نتایج ای وی اف ممکن است موفقیت آمیز نباشد. فاکتورهای متعددی در داشتن ای وی اف موفق نقش دارد. در این مقاله به عواملی می پردازیم که شما را در داشتن ای وی اف مثبت یاری می سازد.

دروانا: 

 نتایج ای وی اف

ای وی اف چیست و چگونه انجام میشود؟ ای وی اف یا لقاح مصنوعی فرایند پیچیده ای است که در درمان ناباروری مورد توجه قرار دارد. در طول انجام ای وی اف تخمک های بالغ از تخمدان ها بازیابی شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب می شوند. سپس رویان های ایجاد شده در رحم قرار داده می شوند. یک چرخه ای وی اف حدود دو هفته زمان خواهد برد.

ای وی اف موثرترین فرم تکنولوژی های کمک باروری می باشد. ای وی اف می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد یا با استفاده از تخمک و اسپرم اهدایی انجام شود. در برخی موارد در ای وی اف ممکن است از رحم اجاره ای نیز استفاده شود. شانس ای وی اف موفق و تولد فرزندانی سالم بستگی به فاکتورهای متعددی مانند سن و علت ناباروری دارد. علاوه بر این ای وی اف فرایندی زمان بر، پر هزینه و تهاجمی خواهد بود. اگر در طول فرایند ای وی اف بیش از یک رویان در رحم قرار داده شود احتمال داشتن چند جنین و بارداری دو قلو افزایش می یابد. پزشک متخصص نازایی شما را در درک چگونگی انجام ای وی اف و خطرات ای وی اف یاری خواهد داد. در مقاله پیش رو به نتایج ای وی اف و فاکتورهایی می پردازیم که بر ای وی اف مثبت نقش دارند. 

نتایج ای وی اف

حدود 12 روز بعد از تخمک کشی پزشک فوق تخصص نازایی برای تشخیص بارداری آزمایش خون انجام خواهد داد. در این شرایط دو احتمال به عنوان نتیجه ای وی اف مشخص می شود:

  • بارداری: در صورت وقوع بارداری به متخصص زنان و زایمان ارجاع داده خواهید شد تا مراقبت های پریناتال را دریافت کنید.
  • عدم بارداری: در صورت عدم بارداری مصرف پروژسترون قطع شده و احتمالا در طول یک هفته پریود خواهید شد. اگر در این مدت پریود نشده و یا دچار خونریزی های غیر معمول شوید باید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. اگر بخواهید چرخه ای وی اف دیگری را دوباره انجام دهید در این صورت ممکن است اقداماتی را به توصیه پزشک انجام دهید تا شانس بارداری شما از طریق ای وی اف بهبود یابد.

شانس انجام ای وی اف موفق و تولد نوزادی سالم به فاکتورهای متعددی وابسته است. فاکتورهای دخیل در ای وی اف موفق عبارت است از:

  • سن مادر: خانم های جوان تر شانس بهتری در داشتن ای وی اف موفق دارند. سن پایین مادر امکان استفاده از تخمک های او را در چرخه ای وی اف تقویت می کند. خانم های بالای 40 سال برای داشتن ای وی اف موفق باید به استفاده از تخمک اهدایی بیندیشند.
  • وضعیت جنین: به هنگام انتقال جنین هر چه رشد جنین بیشتر باشد نرخ موفقیت بارداری نیز بیشتر خواهد بود و این در مقایسه با جنینی است که رشد کمتری داشته (جنین یک، دو یا سه روزه). اما باید توجه داشت همه جنین ها قادر به رشد و زنده ماندن نخواهند بود.
  • سابقه باروری: خانم هایی که قبلا سابقه زایمان و تولد فرزند داشته اند بیشتر از خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند شانس داشتن ای وی اف موفق را دارند. خانم هایی که در گذشته چندین بار ای وی اف ناموفق داشته اند شانس کمتری را خواهند داشت.
  • علت ناباروری: اگر منابع تخمک فرد کافی باشد در آن صورت شانس ای وی اف موفق افزایش خواهد یافت. خانم هایی که به اندومتریوز شدید مبتلا هستند شانس کمتری در داشتن ای وی اف موفق دارند و این آمار در مقایسه با خانم هایی است که به ناباروری با دلایل نامشخص مبتلا هستند.
  • فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی: خانم هایی که سیگار می کشند در طول فرایند تخمک کشی (یکی از مراحل ای وی اف) تعداد تخمک کمتری را تولید می کنند. سیگار کشیدن شانس ای وی اف موفق را تا 50% کاهش می دهد. چاقی نیز شانس داشتن ای وی اف موفق و بارداری را تقلیل می دهد. استفاده از الکل، مواد مخدر، کافئین زیاد و برخی داروها نیز تاثیر منفی بر نتایج ای وی اف به دنبال دارد.

شما می توانید در مورد فاکتورهایی که بر شانس ای وی اف موفق تاثیر می گذارد و احتمال بارداری موفق را در شما کاهش می دهد با پزشک خود مشورت نمایید.

  

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه