درمان کمکی ناباروری در تنبلی تخمدان با استفاده از کوتر تخمدان موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. 

دروانا: 

در اغلب موارد خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان پریودهای قاعدگی منظمی ندارند. این بدان معنا است که آن ها به طور منظم و ماهانه تخمک گذاری انجام نمی دهند و بنابراین در باردار شدن با مشکل رو به رو هستند. در این شرایط استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی سبب می شود تا پریودها کمی منظم تر شود اما استفاده از این داروها مانع از بارداری می شود. داروهایی وجود دارد که در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سبب تحریک تخمک گذاری می شود. این داروها عبارتند از کلومیفن سیترات، مهار کننده های آروماتاز و متفورمین. اگر این داروها در درمان تنبلی تخمدان موثر واقع نشود در آن صورت کوتر تخمدان به عنوان گزینه درمان کمک نازایی در تنبلی تخمدان مطرح می شود. کوتر تخمدان به عنوان روشی برای کمک درمان تنبلی تخمدان یا به عبارتی افزایش احتمال بارداری در این بیماران نوعی جراحی می باشد. خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان دارای لایه بیرونی ضخیمی در تخمدان های خود می باشند. در تنبلی تخمدان مقدار تستوسترون تولید شده توسط تخمدان ها افزایش می یابد. افزایش مقدار تستوسترون منجر به ایجاد بی نظمی در پریودها و افزایش موهای زائد می گردد. در درمان تنبلی تخمدان با استفاده از کوتر تخمدان لایه بیرونی و ضخیم تخمدان شکسته می شود و مقدار تستوسترون تولید شده توسط تخمدان ها کاهش می یابد. این امر کمک می کند تا تخمدان ها به طور ماهانه تخمک آزاد کنند و چرخه های قاعدگی منظم تر شود. به این ترتیب شانس باردار شدن نیز افزایش می یابد. در درمان تنبلی تخمدان با استفاده از کوتر تخمدان می توان از رویکرد کم تهاجمی لاپاراسکوپی بهره برد. در این روش از تلسکوپی مجهز به نور به نام لاپاراسکوپ استفاده می شود. این دستگاه از طریق برش کوچکی بر شکم وارد بدن می گردد. با استفاده از دوربینی که در دستگاه لاپاراسکوپ وجود دارد بخش پایینی شکم مشاهده شده و سوراخ های کوچکی روی تخمدان ها ایجاد می شود. به این ترتیب مقدار تستوسترون تولید شده توسط تخمدان ها کاهش می یابد.

هدف از کوتر تخمدان در درمان تنبلی تخمدان بازگرداندن چرخه های قاعدگی به روال منظم و تقویت تخمک گذاری است. اغلب بیماران در طول 6 ماه بعد از جراحی لاپاراسکوپی تنبلی تخمدان قادر به بارداری هستند. اما برخی دیگر با استفاده از این روش درمان تنبلی تخمدان هنوز هم قادر به باردار شدن نمی باشند. در برخی موارد نیز ممکن است علل دیگری مانند انسداد لوله های فالوپ و یا کاهش تعداد اسپرم ها در ایجاد ناباروری دخالت داشته باشد.

انجام کوتر تخمدان به عنوان روشی برای کمک درمان تنبلی تخمدان مزایایی نیز در پی دارد. از جمله این که این روش درمان تنبلی تخمدان یک بار انجام شده و بر خلاف داروهای خوراکی نیاز به مصرف ماهانه ندارد. احتمال چند قلو شدن با این روش درمان تنبلی تخمدان مطرح نمی باشد. اما باید توجه داشت این روش درمان تنبلی تخمدان تاثیرات دائمی و بلند مدتی را در پی ندارد. پس از درمان تنبلی تخمدان با روش کوتر تخمدان در طول زمان باز هم چرخه های قاعدگی بی نظم می گردد. در مورد برخی دیگر از بیماران نیز استفاده از این روش درمان تنبلی تخمدان هیچ گونه منافع موقتی را در پی ندارد اما ممکن است این روش درمان تنبلی تخمدان پاسخ به درمان ناباروری را تقویت کند. تصمیم گیری در مورد درمان تنبلی تخمدان با استفاده از کوتر تخمدان با توجه به آزمایش ذخیره تخمدان و عدم پاسخ بیمار به درمان گرفته می شود. اگر چه احتمال بروز عوارض ناشی از حفاری تخمدان نادر است اما ممکن است عوارض جدی و خطرناکی روی دهد. این روش درمان تنبلی تخمدان همانند هر روش دیگری مشکلاتی مانند خونریزی، عفونت و واکنش نسبت به داروی بیهوشی را در پی دارد. انجام لاپاراسکوپی احتمال آسیب به ارگان های داخلی مانند مثانه، روده و عروق خونی را در پی دارد.

دکتر مژگان صیادی

دکتر مژگان صیادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژگان صيادی، جراح و متخصص زنان، زایمان و فوق تخصص نازایی، IVF و لاپاراسكوپی، عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژگان صیادی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه