جراحی رباتیک چیست؟ جراحی رباتیک نوعی لاپاراسکوپی می باشد که روشی نسبتا کم تهاجمی است. در این مقاله مروری بر جراحی رباتیک خواهیم داشت.

دروانا: 

 لاپاراسکوپی با استفاده از برشی بسیار کوچک روی شکم انجام می شود. با استفاده از این برش ابزاری به نام لاپاراسکوپ که به نور و دوربین مجهز می باشد وارد بدن می گردد و سایر ابزارهای جراحی توسط برش کوچک دیگری که در پایین تر ایجاد می گردد وارد بدن می شود. سپس با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ داخل شکم و لگن به منظور انجام جراحی مشاهده می شود. در لاپاراسکوپی سنتی جراح این ابزارها را نگاه داشته و مستقیما آن ها را از طریق برش یا برش های ایجاد شده وارد می کند. این ابزارها می توانند به جلو و عقب حرکت کرده و باز یا بسته شوند. در جراحی رباتیک همان برش ها ایجاد شده و ابزارها در محل قرار می گیرند اما در جراحی رباتیک ابزارها معمولا توسط بازوی رباتیک نگاه داشته می شوند. در جراحی رباتیک جراح می تواند بازوهای رباتیک را کنترل کند. بازوهای رباتیک و ابزارها با استفاده از یک مرکز کنترل و یا کنسولی که دور از بیمار قرار دارد کنترل می شود.

جراحی رباتیک چیست: مزایا

در مقایسه با لاپاراسکوپی سنتی انجام این جراحی چندین مزیت به دنبال دارد. نخست آن که در همه کنسول ها از دوربین هایی با کیفیت بالا استفاده می شود بنابراین دید جراح از داخل شکم واضح تر می باشد. همچنین درک جراح نیز در طول جراحی رباتیک بهتر می باشد زیرا در مقایسه با لاپاراسکوپی معمولی دید سه بعدی خواهد داشت. کنترل ابزارها در جراحی رباتیک بهتر از جراحی لاپاراسکوپی معمولی می باشد زیرا ابزارها در جراحی رباتیک در هر جهتی که دست جراح حرکت می کند قادر به حرکت خواهد بود. این بدان معنی است که کنترل بهتر، حرکات دقیق تر و سرعت مناسب حرکات در جراحی رباتیک امکان مناسبی را فراهم می کند.

جراحی رباتیک چیست: مزیت ها در مقایسه با لاپاراتومی

جراحی رباتیک در مقایسه با لاپاراتومی کم تهاجمی تر می باشد. در طول جراحی رباتیک برش های کوچکی ایجاد می شود که ظرف 1 تا 2 هفته بعد بهبود می یابد اما جراحت ناشی از برش های بزرگ لاپاراتومی برای بهبود به 4 تا 6 هفته زمان نیاز خواهد داشت. لازم به ذکر است دید سه بعدی در این جراحی درک مناسبی را از تمامی ارگان های لگنی برای متخصص جراح فراهم می کند و در نتیجه دید جراح در مقایسه با لاپاراتومی بسیار بیشتر است.

جراحی رباتیک چیست: معایب

در جراحی رباتیک متخصص جراح احساس لمس کمتری از بافت ها دارد. زمانی که از چند بازوی رباتیک استفاده شود در آن صورت حرکات می تواند محدود شود. از آنجایی که جراح باید بازوهای رباتیک را کنترل کند، موقعیت کمتری برای استفاده از دستیار جراح در طول جراحی وجود دارد. همچنین زمان انجام جراحی رباتیک ممکن است کمی طولانی تر از لاپاراسکوپی معمولی یا لاپاراتومی باشد. افزایش زمان جراحی به معنی افزایش زمان بیهوشی خواهد بود و این مورد عوارضی را برای بیمار به دنبال دارد.

جراحی رباتیک چیست: کاربرد

در بحث زنان و زایمان جراحی رباتیک اغلب برای انجام هیسترکتومی، میومکتومی، درمان بی اختیاری ادراری، ترمیم لوله های فالوپ، برداشت توده های آندومتریوز، برداشت توده های لگنی و درمان های انکولوژیک مورد توجه قرار دارد. با اینحال توجه داشته باشید انجام جراحی رباتیک در مورد همه بیماران توصیه نمی شود. تصمیم گیری بر اساس سابقه جراحی فرد، نوع بیماری، شکل لگن و تجربه جراح انجام می شود. حتی زمانی که فرد کاندید مناسبی برای انجام جراحی رباتیک باشد باز هم ممکن است به دلایل مختلفی امکان تکمیل جراحی رباتیک وجود نداشته باشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه