارداری خارجی رحمی می شوند. در این شرایط رویان در فضایی خارج از رحم و معمولا در لوله های فالوپ قرار می گیرد. تخمک های بارور شده نمی توانند در فضای خارج رحم زنده باقی بمانند و راهی برای ادامه بارداری در این شرایط وجود ندارد.
  • نواقص مادرزادی: افزایش سن مادر فاکتور خطر اولیه در ایجاد این نواقص می باشد و این صرف نظر از نحوه وقوع بارداری است. برای تعیین اینکه آیا انجام ای وی اف ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش می دهد به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما برخی متخصصین بر این باورند که استفاده از ای وی اف ریسک بروز نواقص مادرزادی را افزایش نمی دهد.
  • ای وی اف و سرطان تخمدان: اگرچه برخی تحقیقات اولیه نشان داد ارتباطی بین مصرف برخی داروها به منظور تحریک رشد تخمک و ایجاد نوعی تومور تخمدان وجود دارد اما برای تایید این یافته به انجام تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
  • استرس و ای وی اف : استفاده از ای وی اف به لحاظ اقتصادی، عاطفی و فیزیکی مشکلات و دشواری هایی را به همراه دارد. استفاده از مشاور، داشتن پشتیبانی از سوی خانواده و دوستان، شما را در طول فرایند ای وی اف یاری خواهد داد تا از میزان این استرس ها کاسته شود. 
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه