هیستروسکوپی تشخیصی و هیستروسکوپی درمانی روش هایی هستند که در بیماری های زنان و نازایی کاربرد دارند، از جمله عوارض هیسترسکوپی می توان به سوراخ شدن رحم اشاره کرد.

هیستروسکوپی

هيستروسكوپي یک روش تشخیصی-درمانی است که در بیماری های زنان و نازایی کاربرد دارد. پزشک با استفاده از این روش می تواند داخل رحم را به طور مستقیم مورد بررسی قرار دهد. چنانچه ضمن این روش کار درمانی هم انجام شود، هیستروسکوپی درمانی نامیده می شود.

هیستروسکوپی تشخیصی

هیستروسکوپی روش تشخیصی با ارزشی در بررسی ناباروری، سقط مکرر و خونریزی غیر طبیعی می باشد. هیستروسکوپی برای بررسی داخل رحم استفاده می شود و در تشخیص وضعیت غیر طبیعی رحم مانند فیبروم رحمی، اسکار (بافت ناشی از التیام زخم) و چسبندگی داخل رحمی، پلیپ (توده بافتی) و اختلال های مادرزادی کمک کننده است.

هیستروسکوپی تشخیصی تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی خفیف انجام می شود. به منظور کاهش خطر، هیستروسکوپی تشخیصی معمولا پس از قاعدگی انجام می شود.

برای انجام هیستروسکوپی ابتدا فرد در وضعیت مناسب روی تخت قرار می گیرد. سپس دهانه رحم پس از بیهوشی با استفاده از ابزار مخصوص جهت عبور هیستروسکوپ باز می شود. هیستروسکوپ یک ابزار میله مانند باریک است که در انتهای آن دوربین حساسی قرار دارد. این وسیله از کانال دهانه رحم به قسمت تحتانی رحم وارد و سپس گاز دی اکسید کربن و یا محلول های خاص از طریق آن به حفره رحمی وارد می شود. این گاز یا محلول حفره رحمی را باز کرده و پزشک را قادر می سازد تا قسمت های داخلی رحم را کاملا بررسی کند.

هیستروسکوپی درمانی

هیستروسکوپی درمانی همراه با لاپاروسکوپی تشخیصی نیز قابل انجام است. هیسترسکوپ مورد استفاده پهن تر است تا وسایل جراحی مانند قیچی، لیزر و غیره وارد رحم شود. فیبروم، بافت اسکار و پلیپ از داخل رحم برداشته می شود. سپتوم یا دیواره رحمی قابل اصلاح است. پس از ترمیم سوند فولی، IUD داخل رحم گذاشته می شود تا از چسبندگی دیواره های رحم جلوگیری شود.

آنتی بیوتیک و داروهای هورمونی پس از عمل ممکن است تجویز شود.

عوارض هیستروسکوپی

شایع ترین عارضه هیستروسکوپی ولی نادر سوراخ شدن رحم می باشد ولی سوراخ ایجاد شده معمولا خود به خود ترمیم می شود. عوارض نادر دیگر هیستروسکوپی که مربوط به محلول مصرف شده برای باز کردن لوله های رحمی می باشد شامل ادم ریه، اختلال تنفسی، اختلالات انعقادی، کاهش حرارت بدن و واکنش های شدید آلرژی است. عوارض مربوط به هیستروسکوپی درمانی شامل صدمه به اندام های داخل شکمی و خونریزی بوده و عوارض تهدید کننده بسیار نادر است.

بعد از هیستروسکوپی ممکن است تا چند روز ترشح واژینال و درد وجود داشته باشد، نزدیکی برای چند روز تا زمانی که خونریزی وجود دارد ممنوع است. فعالیت طبیعی در عرض یک تا دو روز برقرار می شود. اگر سوند ادراری فولی در رحم گذاشته شده است پس از چند روز برداشته می شود.

فیلم عمل هیستروسکوپی

در ادامه فیلم عمل هیستروسکوپی توسط دکتر سکینه قربانی را مشاهده نمایید.

عکس عمل هیستروسکوپی

در ادامه عکس عمل هیستروسکوپی توسط دکتر سکینه قربانی را مشاهده نمایید.

عکس عمل هیسترسکوپی

عکس عمل هستروسکوپی

 

دکتر سکینه قربانی

دکتر سکینه قربانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سکینه قربانی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 13 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، همچنین ایشان خدمات پیکیر تراشی، لاغری موضعی با دستگاه اولترا زد (Ultra z) و دستگاه نمسیس (Nemesis) را ارائه می دهند.
 
تهیه شده: توسط دکتر سکینه قربانی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه