هیسترکتومی نوعی جراحی است که در آن رحم برداشته می شود. هیسترکتومی برای درمان فیبروئید رحمی، خونریزی های غیر طبیعی و شدید، سرطان رحم یا تخمدان انجام می شود از جمله عوارض هیسترکتومی می توان به یائسگی، پوکی استخوان، بیماری های قلبی اشاره کرد.

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی نوعی جراحی است که در آن رحم برداشته می شود و به عمل برداشتن رحم نیز معروف است. رحم فضایی است که جنین در زمان بارداری در آن رشد می کند. در طول این جراحی (عمل در آوردن رحم) معمولا کل رحم برداشته می شود. هم چنین ممکن است پزشک لوله های فالوپ و تخمدان ها را نیز خارج کند. بعد از انجام هیسترکتومی شما دیگر پریودهای قاعدگی را تجربه نخواهید کرد و قادر به بارداری نخواهید بود.

دلائل هیسترکتومی یا دلايل خارج كردن رحم

انجام هیسترکتومی با اهداف درمانی ضروری است. اما برخی اوقات شما می توانید به جای هیسترکتومی و یا خارج کردن رحم ابتدا داروها و سایر درمان های موجود را امتحان کنید و می توانید در مورد تمام گزینه های درمانی که پیش رو دارید با پزشک خود مشورت کنید.

هیسترکتومی یا عمل جراحی خارج کردن رحم در موارد زیر انجام می شود:

فیبروم رحمی: فیبروم ها توده های رحمی غیر سرطانی هستند که می توانند سبب بروز درد و خونریزی سنگین در طولانی مدت شوند. توده های فیبروم بعد از دوران یائسگی کوچک می شوند بنابراین در این شرایط می توانید انتخاب کنید که به جای انجام هیسترکتومی صبر خواهید کرد. هم چنین پزشک ممکن است قبل از انجام هیسترکتومی گزینه های دیگری مانند میومکتومی را برای شما در نظر داشته باشد.

داشتن خونریزی های غیر طبیعی و شدید: تغییر در سطح هورمون ها، عفونت، سرطان و یا فیبروئید می تواند منجر به بروز خونریزی های طولانی مدت و شدید شود. استفاده از کنتراسپتیوهای هورمونی برای پیشگیری از بارداری می تواند به سبک شدن خونریزی ها کمک کند، خونریزی های نامنظم را اصلاح کرده و درد را تخفیف دهد.

پرولاپس رحم (افتادگی رحم): در این حالت رحم از جایگاه طبیعی خود جا به جا شده و به سمت پایین، نزدیک واژن سُر می خورد. پرولاپس رحم در خانم هایی شایع است که چندین زایمان واژینال داشته اند، اما پرولاپس رحم می تواند بعد از دوران یائسگی و یا به دلیل چاقی نیز اتفاق بیفتد. شما می توانید برخی تمرین های ورزشی را به منظور تقویت عضلات تحتانی لگن انجام دهید. به این ترتیب به بازگشت توان عضلانی رحم که سبب نگاه داشتن رحم در جای خود بوده است، کمک خواهید کرد. هم چنین ممکن است پزشک شئ پلاستیکی به نام پساری را از طریق واژن وارد رحم کند تا بتواند رحم را در جای خود نگاه دارد.

آندومتریوز: آندومتریوز وقتی اتفاق می افتد که بافت دیواره رحم در فضایی خارج از رحم شروع به رشد کند. این اتفاق می تواند منجر به درد شدید و خونریزی بین پریودها شود. پزشک برای برداشت بافت های زخمی و توده ها می تواند اقدام به جراحی کند بدون این که به بافت های اطراف آسیبی برساند.

آدنومیوز: در این شرایط بافت هایی در داخل دیواره رحم رشد می کند در نتیجه دیواره رحم ضخیم می شود. این ضخامت منجر به بروز درد و خونریزی سنگین می شود. قرص های کنترل بارداری می تواند در این مورد موثر باشد.

سرطان (یا پیش سرطان) رحم، تخمدان، سرویکس (دهانه رحم): در صورت بروز سرطان در هر یک از این ارگان ها انجام هیسترکتومی که عمل خارج کردن رحم است می تواند مناسب باشد.

تاثیر هیسترکتومی بر پریود

با انجام هیسترکتومی دیگر پریود نخواهید شد. این که آیا سایر علائم یائسگی را نیز بعد از هیسترکتومی تجربه خواهید کرد یا خیر بستگی به خارج کردن تخمدان ها دارد.

تاثیر هیسترکتومی بر یائسگی

اگر تخمدان ها در طول هیسترکتومی حفظ شوند سایر علائم یائسگی را بلافاصله تجربه نخواهید کرد. اگر هر دو تخمدان ها در طول هیسترکتومی برداشته شود، دیگر پریود نشده و سایر علائم یائسگی را بلافاصله تجربه خواهید کرد، زیرا میزان هورمون ها بدون وجود تخمدان ها سریعا افت می کند، علائمی که شما در این حالت تجربه می کنید ممکن است قوی تر از یائسگی طبیعی باشد.

هیسترکتومی و عوارض آن

هیسترکتومی جراحی بزرگی است که احیای پس از آن، دو هفته به طول می انجامد. اما در مورد اغلب خانم ها کیفیت زندگی بهبود می یابد. شما از علائمی که انجام جراحی در آوردن رحم را الزامی کرده بود رها خواهید شد.

موارد زیر جزئی از عوارض جراحی بیرون آوردن رحم می باشد ولی در صورتیکه این موارد تشدید شدند به پزشک مراجعه نمایید:

یائسگی: شما بعد از هیسترکتومی دیگر پریود نخواهید شد. اگر تخمدان ها نیز حین جراحی هیسترکتومی خارج شده باشد سایر علائم یائسگی را نیز تجربه خواهید کرد.

خطر بروز برخی مشکلات افزایش خواهد یافت: اگر در هیسترکتومی هر دو تخمدان ها خارج شود خطر برخی مشکلات مانند پوکی استخوان، بروز بیماری های قلبی و بی اختیاری ادراری افزایش می یابد. برای پیشگیری از این مشکلات باید با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی: از جمله عوارض جراحی درآوردن رحم افسردگی است، برخی خانم ها بعد از هیسترکتومی به دلیل از دست دادن قدرت باروری و یا تغییرات بدن خود احساس غم و اندوه می کنند. اگر علائم افسردگی (غم، از دست دادن میل به غذا یا چیزهایی که از انجام آن لذت می بردید، کاهش انرژی) را دارید به نحوی که این علائم طولانی تر از هفته های بعد از جراحی شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

برداشتن رحم و نزدیکی

رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم: برخی خانم ها بعد از انجام هیسترکتومی دچار خشکی واژن شده یا تمایل کمتری برای نزدیکی خواهند داشت، مخصوصا اگر تخمدان ها نیز خارج شده باشد.

دکتر مینا اکرمی

دکتر مینا اکرمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مینا اکرمی دارای بورد تخصصی در رشته زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند. همچنین خانم دکتر اکرمی عضو انجمن علمی جراحان زنان و زایمان البرز و انجمن جراحان زنان و زایمان تهران هستند.
 
تایید شده توسط دکتر مینا اکرمی
برگرفته از: وبسایت http://www.WomensHealth.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه