آیا سقط باعث نازایی میشود؟ این پرسش ممکن است ذهن افرادی که سابقه انجام سقط را داشته اند درگیر کرده باشد. باید یادآوری کرد ارتباط بین سقط جنین و نازایی اثبات نشده است. اما ممکن است احتمال بروز برخی مشکلات اعم از زایمان زودرس و یا وزن اندک نوزاد به هنگام تولد در بارداری های بعدی وجود داشته باشد. 

دروانا: 

آیا سقط عمدی می تواند مشکلاتی را در بارداری های آینده به همراه داشته باشد؟

ممکن است این سوال در ذهن خیلی از افراد وجود داشته باشد که آیا سقط عمدی باعث نازایی میشود؟ یا به طور کلی تاثیر سقط عمدی بر بارداری های آینده چگونه است. باید توجه داشت تصور نمی شود بین سقط عمدی و ناباروری ارتباطی وجود داشته باشد. به عبارتی نمی توان اینگونه در نظر گرفت که سقط عمدی سبب بروز نازایی در بارداری های آینده می گردد. اما در برخی تحقیقات نشان داده شده است بین سقط عمدی بارداری و افزایش ریسک زایمان زودرس و یا وزن اندک نوزاد هنگام تولد ارتباطی وجود دارد.

خطرات ناشی از سقط عمدی در بارداری های آینده بستگی به نوع سقط انجام شده دارد:

  • انجام سقط با استفاده از دارو: در این روش در ابتدای بارداری از دارویی به منظور سقط جنین استفاده می شود. استفاده از دارو برای القای سقط به نظر نمی رسد ریسک بروز برخی مشکلات در بارداری های آینده را افزایش دهد.
  • انجام سقط با استفاده از جراحی: در این روش جنین از طریق واژن از رحم خارج می گردد. عمدتا از ساکشن و یا وسیله تیز و قاشق مانندی برای تخلیه جنین از رحم استفاده می شود. در این روش به ندرت ممکن است دیواره رحم آسیب ببیند. سندرم آشرمن از عوارض سقط جنین عمدی محسوب می شود. سندرم آشرمن عارضه ای است که مشخصه آن وجود برخی چسبندگی ها و ضایعات در اندومتر و یا میومتر دیواره رحم می باشد. تروما یا آسیب ناشی از سقط می تواند به ایجاد این ضایعات بیانجامد. در این شرایط علاوه بر مشکلات دیگری که وجود دارد احتمال عدم وقوع بارداری نیز شایع است. خانم هایی که به طور مکرر سقط کرده باشند بیشتر در خطر تروما و یا آسیب به دهانه رحم قرار دارند.

اگر شما سابقه انجام سقط عمدی به دلایل مختلف را داشته اید و در مورد تاثیرات احتمالی آن بر بارداری آینده نگرانی هایی دارید، با پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی در این مورد مشورت کنید. پزشک می تواند خطرات احتمالی را در مورد شما برآورد کند و بر اساس آن اقدامات مناسب به منظور داشتن بارداری سالم را در نظر بگیرد. به این ترتیب احتمال بارداری موفق بعد از سقط افزایش می یابد.

دکتر پروین صادقی

دکتر پروین صادقی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروین صادقی دارای مدرک پزشکی عمومی تکمیلی از اتریش و بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که سال ها سابقه فعالیت در این حوزه و بخصوص درمان نازایی را دارا می باشند. همچنین خانم دکتر صادقی تحقیقات علمی در زمینه تومورهای بدخیم تخمدانی به انجام رسانده اند.
 

تایید شده: توسط دکتر پروین صادقی

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه