آمادگی قبل از ای وی اف شامل انجام برخی آزمایشات مانند آزمایش ذخیره تخمدان می باشد. در مقاله پیش رو به پاسخ این سوال می پردازیم که چگونه ای وی اف موفق داشته باشیم؟

دروانا: 

 آمادگی قبل از ای وی اف

ای وی اف چیست؟ ای وی اف یا لقاح مصنوعی فرایند پیچیده ای است که در درمان ناباروری مورد توجه قرار دارد. در طول انجام ای وی اف تخمک های بالغ از تخمدان ها بازیابی شده و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب می شوند. سپس رویان های ایجاد شده در رحم قرار داده می شوند. یک چرخه ای وی اف حدود دو هفته زمان خواهد برد.

ای وی اف موثرترین فرم تکنولوژی های کمک باروری می باشد. ای وی اف می تواند با استفاده از تخمک های خود فرد یا با استفاده از تخمک و اسپرم اهدایی انجام شود. در برخی موارد ای وی اف، ممکن است از رحم اجاره ای نیز استفاده شود. شانس ای وی اف موفق و تولد فرزندانی سالم بستگی به فاکتورهای متعددی مانند سن و علت ناباروری دارد. علاوه بر این ای وی اف فرایندی زمان بر، پر هزینه و تهاجمی خواهد بود. اگر در طول فرایند ای وی اف بیش از یک رویان در رحم قرار داده شود احتمال داشتن چند جنین و بارداری دو قلو افزایش می یابد. متخصص نازایی شما را در درک چگونگی انجام ای وی اف و خطرات ای وی اف یاری خواهد داد. در مقاله پیش رو به آمادگی قبل از ای وی اف خواهیم پرداخت.

آمادگی قبل از ای وی اف

وقتی استفاده از ای وی اف به عنوان گزینه ای برای باروری انتخاب می شود به خاطر داشته باشید نرخ ای وی اف موفق به فاکتورهای متعددی مانند سن بیمار و برخی موضوعات پزشکی و رویکردهای درمانی وابسته است. شما می توانید در مورد جزئیات مراحل ای وی اف سوالات خود را با متخصص نازایی در میان گذارید. قبل از انجام یک چرخه ای وی اف با استفاده از تخمک و اسپرم ضروری است برخی غربالگری ها انجام شود:

  • آزمایش ذخیره تخمدان: قبل از ای وی اف برای تعیین کیفیت تخمک پزشک غلظت هورمون محرک فولیکول، استرادیول و هورمون آنتی مولرین را در خون اندازه گیری می کند. این آزمایش در روزهای اول چرخه قاعدگی انجام می شود. نتایج تست اغلب همراه با سونوگرافی تخمدان ها همراه خواهد شد تا نحوه پاسخ تخمدان ها به داروهای ناباروری ارزیابی شود.
  • آنالیز مایع منی: آنالیز مایع منی مدت کوتاهی قبل از آغاز فرایند ای وی اف انجام می شود.
  • غربالگری بیماری های عفونی: قبل از انجام ای وی اف مرد و زن هر دو به منظور بررسی احتمال برخی بیماری های مقاربتی غربالگری هایی را انجام خواهند داد. از جمله بیماری های مقاربتی می توان به اچ ای وی اشاره کرد.
  • تمرین انتقال رویان: پزشک قبل از انجام ای وی اف با تمرین انتقال رویان عمق حفره رحم و موقعیتی که جنین باید داخل رحم قرار بگیرد را تعیین خواهد کرد.
  • معاینه حفره رحم: پزشک قبل از انجام ای وی اف حفره رحم را معاینه خواهد کرد. در طول معاینه حفره رحم ممکن است مایعی از طریق دهانه رحم به داخل رحم تزریق شود. سپس با استفاده از سونوگرافی تصویری از حفره رحم ایجاد خواهد شد. همچنین ممکن است از هیستروسکوپی استفاده شود. در این روش از هیسترسکوپ که تلسکوپی مجهز به نور می باشد برای معاینه داخل رحم استفاده می گردد.

قبل از انجام ای وی اف پاسخ برخی سوالات مهم باید در نظر گرفته شود:

  • چند رویان منتقل خواهد شد؟ تعداد رویان های منتقل شده در ای وی اف معمولا بر اساس سن و تعداد تخمک های به دست آمده می باشد. از آنجاییکه نرخ لانه گزینی موفق با افزایش سن خانم ها کاهش می یابد، معمولا از رویان های بیشتری استفاده می گردد.
  • با رویان های اضافی چه باید کرد؟ رویان های اضافی حاصل از ای وی اف برای استفاده در آینده فریز شده و ذخیره می شوند و تا چندین سال در این حالت باقی خواهند ماند. اغلب رویان های فریز شده زنده می مانند.
  • فریز کردن چه تاثیری بر نرخ موفقیت چرخه های ای وی اف در آینده خواهد داشت؟ نرخ زنده زایی بعد از انجام ای وی اف با رویان فریز شده کمتر از رویان تازه می باشد. شما می توانید رویان های استفاده نشده را به سایر زوجین و یا مراکز درمان ناباروری اهدا کنید.

چطور می توان بارداری چند قلو را مدیریت کرد؟

اگر در طول ای وی اف بیش از یک جنین به رحم منتقل شود در آن صورت ای وی اف احتمال بروز بارداری چند قلو را در پی خواهد داشت. بارداری چند قلو خطراتی را برای جنین و مادر در پی دارد. در برخی موارد عمل کاهش تعداد جنین صورت می گیرد تا احتمال بروز خطرات جانبی کاهش یابد، اما انجام این عمل به لحاظ اخلاقی تصمیمی دشوار می باشد.

آیا عوارض احتمالی ناشی از مصرف تخمک، اسپرم یا جنین اهدایی را در نظر داشته اید؟

کمک گرفتن از مشاورانی که در این زمینه مجرب باشند شما را در درک نگرانی های احتمالی مانند حقوق قانونی یاری خواهد داد.

دکتر مژگان صیادی

دکتر مژگان صیادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژگان صيادی، جراح و متخصص زنان، زایمان و فوق تخصص نازایی، IVF و لاپاراسكوپی، عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژگان صیادی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه