عوامل موثر بر ناباروری بسیار پیچیده است. در این مقاله قصد داریم برخی از عوامل موثر بر ناباروری زنان را لیست و بررسی کنیم.

دروانا: 

  • عوامل موثر بر ناباروری: عمده ترین عوامل موثر بر ناباروری زنان نارسایی در تخمک گذاری می باشد که در 40 درصد خانم هایی که دچار ناباروری می باشند این مشکل وجود دارد. عدم تخمک گذاری به دلایل متعددی روی می دهد. نارسایی زودرس تخمدان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از عوامل موثر بر ناباروری زنان می باشد که در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. علاوه بر این افزایش سن سبب کاهش تعداد تخمک ها در تخمدان می گردد. بیماری های غدد مانند تیروئید، وجود مشکلاتی در هیپوتالاموس نیز می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند.
  • عوامل موثر بر ناباروری: اختلال در چرخه های قاعدگی یکی دیگر از عوامل موثر بر ناباروری زنان می باشد. چرخه قاعدگی شامل چند فاز می باشد. وجود مشکل یا اختلال در هر فاز می تواند بر توانایی باردار شدن تاثیر بگذارد.
  • عوامل موثر بر ناباروری: مشکلات ساختاری اعم از انسداد لوله فالوپ از دیگر عوامل موثر بر ناباروری می باشد که مانع رسیدن تخمک از تخمدان به رحم می شود. در نتیجه اسپرم نمی تواند با تخمک تلقیح شود. آندومتریوز یکی دیگر از مشکلات ساختاری است که از عوامل موثر بر ناباروری زنان محسوب می شود. در این بیماری لایه داخلی رحم به خارج از این فضا برای مثال لوله های فالوپ وارد می شود. فیبروم رحمی از دیگر عوامل موثر بر ناباروری می باشد که در آن توده هایی در داخل دیواره رحم ایجاد می شود. البته وجود فیبروم لزوما به معنی ناتوانی در بارداری نمی باشد اما برخی خانم های مبتلا به فیبروم نمی توانند به طور طبیعی باردار شود و یا اینکه دچار سقط های مکرر یا زایمان زودرس می شوند. پولیپ های رحمی نیز توده های غیر سرطانی هستند که در سطح رحم ایجاد شده و ممکن است در عملکرد رحم اختلال ایجاد کنند و از عوامل موثر بر ناباروری محسوب شوند. در این شرایط برداشتن پولیپ با استفاده از جراحی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. اسکار ناشی از آسیب، عفونت ها و یا جراحی نیز از مواردی است که احتمال سقط را افزایش داده و در لانه گزینی مناسب اختلال ایجاد می کند.
  • عوامل موثر بر ناباروری: عفونت هایی مانند گنوره و یا کلامیدیا نیز از عوامل موثر بر ناباروری در زنان محسوب می شود که ممکن است در مردان نیز وجود داشته باشد. این عفونت ها سبب ایجاد بیماری التهابی در لگن می شود که اسکار و انسداد لوله فالوپ را به همراه خواهد داشت. سیفلیس بیماری عفونی و مقاربتی دیگری است که ریسک مرده زایی را در پی دارد. وجود عفونت مزمن در دهانه رحم و جراحی ضایعات رحمی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی نیز می تواند بر کیفیت مخاط دهانه رحم تاثیر بگذارد. تجمع این مخاط در دهانه رحم یا واژن باردار شدن را دشوار می سازد.
  • عوامل موثر بر ناباروری: اختلال در لانه گزینی از دیگر عوامل موثر بر ناباروری می باشد که علت مشخصی برای آن وجود ندارد اما شرایطی مانند نواقص ژنتیکی در جنین، اندومتریوم ضخیم، اندومتریوز، مقاومت به پروژسترون و بافت اسکار در حفره اندومتر از عواملی است که می تواند منجر به اختلال در لانه گزینی شود.
  • عوامل موثر بر ناباروری: وجود برخی اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز می تواند از عوامل موثر بر ناباروری در زنان محسوب شود. دلیل این امر هنوز چندان مشخص نیست اما به نظر می رسد التهابات داخل رحم، جفت و یا داروهای مصرفی که در درمان این بیماری ها استفاده می شود ممکن است در ایجاد ناباروری دخالت داشته باشد. همچنین ممکن است آنتی بادی هایی علیه اسپرم در مسیر ارگان های تناسلی ایجاد شود که در باروری اختلال ایجاد کند.
  • دکتر شهرزاد بدری متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار می دارند اختلال در اسپرم که می تواند مربوط به تعداد، سرعت یا مشکل اسپرم باشد عامل عمده ای در ناباروری می باشد. 
دکتر شهرزاد بدری

دکتر شهرزاد بدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر شهرزاد بدري جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شهرزاد بدری دارای مدرک نازایی از موسسه رویان، مدرک تکمیلی اکوپانکچلر از چین و مدرک لیزر و بیورزونانس از اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شهرزاد بدری
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه