هیستروسکوپی، عوارض هیستروسکوپی، موارد انجام هیستروسکوپی و برخی گزینه های جایگزین هیستروسکوپی در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

دروانا: 

هیستروسکوپی روشی است که برای بررسی داخل حفره رحم استفاده می شود. هیستروسکوپی با استفاده از هیستروسکوپ انجام می شود. هیستروسکوپ شبیه به تلسکوپی باریک است که به نور و دوربین مجهز می باشد. تصاویر حاصل شده روی مانیتور نمایش داده می شود و بنابراین متخصص زنان قادر خواهد بود داخل رحم را رویت کند. هیستروسکوپ از طریق واژن و دهانه رحم وارد رحم می شود، بنابراین نیاز به ایجاد هیچ گونه برشی وجود ندارد.

هیستروسکوپی، عوارض هیستروسکوپی : کاربرد و نحوه انجام

هیستروسکوپی در موارد زیر استفاده می شود:

  • بررسی علائم و مشکلاتی مانند پریودهای شدید، خونریزی های غیر معمول رحم، خونریزی بعد از دوران یائسگی، درد لگن، سقط های مکرر یا دشواری در باردار شدن
  • تشخیص شرایطی مانند فیبروم و پولیپ (توده های غیر سرطانی که داخل رحم ایجاد می شود)
  • درمان برخی مشکلات مانند برداشت فیبروم، پولیپ، جا به جا شدن دستگاه آی یو دی و چسبندگی های درون رحمی (بافت های اسکاری که سبب قطع پریود و دشواری در باردار شدن می گردد)

در گذشته عمدتا از روشی به نام اتساع و کورتاژ برای معاینه رحم و برداشت توده های غیر نرمال استفاده می شد اما امروزه هیستروسکوپی به جای آن انجام می شود.

هیستروسکوپی معمولا در مطب پزشک متخصص زنان انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. برای انجام این روش از بیهوشی استفاده نمی شود. در برخی موارد ممکن است داروی بی حسی موضعی در دهانه رحم استفاده شود. در مواردی که ضروری باشد حین انجام هیستروسکوپی درمانی صورت گیرد از بیهوشی عمومی یا خواب آور استفاده می شد. در مجموع انجام این روش نهایتا حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.

در روز یا هفته قبل از انجام هیستروسکوپی ممکن است انجام برخی تست ها یا داروها توصیه گردد:

  • انجام آزمایش خون و تست بارداری
  • استفاده از کنتراسپتیو (هیستروسکوپی در صورت وقوع بارداری انجام نمی شود)
  • عدم مصرف سیگار (زیرا ممکن است به استفاده از بیهوشی نیاز باشد)
  • اگر هیستروسکوپی برای برداشت فیبروم انجام شود، ممکن است قبل از انجام نیاز به مصرف برخی داروها وجود داشته باشد تا به این ترتیب کمی فیبروم کوچک شود.
  • استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن یک ساعت قبل از انجام هیستروسکوپی به کاهش درد و ناراحتی حین انجام روش کمک خواهد کرد.

اگر نیاز به استفاده از بیهوشی عمومی وجود داشته باشد باید چند ساعت قبل از جراحی از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید. به هنگام انجام هیستروسکوپی ابتدا با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن باز می شود. سپس واژن و سرویکس با استفاده از محلولی ضد عفونی کننده تمیز می گردد و هیستروسکوپ وارد می گردد. مایعی به آرامی به داخل رحم پمپ می شود که معاینه داخل آن را برای متخصص زنان تسهیل می سازد. دوربین تصاویری را نشان می دهد که بر اساس آن می توان هر گونه ناهنجاری داخل رحم را بررسی نمود.

در مورد برخی خانم ها انجام این روش کرامپ خفیفی را به دنبال دارد اما در برخی موارد ممکن است درد شدیدی نیز ایجاد شود. پس از انجام هیستروسکوپی می توانید به انجام فعالیت های روزمره خود بازگردید. پس از انجام این روش محدودیتی در خوردن و نوشیدن نخواهید داشت. ممکن است کرامپ هایی شبیه کرامپ های پیش از قاعدگی تجربه کنید. خونریزی و لکه بینی تا چند روز بعد طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد مگر آنکه خونریزی بسیار شدید باشد. به مدت یک هفته باید از داشتن نزدیکی اجتناب کنید تا خونریزی به طور کامل از بین برود و احتمال عفونت کاهش یابد.

هیستروسکوپی، عوارض هیستروسکوپی: عوارض هیستروسکوپی

هیستروسکوپی به طور کلی روشی بی خطر می باشد اما احتمال بروز برخی عوارض وجود دارد. برخی از عوارض هیستروسکوپی عبارت است از:

  • عوارض هیستروسکوپی: آسیب تصافی به رحم، البته این عارضه نادر است اما ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک در بیمارستان نیاز داشته باشیم. در برخی موارد نادر نیاز به انجام جراحی برای ترمیم رحم وجود دارد.
  • عوارض هیستروسکوپی: آسیب تصادفی به دهانه رحم که بسیار نادر می باشد اما معمولا به سادگی ترمیم می شود.
  • عوارض هیستروسکوپی: خونریزی فراوان در طول هیستروسکوپی و پس از انجام آن که در برخی موارد بسیار نادر نیاز به انجام هیسترکتومی (برداشت رحم) خواهیم داشت.
  • عوارض هیستروسکوپی: عفونت رحم که سبب ترشحات واژینال، تب و خونریزی سنگین می شود. عفونت رحم با استفاده از آنتی بیوتیک و تحت نظر متخصص زنان قابل درمان می باشد.
  • عوارض هیستروسکوپی: سنکوپ که معمولا 1 مورد از هر 200 خانم به دنبال انجام هیستروسکوپی بدون بیهوشی ممکن است چنین عارضه ای را تجربه کنند.

به خاطر داشته باشید هیستروسکوپی تنها در صورتی انجام می شود که مزایای انجام آن بر عوارض هیستروسکوپی غالب باشد.

علاوه بر هیستروسکوپی راه های دیگری نیز برای معاینه رحم وجود دارد:

  • سونوگرافی واژینال: در این روش پروب کوچکی وارد واژن می شود و سپس با استفاده از امواج صوتی تصویری از داخل رحم ایجاد می گردد.
  • بیوپسی آندومتر: در این روش لوله باریکی از طریق دهانه رحم وارد این ارگان شده و سپس با استفاده از ساکشن نمونه ای از بافت دیواره رحم برداشته می شود.

این روش ها ممکن است همراه با هیستروسکوپی نیز انجام شود، اما این روش ها نمی توانند برای درمان مشکلات استفاده شوند و تنها ارزش تشخیصی دارند. 

دکتر فرشته رستم نژاد

دکتر فرشته رستم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فرشته رستم نژاد جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرشته رستم نژاد
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه