آی وی اف ناموفق احساس ناراحتی عمیقی را به دنبال دارد. زمانی که شما چرخه آی وی اف را آغاز می کنید، به طور هم زمان دچار یک احساس امیدواری و نگرانی هستید. حال اگر چرخه آی وی اف ناموفق باشد چه اتفاقی افتاده است؟ آیا شما مجددا برای انجام آی وی اف اقدام می کنید؟ در مواردی آی وی اف ناموفق ممکن است در اثر عواملی ایجاد شود که تحت کنترل شما نیستند. پزشک توضیحاتی را پیرامون اتفاقی که در آی وی اف ناموفق می افتد و اقدامی که شما باید انجام دهید ارائه می دهد. در ادامه دکتر مژگان صیادی متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون آی وی اف ناموفق پاسخ می دهند.

دروانا: 

 آی وی اف ناموفق

چه فاکتورهایی در بروز آی وی اف ناموفق دخالت دارد؟

فاکتورهای موثر در بروز آی وی اف ناموفق شامل دخیره تخمدانی کم، سن بالای خانم، وجود فیبروم یا پولیپ در رحم، بزرگ شدن یا پر خونی رحم (آدنومیوزیت)، کیست اندومیتریوز تخمدانی، عوامل خودایمنی، بیماری های مزمن زمینه ای در زنان، بی کیفیت بودن اسپرم ها از نظر کشل، تحرک یا تعداد، بی کیفیت بودن تخمک ها

آیا فاکتورهای سیستم ایمنی مادر می تواند در بروز آی وی اف ناموفق نقش داشته باشد؟

بله

اگر با تکرار چندین چرخه متوالی نتیجه آی وی اف ناموفق باشد اقدام بعدی چه خواهد بود؟

در این موارد می توان از خراش اندومتر، PRP، لنفوسیت تراپی، تزریق IvIg قبل از انتقال، انتقال زیر بیهوشی جهت کاهش استرس، یا رحم جایگزین (اجاره ای) برای آی وی اف ناموفق استفاده کرد.

برای کاهش احتمال آی وی اف ناموفق، پیش از تکرار این روش چه توصیه هایی را می توان به بیمار ارائه کرد؟

برخی داروها را می توان به زوجین داد که موجب بهتر شدن کیفیت تخمک و اسپرم می شود (از نظر تعداد). بدین ترتیب کیفیت جنین، افزایش شانس لقاح و افزایش احتمال لانه گزینی می شود.

ترک سیگار، الکل، مواد مخدر و کافئین، کاهش وزن زوجین و همچنین حفظ آرامش و کاهش استرس برای کاهش احتمال آی وی اف ناموفق توصیه می گردد.

 

دکتر مژگان صیادی

دکتر مژگان صیادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژگان صيادی، جراح و متخصص زنان، زایمان و فوق تخصص نازایی، IVF و لاپاراسكوپی، عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی شیراز و ایران می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر مژگان صیادی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه