ناباروری، آزمایش ناباروری زنان با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون آزمایش ناباروری زنان تنظیم گردیده است. 

دروانا: 

ارزیابی ناباروری زنان با هدف تعیین علت ناباروری پس از 12 ماه داشتن نزدیکی محافظت نشده انجام می شود. در مورد خانم هایی که بالای 35 سال قرار دارند و یا افرادی که دچار پریودهای نامنظم می شوند و یا مشکوک به مشکلاتی در رحم، لوله های فالوپ و یا سایر بخش های حفره لگنی می باشند (مانند آندومتریوز یا چسبندگی)، ممکن است آزمایش ناباروری زنان زودتر نیز انجام شود. گزینه هایی که در آزمایش ناباروری زنان وجود دارد عبارت است از:

  • آزمایش ناباروری زنان (هیستروسالپینگوگرافی): در این مورد از آزمایش ناباروری زنان با استفاده از اشعه ایکس ساختار لوله های فالوپ و نرمال بودن ساختار رحم بررسی می شود. در این مورد از آزمایش ناباروری زنان کاتتر از طریق واژن وارد دهانه رحم می گردد. سپس مایع حاوی ید از طریق کاتتر تزریق می شود. ماده حاجب وارد لوله های فالوپ شده و طول آن ها همچنین عدم انسداد آن ها بررسی می شود.
  • آزمایش ناباروری زنان (سونوگرافی ترانس واژینال): در این مورد از آزمایش ناباروری زنان پروب سونوگرافی داخل واژن قرار می گیرد و سپس پزشک می تواند رحم و تخمدان ها را به لحاظ وجود ناهنجاری های احتمالی در رحم و تخمدان ها مانند فیبروم و کیست بررسی کند.
  • آزمایش ناباروری زنان (تست ذخیره تخمدان): در این مورد از آزمایش ناباروری زنان متخصص زنان در تلاش است تا پیش بینی کند آیا تخمدان ها قادر به تولید تخمک با کیفیت مناسب می باشند و این که تخمدان ها آیا به سیگنال های هورمونی حاصل از مغز به طور مساعدی پاسخ می دهند یا خیر. متداول ترین تستی که برای ارزیابی ذخیره تخمدان انجام می شود آزمایش خون مربوط به هورمون محرک فولیکول می باشد که در روز سوم چرخه انجام می گردد. علاوه بر این متخصص نازایی ممکن است مقدار استرادیول و هورمون آنتی مولرین و یا اینهیبین- بی را اندازه گیری کند. همچنین سونوگرافی ترانس واژینال نیز در این مرحله از دیگری موارد آزمایش ناباروری زنان می باشد که به منظور شمارش تعداد فولیکول ها انجام می گردد. این مورد آزمایش ناباروری زنان برای خانم هایی موثر است که در سنین بالای 35 قرار دارند، سابقه خانوادگی در بروز یائسگی زودرس دارند، خانم هایی که تنها دارای یک تخمدان می باشند، خانم هایی که در ناحیه لگن رادیوتراپی انجام داده و یا تحت شیمی درمانی واقع شده اند. در مواردی که پاسخ مناسبی به محرک تخمدانی گنادوتروپین ها داده نمی شود و یا علت ناباروری چندان مشخص نیست نیز انجام این مورد آزمایش ناباروری زنان حائز اهمیت می باشد.
  • آزمایش ناباروری زنان (سایر آزمایش های خونی): هورمون محرک تیروئید و میزان پرولاکتین از جمله موارد موثری است که اندازه گیری آن در آزمایش ناباروری زنان از اهمیت برخوردار می باشد. زیرا اختلالات تیروئیدی و هایپر پرولاکتینمیا می تواند مشکلاتی را در بارداری، بی نظمی در قاعدگی و سقط های مکرر همراه داشته باشد. در خانم های مبتلا به هیرسوتیسم انجام آزمایش خون به منظور اندازه گیری مقدار DHEAS، 17- آلفا-هیدروکسی پروژسترون و تستوسترون می تواند در نظر گرفته شود. مقدار پروژسترون در نیمه دوم چرخه قاعدگی نشان می دهد آیا تخمک گذاری روی داده است یا خیر.
  • آزمایش ناباروری زنان (هورمون لوتئیزه کننده ادراری): کیت های پیش بینی کننده تخمک گذاری حضور LH در ادرار را نشان می دهند. مقدار این هورمون دو روز قبل تخمک گذاری افزایش می یابد. در روزی که مقدار این هورمون افزایش می یابد و یک تا دو روز بعد از آن احتمال بارداری وجود دارد اما باید به خاطر داشت این مورد آزمایش ناباروری زنان تنها باید در خانم هایی انجام شود که طول چرخه آن ها 25 تا 35 روز می باشد.
  • آزمایش ناباروری زنان (سونوهیستروگرافی): این مورد از آزمایش ناباروری زنان نوعی سونوگرافی می باشد که در آن رحم با استفاده از آب نمک پر می شود تا مواردی مانند پولیپ و فیبروم واضح تر گردد.
  • آزمایش ناباروری زنان (هیستروسکوپی): در این مورد آزمایش ناباروری زنان از ابزاری مجهز به نور و تلسکوپ به نام هیستروسکوپ استفاده می شود که از طریق دهانه رحم امکان مشاهده داخل رحم را فراهم می آورد. هیستروسکوپی در مواردی مانند فیبروم، پولیپ و یا چسبندگی می تواند جنبه تشخیصی و درمانی داشته باشد.
  • آزمایش ناباروری زنان (لاپاراسکوپی): در این روش از ابزاری مجهز به نور به نام لاپاراسکوپ استفاده می شود که امکان معاینه حفره رحم را فراهم می کند. این مورد آزمایش ناباروری زنان برای بررسی مشکلاتی مانند آندومتریوز، چسبندگی های لگنی و سایر ناهنجاری ها مورد توجه قرار دارد. 
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه