لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف مجموعه ای از روش های پیچیده هستندکه برای درمان ناباروری یا مشکلات ژنتیکی و کمک به باروری انجام می شوند. در طول آی وی اف، تخمک های بالغ از تخمدان ها گرفته شده و در آزمایشگاه با اسپرم بارور می شود. سپس تخمک بارور شده (رویان) یا سلول تخم در رحم کاشته می شود. یک سیکل آی وی اف به حدود دو هفته زمان نیاز دارد. آی وی اف موثرترین روش کمک باروری است. این روش می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد و اسپرم های همسر او و یا دهندگان اسپرم و تخمک انجام گیرد. در ادامه دکتر سوزان پیروان متخصص زانان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون آی وی اف پاسخ می دهند.

دروانا: 

 آی وی اف

شرایط انجام آی وی اف چیست؟

روش آی وی اف نوعی روش درمانی است که در آن لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاهی انجام می شود (لقاح آزمایشگاهی). به طور معمول در شرایطی که اسپرم ضعیف باشد، مسیر لوله های رحمی بسته باشد و یا روش های درمانی رده های پایین تر با شکست مواجه شده باشند، روش آی وی اف قابل استفاده است.

قبل از انجام آی وی اف چه آزمایشاتی باید انجام داد؟

قبل از انجام آی وی اف، انجام آزمایشات چکاپ کامل، پاپ اسمیر، آزمایش اسپرم، آزمایش های هورمونی و عکس رنگی برای بررسی لوله های رحمی لازم است.

آی وی اف موفق چه نشانه هایی دارد؟

روش آی وی اف در حدود 40 درصد موارد موفق است. موفقیت آی وی اف بستگی به کیفیت تخمک، کیفیت اسپرم و جنین و همچنین میزان پذیرش دیواره رحم دارد.

هزینه آی وی اف شامل چه مواردی است؟

هزینه آی وی اف شامل هزینه های انجام آزمایش ها، ویزیت پزشک، هزینه انجام سونوگرافی، هزینه جهت تخلیه تخمک ها و انتقال جنین می باشد.

دکتر سوزان پیروان

دکتر سوزان پیروان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سوزان پیروان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن ناباروری و دارای بیش از 16 سال سابقه فعالیت تخصصی در حوزه زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر سوزان پیروان

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه