سقط مکرر همانگونه از نام آن بر می آید به سقط های متوالی اشاره دارد که منجر به از دست رفتن بارداری می گردد. علل سقط مکرر جنین چندان مشخص نیست اما با برخی آزمایشات برخی گزینه های درمانی مشخص می گردد. علل ژنتیکی سقط مکرر از مواردی است که در بررسی علل سقط بدان توجه خواهد شد.

دروانا: 

 سقط مکرر چیست؟

سقط مکرر به از دست رفتن دو یا بیش از دو بار جنین اشاره دارد. بعد از داشتن سه سقط مکرر و متوالی انجام برخی آزمایشات و معاینات ضروری می باشد.

شیوع سقط مکرر چگونه است؟

درصد بسیار اندکی از خانم ها به سقط های مکرر دچار می شوند.

شایع ترین علت سقط مکرر جنین چیست؟

اغلب سقط ها (در حدود 60 درصد آن ها) به طور تصادفی زمانی اتفاق می افتند که جنین تعداد غیر نرمالی کروموزوم را به هنگام لقاح دریافت کند. وقوع این تغییرات ژنتیکی بر اساس شانس صورت می گیرد و شرایط پزشکی خاصی منجر به بروز این تغییرات نمی شود. اما بروز سقط های مکرر بیشتر در خانم هایی شایع است که در سنین بالاتری قرار دارند.

علل ژنتیکی سقط مکرر چیست؟ و آیا مشکلات ژنتیکی می تواند با بروز سقط های مکرر ارتباط داشته باشد؟

در تعداد اندکی از زوج هایی که به سقط های مکرر دچار می شوند یکی از طرفین کروموزومی داشته است که قسمتی از آن به کروموزوم دیگری منتقل می گردد. به این فرایند ترانس لوکیشن گفته می شود. افرادی که دچار ترانس لوکیشن می شوند علائم فیزیکی مشخصی ندارند اما تخمک یا اسپرم های آن ها کروموزم های غیر نرمالی دارد. اگر رویان یا جنین بخش اندک یا بخش زیادی از این ترکیبات ژنتیکی را دریافت کند می تواند سقط را به دنبال داشته باشد.

آیا وجود مشکلاتی در اندام های باروری می تواند از عوامل سقط جنین مکرر محسوب شود؟

برخی مشکلات مادرزادی در رحم می تواند با سقط مکرر ارتباط داشته باشد. اگر چه اختلالات زیادی می تواند با بروز سقط مکرر ارتباط داشته باشد اما یکی از شایع ترین آن ها septate uterus می باشد. در این شرایط رحم با استفاده از یک دیوار بافتی به دو قسمت تقسیم می شود.

سندرم آشرمن نوعی توده های چسبنده و اسکار در رحم می باشند که می تواند با بروز سقط مکرر ارتباط داشته باشند. فیبروم یا پولیپ ها توده های خوش خیم غیر سرطانی هستند که در بروز سقط مکرر نقش دارند.

آیا وجود برخی شرایط پزشکی می تواند ریسک بروز سقط های مکرر را افزایش دهد؟

خانم هایی که به برخی شرایط پزشکی دچار هستند ممکن است بیشتر در خطر سقط های مکرر قرار داشته باشند. سندرم آنتی فسفولیپید نوعی اختلال خودایمنی می باشد که در آن سیستم ایمنی اشتباها آنتی بادی هایی را علیه برخی ترکیبات می سازد که این ترکیبات در فرایند لخته سازی نرمال خون نقش دارند. سندرم آنتی فسفولیپید با احتمال بروز سقط مکرر و حتی مرگ جنین ارتباط دارد. بیماری دیگری که می تواند احتمال بروز سقط مکرر را به دنبال داشته باشد دیابت می باشد. در این بیماری مقادیر زیاد گلوگز یا قند خون در بیمار وجود دارد. خانم های مبتلا به دیابت مخصوصا آن هایی که دیابت شان به طور ضعیفی کنترل می گردد با افزایش خطر از دست رفتن بارداری مواجه اند. خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز با افزایش احتمال بروز سقط رو به رو هستند.

لازم به ذکر است در 50 تا 75 درصد موارد علل سقط مکررجنین چندان مشخص نمی شد. بروز سقط های مکرر می تواند نشانه ای مبنی بر وجود برخی مشکلات زمینه ای باشد اما هرگز نمی توان به قطعیت پاسخ روشنی برای بروز سقط مکرر یافت.

آزمایشات سقط مکرر چیست؟

برای یافتن عوامل سقط جنین مکرر پزشک ابتدا سابقه پزشکی شما و بارداری های قبلی تان را بررسی خواهد کرد. معاینه لگن نیز انجام خواهد گرفت. احتمال بررسی برخی مشکلات در سیستم ایمنی نیز با استفاده از آزمایش خون بررسی خواهد شد. این تست ها می تواند به بررسی علل ژنتیکی سقط مکرر بپردازد. اگر مشکلات رحمی در ایجاد سقط های مکرر دخالت داشته باشد انجام برخی آزمایشات تصویربرداری نیز ضروری خواهد بود.

آیا سقط مکرر درمان دارد؟

اگر علل سقط مکرر جنین مشخص شود پزشک ممکن است بتواند گزینه درمانی را بر اساس آن پیشنهاد دهد.

در صورت ایجاد ترانس لوکیشن کروموزومی چه می توان کرد؟

اگر ترانس لوکیشن کروموزومی اتفاق افتاده باشد انجام مشاوره های ژنتیکی به زوجین توصیه خواهد شد. نتایج حاصل از تست های ژنتیکی می تواند مسیر را برای شما روشن سازد. با استفاده از روش های کمک باروری و برخی تست های تشخیصی، قبل از لانه گزینی جنین می توان رویان سالم را برگزید.

چطور می توان مشکلات مربوط به اندام های باروری را درمان کرد؟

با انجام برخی جراحی های اصلاحی می توان شانس داشتن بارداری موفق را افزایش داد. برای مثال سپتوم موجود در رحم می تواند با استفاده از جراحی برداشته شود.

برای درمان سندرم آنتی فسفولیپید چه گزینه های درمانی وجود دارد؟

در این بیماری استفاده از دارویی مانند هپارین می تواند موثر واقع شود. این دارو به پیشگیری از ایجاد لخته خون کمک می کند. این داروها می تواند در سرتاسر دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد و حتی در برخی موارد تا مدتی بعد از بارداری نیز مصرف آن همچنان به فرد توصیه می شود. این روش درمانی می تواند احتمال موفقیت در بارداری را در خانم های مبتلا به سندرم آنتی فسفولیپید افزایش دهد.

اگر علل سقط مکرر جنین مشخص نشود آیا شانس باردای موفق وجود خواهد داشت؟

65 درصد خانم هایی که سقط های غیر قابل توجیه و متوالی را تجربه می کنند می توانند در بارداری بعدی موفق باشند.

دکتر شیرین پزشکی

دکتر شیرین پزشکی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر شيرين پزشكي، متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF و همچنین دارای مدرک تکمیلی لاپاراسكوپی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیرین پزشکی
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه