تست هورمون آنتی مولرین(AMH) چیست؟ هورمون آنتی مولرین (AMH) هورمونی است که توسط فولیکول ها ی اولیه ترشح می شوند و سطح هورمون آنتی مولرین AMH در خون زنان نشان دهنده ذخیره تخمدان فرد است. هورمون آنتی مولرین (AMH) را می توان در هر زمان از ماه انجام داد زیرا این هورمون چه در دوران قاعدگی و چه در دوران استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، تغییری نمی کند. در این مقاله سعی بر آن شده که تعریف جامعی از تست هورمون آنتی مولرین (AMH) شود و از طرفی تفسیر نتیجه تست هورمون آنتی مولرین (AMH) با استفاده از نمودار، نشان داده شده است.

دروانا:

تست هورمون آنتی مولرین(AMH) چیست؟

هورمون آنتی مولرین (AMH) هورمونی است که توسط سلول های اولیه تخمک (فولیکول ها) ترشح می شوند. سطح هورمون آنتی مولرین AMH در خون زنان، شاخص خوبی برای مشخص شدن ذخیره تخمدان آنان است. هورمون آنتی مولرین (AMH) در دوران قاعدگی تغییر نمی کند، بنابراین نمونه خون می تواند در هر زمان از ماه گرفته شود، حتی در زمانی که فرد از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کند.

تست هورمون آنتی مولرین(AMH) ، بهترین تست برای تخمین ذخیره تخمدان به شمار می رود. با استفاده از تست هورمون آنتی مولرین (AMH) می توان پیش بینی کرد که چه تعداد تخمک در یک دوره IVF بدست می آید. این افراد ممکن است باروری خود را زودتر از حد معمول از دست بدهند. اگر چه تست هورمون آنتی مولرین (AMH) می تواند به افرادی که باروریشان زودتر از حد معمول از دست می دهند، کمک کند، اما نمی تواند نشان دهد که فرد بارورتر از حد معمول است و همچنین نمی تواند ذخایر تخمدان در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک (PCO) را پیش بینی کند. نتیجه تست هورمون آنتی مولرین (AMH) معمولا یک هفته یا بیشتر زمان می برد.

تفسیر تست هورمون آنتی مولرین(AMH)

تفسیر تست هورمون آنتی مولرین (AMH)، بستگی به سابقه پزشکی فرد، سابقه باروری خانواده، شیوه زندگی و تحقیقات دیگر در مورد باروری فرد دارد. در زیر نتایج تست هورمون آنتی مولرین (AMH)را بر روی یک نمودار نشان می دهد. با استفاده از این نمودار می توان نتایج تست را مقایسه و پیش بینی کرد.

 

AMH>5.5

بیمار به تخمدان پلی کیستیک مبتلا است. تعداد تخمک به دست آمده در هر سیکل آی وی اف بالای 10 فولیکول است. 

 

2.5-5.5 (نرمال)

 

در این محدوده تعداد تخمک به دست آمده در سیکل آی وی اف 10 عدد یا بیشتر است.

 

AMH=1.1

 

حد مشخص کننده، پاسخ دهنده غیر طبیعی پور رسپوندر

AMH <1.1

در این محدوده تعداد تخمک به دست آمده در هر سیکل آی وی اف 0-5 عدد است. 

AMH<0.5

استفاده از تخمک اهدایی در آی وی اف

دکتر مژگان صیادی

دکتر مژگان صیادی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مژگان صيادی، جراح و متخصص زنان، زایمان و فوق تخصص نازایی، IVF و لاپاراسكوپی، عضو انجمن متخصصین زنان، زایمان و نازایی شیراز و ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مژگان صیادی
برگرفته از: وبسایت https://www.fertilityassociates.co.nz

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه