با توجه به شرایط زندگی امروزی که افراد کم تحرک تر هستند و میزان کالری دریافتی بالا رفته است، شیوع تنبلی تخمدان بسیار شایع است. رابطه تنبلی تخمدان و ناباروری و درمان کم کاری تخمدان دغدغه بسیاری از خانم های مبتلا به این بیماری می باشد. ممکن است این سوال ایجاد شود که آیا تنبلی تخمدان درمان قطعی دارد؟ در پاسخ باید گفت خیر. اما با استفاده از برخی گزینه های دارویی می توان سیکل قاعدگی را تنظیم کرده و تخمک گذاری را تقویت نمود.

دروانا: 

 آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود؟

یکی از دلایل شایع ناباروری در میان خانم ها تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد. به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS نیز گفته می شود. در تنبلی تخمدان، تخمدان ها بزرگ تر از حد معمول است. افزایش اندازه تخمدان ها به دلیل وجود کیست های کوچکی است که حاوی تخمک های نابالغ می باشد. رابطه تنبلی تخمدان و ناباروری همچنین درمان کم کاری تخمدان از موضوعات مورد توجه محققین می باشد.

خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان بیش از حد معمول آندروژن تولید می کنند. آندروژن ها معمولا به عنوان هورمون های مردانه شناخته می شوند؛ زیرا این هورمون ها در بدن مردان بیش از زنان وجود دارد. آندروژن ها نقش مهمی در ایجاد ارگان های جنسی مردانه و سایر صفات مردانه دارند. در خانم ها آندروژن ها معمولا به هورمون استروژن تبدیل می شود.

تنبلی تخمدان چیست؟

افزایش میزان آندروژن ها در ایجاد تخمک ها و آزادسازی منظم آن ها اختلال ایجاد می کنند. به فرایند آزادسازی تخمک، تخمک گذاری گفته می شود. سالم نبودن چرخه تخمک گذاری به این معنی است که شانس باروری در فرد کاهش می یابد و این یعنی فرد قادر به بارور شدن نمی باشد. تنبلی تخمدان سبب بی نظمی در پریودهای قاعدگی می شود. بی نظمی در قاعدگی می تواند اولین نشانه وجود تنبلی تخمدان در فرد باشد. اگر چه ممکن است دلایل دیگری نیز برای بی نظم شدن تخمدان ها وجود داشته باشد.

آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است؟  آیا تنبلی تخمدان درمان قطعی دارد؟

درمان قطعی تنبلی تخمدان مشخص نیست. بنابراین درمان دائمی قطعی تنبلی تخمدان در حال حاضر ممکن نمی باشد و درمان هر فرد بسته به علائم او صورت می گیرد. اما خوشبختانه درمان هایی وجود دارد که به افراد مبتلا به تنبلی تخمدان در افزایش شانس باروری کمک خواهد کرد. درمان کم کاری تخمدان مبتنی بر استفاده از داروهای هورمونی یا داروهایی است که تخمک گذاری را تقویت می کند. پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری را برای شما تجویز کند. این قرص ها حاوی هورمون استروژن و پروژسترون می باشد و می تواند با کاهش تولید آندروژن ها چرخه های قاعدگی شما را منظم کند.

اگر شما نتوانید از قرص های ترکیبی ضد بارداری استفاده کنید، در آن صورت پزشک ترکیبات هورمونی را برای شما در نظر خواهد گرفت که تنها دارای پروژستین می باشد.

داروهای دیگری نیز وجود دارد که تخمک گذاری را در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان تقویت می کند. استفاده از قرص های ضد بارداری در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان به منظور منظم کردن چرخه های مانع از بارداری می شود. بنابراین برای تحریک تخمک گذاری می توان گزینه های زیر را درنظر داشت:

  • کلومیفن: کلومیفن دارویی ضد استروژن می باشد که در ابتدای چرخه قاعدگی استفاده می شود. این دارو می توان تخمک گذاری را تحریک کند. در صورتی که کلومیفن موثر نباشد می توان داروی دیگری به نام متفورمین را در نظر گرفت. متفورمین دارویی است که به طور معمول در درمان دیابت استفاده می شود.
  • اگر کلومیفن و متفورمین در فرد مبتلا به تنبلی تخمدان عمل نکند، در این صورت استفاده از داروهای حاوی هورمون محرک فولیکول یاFSH  و هورمون جسم زرد یا LH مورد توجه قرار خواهد گرفت. این داروها معمولا به صورت تزریقی استفاده می شود.
  • لتروزل گزینه دارویی دیگری است که در صورت موثر نبودن سایر گزینه های درمانی، برای درمان تنبلی تخمدان مورد توجه قرار می گیرد.

اگر شما به تنبلی تخمدان دچارید و قصد بارداری دارید باید به متخصص درمان نازایی مراجعه کنید. این متخصصین دوز مناسب داروهای مورد نیاز را برای شما تعیین می کنند. لازم است به دفعات به پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کرده و چکاپ ها یا سونوگرافی های مکرری انجام دهید.

تغییراتی در شیوه زندگی افراد مبتلا به تنبلی تخمدان

افراد مبتلا به تنبلی تخمدان باید مراقب وزن خود باشند. اضافه وزن می تواند بر سطح هورمون ها تاثیر بگذارد. بنابراین کاهش وزن در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان اقدامی موثر محسوب می شود. از دست دادن 5 الی 10 درصد از وزن بدن می تواند به منظم تر شدن چرخه های قاعدگی در خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان کمک کند. منظم شدن پریودها شانس بارداری شما را افزایش می دهد.

به طور کلی داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم، کاهش وزن، عدم استفاده از سیگار، کاهش استرس و کنترل دیابت و سایر بیماری های زمینه ای می تواند شانس بارداری را در خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان افزایش دهد.

دکتر ماندانا منظوری لشگری

دکتر ماندانا منظوری لشگری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ماندانا منظوری، دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی هستند و بیش از 13 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان را دارند. خانم دکتر منظوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ماندانا منظوری لشگری
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه