چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت گزینه های دارویی در خط اول درمان تخمدان پلی کیستیک قرار دارند، پس از آن می توان به مواردی مانند انجام آی وی اف تمرکز کرد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا به پاسخ این پرسش بپردازیم که چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم؟

دروانا: 

در روند تشخیص نازایی دسته بزرگی از بیماران دچار ضعیفی تخمدان یا سندرم PCO می باشند. سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی عدم تعادل هورمونی می باشد که در سنین باروری بر زنان تاثیر می گذارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به تغییراتی در چرخه قاعدگی، تغییرات پوستی مانند افزایش مو زائد در صورت و ایجاد آکنه، اختلالات متابولیسمی همچنین کیست های تخمدانی می شود. یکی از مهم ترین عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک ناباروری است.

در اغلب موارد مشکلات ناباروری در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک در نتیجه فقدان تخمک گذاری روی می دهد اگرچه عدم تخمک گذاری تنها دلیل ناباروری در تخمدان پلی کیستیک نمی باشد. تغییراتی در شیوه زندگی اعم از کاهش وزن می تواند بارداری را در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یاری دهد. تحقیقات نیز موید این مطلب است که اعمال تغییراتی در شیوه زندگی نرخ باروری را در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تقویت می کند. مطالعات نشان داده است خانم های چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که دچار اختلال در چرخه های قاعدگی می باشند با از دست دادن مقدار اندکی از وزن قدرت باروری خود را تقویت کرده اند. و اما چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم؟

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: کلومیفن

کلومیفن متداول ترین گزینه درمانی برای ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد. انجمن زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند کلومیفن باید در خط اول درمان ناباروری ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک قرار داشته باشد. کلومیفن به طور غیر مستقیم سبب بالغ شدن تخمک ها و آزاد شدن آن ها می گردد. افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که با کلومیفن تحت درمان قرار دارند ممکن است تجربه بارداری دو قلو، سه قلو یا چند قلو را داشته باشند.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: متفورمین

اگر چه داروهای حساس کننده نسبت به انسولین به طور معمول در درمان دیابت استفاده می شود اما ممکن است به عنوان درمان کمکی برای افزایش و تنظیم تخمک گذاری در خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک استفاده شود. متفورمین می تواند به تنهایی یا همراه با کلومیفن استفاده شود، مخصوصا زمانی که استفاده از کلومیفن به تنهایی چندان موثر نبوده باشد. شواهد نشان می دهد متفورمین به تنهایی یا در ترکیب با کلومیفن احتمال تخمک گذاری را افزایش می دهد اما نرخ بارداری را بالا نمی برد. لازم به ذکر است متفورمین توسط سازمان اف دی ای برای درمان ناباروری ناشی از تخمدان پلی کیستیک تایید نشده است.

 چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: لتروزول

لتروزول به طور موقت تولید استروژن را کاهش داده و هورمون محرک فولیکول را افزایش می دهد. این هورمون در تخمک گذاری نقش مهمی ایفا می کند. برخی تحقیقات نشان داده در مقایسه با کلومیفن استفاده از لتروزول در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک در تقویت تخمک گذاری و تقویت نرخ زنده زایی نتایج بهتری را همراه دارد. مطالعات حیوانی نشان داده است استفاده از لتروزول در بارداری احتمال بروز نقص در جنین را افزایش می دهد اما تحقیقاتی در مورد بارداری انسان در دست نیست.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: گنادوتروپین ها

این هورمون ها به صورت تزریقی استفاده شده و در تحریک تخمک گذاری در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک موثر می باشند. درمان با گنادوتروپین ها پر هزینه است و احتمال بارداری چند قلو را در مقایسه با کلومیفن بیشتر افزایش می دهد. در طول درمان با این داروها نیاز به انجام برخی آزمایش ها و سونوگرافی ها وجود دارد.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: جراحی تخمدان

با استفاده از جراحی می توان احتمال تخمک گذاری را تقویت کرد. اگر تغییراتی در شیوه زندگی توام با دارو درمانی نتوانست در ایجاد بارداری موثر باشد، در آن صورت انجام جراحی در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می شود. مشخص نیست آیا انجام جراحی در مقایسه با دارو درمانی موثر تر می باشد یا خیر. خیلی از متخصصین جراحی تخمدان را توصیه نمی کنند. در این روش متخصص جراح زنان و نازایی برش کوچکی را در شکم ایجاد کرده و دستگاهی به نام لاپاراسکوپ را وارد می کند. سپس با استفاده از سوزن و جریان الکتریکی بخش هایی از تخمدان را تخریب می کند. به این ترتیب مقدار آندروژن کاهش یافته و احتمال بارداری تقویت می شود. این روش در مقایسه با گنادوتروپین ها ممکن است کم هزینه تر باشد و احتمال چند قلو شدن را افزایش ندهد، اما منجر به ایجاد اسکار در تخمدان ها می شود.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم: روش های کمک باروری

اگر گزینه های مطرح شده در ایجاد بارداری در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک موفقیت آمیز نباشد در آن صورت استفاده از آی وی اف به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می شود. در این روش اسپرم و تخمک به روش آزمایشگاهی تلقیح می گردد سپس تخمک لقاح یافته در درون رحم جای گذاری می شود. در این روش بهتر می توان خطر چند قلو شدن را کنترل کرد. اما باید یادآور شد آی وی اف روشی پر هزینه است و ممکن است هزینه ها توسط بیمه پوشش داده نشود. 

دکتر فریده عسکری

دکتر فریده عسکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده عسکری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده عسکری
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه