سونوهیستروگرافی نوعی سونوگرافی تشخیصی می باشد. نحوه انجام سونوهیستروگرافی مبتنی بر تزریق سرم استریل داخل رحم می باشد. از مضرات سونوهیستروگرافی می توان به درد یا تغییر در ترشحات واژن اشاره کرد.

دروانا: 

 سونوهیستروگرافی چیست؟

سونوهیستروگرافی نوعی روش سونوگرافی می باشد. در سونوهیستروگرافی سرم استریل از طریق دهانه رحم و با استفاده از وسیله ای پلاستیکی (کاتتر) وارد رحم می شود. سپس با استفاده از امواج صوتی تصویری از حفره رحم ایجاد می گردد. مایع استفاده شده در روش سونوهیستروگرافی کمک می کند تا وضوح تصاویر به دست آمده بیشتر شود. سونوهیستروگرافی در مطب متخصصین زنان و زایمان، بیمارستان ها و کلینیک ها انجام می شود. انجام سونوهیستروگرافی حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.

دلایل انجام سونوهیستروگرافی

سونوهیستروگرافی به دلیل یافتن علل برخی مشکلات زمینه ای مانند خونریزی غیر نرمال رحم، ناباروری و سقط های مکرر انجام می شود. با استفاده از سونوهیستروگرافی موارد زیر مشخص می گردد:

  • توده های غیر نرمال موجود در داخل رحم، مانند فیبروم و پولیپ ها، همچنین اطلاعاتی در مورد اندازه و عمق آن ها
  • بافت اسکار داخل رحم
  • شکل غیر نرمال رحم
  • مشکلاتی در دیواره رحم
  • انسداد یا باز بودن لوله های فالوپ

نحوه انجام سونوهیستروگرافی

در صورت بارداری یا ابتلا به عفونت لگنی سونوهیستروگرافی انجام نمی شود. برای کنار گذاشتن احتمال بارداری قبل از انجام سونوهیستروگرافی ممکن است تست ادرار انجام شود. احتمال آلرژی به لاتکس از شما پرسیده خواهد شد. زمان انجام سونوهیستروگرافی به گونه ای تنظیم می شود که خونریزی شما قطع شده و در زمانی پیش از تخمک گذاری قرار داشته باشید. خونریزی در زمان انجام سونوهیستروگرافی سبب می شود نتایج حاصل شده چندان واضح نباشد. اگر شما دچار خونریزی های غیر نرمالی باشید که قطع شده و دوباره ادامه می یابد در این صورت پیش از زمان انجام سونوهیستروگرافی از داروهایی برای قطع خونریزی استفاده خواهید کرد. سونوهیستروگرافی در صورت خالی بودن مثانه انجام خواهد شد. قبل از انجام سونوهیستروگرافی از شما خواسته خواهد شد که لباس پایین تنه خود را در بیاورید و روی تخت دراز بکشید. متخصص زنان ابتدا معاینه لگن را انجام خواهد داد تا هر گونه درد یا تحریک پذیری بررسی شود. اگر احتمال عفونت داده شود در آن صورت ناچار خواهید بود از آنتی بیوتیک هایی قبل از انجام سونوهیستروگرافی استفاده کنید. ممکن است در طول معاینه لگن کمی احساس درد و کشیدگی داشته باشید در این شرایط می توانید از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

سونوهیستروگرافی در طول سه مرحله انجام می شود:

  • انجام سونوگرافی ترانس واژینال

در طول سونوگرافی ترانس واژینال پروب داخل واژن قرار داده می شود. دستگاه مبدل با لایه ای قابل تعویض همانند کاندوم پوشانده شده است. مبدل امواج صوتی را ارسال می کند که تصاویری را از ارگان های داخلی ایجاد می کند. تصاویر به دست آمده روی صفحه ای نمایش داده می شود.

  • قرار دادن مایع داخل رحم

بعد از انجام سونوگرافی ترانس واژینال پروب خارج می گردد. سپس اسپکولوم وارد واژن شده و با استفاده از سوابی که از طریق اسپکولوم وارد می شود ترشحات سرویکس پاک می گردد. در ادامه وسیله ای نازک از طریق دهانه رحم به سمت رحم وارد می شود. سپس اسپکولوم برداشته می شود. مبدل دوباره داخل واژن قرار داده می شود و سرم استریل به آرامی از طریق کاتتر وارد رحم می گردد. مادامی که مایع به سمت رحم پیش می رود احتمال ایجاد کرامپ خفیف وجود دارد.

  • تکرار سونوگرافی

وقتی رحم با مایع پر شد تصاویر سونوگرافی از داخل حفره رحم و دیواره رحم ایجاد می شود. اگر هدف از انجام سونوهیستروگرافی ارزیابی باز بودن لوله های فالوپ باشد، مسیر خروجی واژن به کمک خروجی های کاتتر بسته شده و تجمع مایع در محدوده خلفی از نشانه های باز بودن لوله های می باشد.

بعد از انجام سونوهیستروگرافی می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر گیرید. بعد از انجام سونوهیستروگرافی برخی از علائم زیر مشخص می گردد:

  • کرامپ
  • لکه بینی یا خونریزی خفیف
  • ترشحات آبکی

عوارض و مضرات سونوهیستروگرافی

سونوهیستروگرافی روشی بی خطر است، اما احتمال بروز عفونت لگنی یکی از مضرات سونوهیستروگرافی می باشد که البته چندان شایع نمی باشد. برخی مضرات سونوهیستروگرافی در موارد نادر عبارت است از:

  • درد یا تب در روز انجام سونوهیستروگرافی یا دو روز بعد از انجام آن
  • تغییری در نوع و مقدار ترشحات

در صورت تجربه عوارض سونوهیستروگرافی فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید.

 

دکتر متین عطاران

دکتر متین عطاران

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر متين عطاران جراح و متخصص زنان در مشهد، دارای فلوشیپ ناباروري و IVF از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مهارت ویژه در درمان ناباروري و IVF می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر متین عطاران
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه