در صورت دریافت نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی احتمال برخی اقدامات مانند تکرار تست پاپ اسمیر، تست HPV مجدد، کولپوسکوپی و بیوپسی وجود دارد. در مقاله پیش رو به اقدامات پس از دریافت نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی پرداخته شده است.

دروانا: 

نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی

پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر و تست اچ پی وی HPV: Human Papilloma Virus غربالگری رایج برای سرطان دهانه رحم است. واژه غربالگری به این معنا است که قبل از وقوع بیماری از بروز آن پیشگیری کنیم. همه زنان حتی بدون وجود علائم بالینی به انجام پاپ اسمیر و تست HPV نیاز دارند. انجام پاپ اسمیر به مشخص شدن تغییرات سلولی در دهانه رحم کمک می کند. به این ترتیب بر اساس نتیجه تست پاپ اسمیر می توانید مراقبت های لازم را دریافت کنید.

تست پاپ اسمیر تغییرات سلولی را نشان می دهد که ممکن است به سرطان دهانه رحم منتهی گردد. با استفاده از پاپ اسمیر امکان تشخیص سلول های سرطان دهانه رحم نیز وجود دارد. در برخی موارد با انجام پاپ اسمیر برخی عفونت ها یا التهابات غیر سرطانی نیز مشخص می گردد. تست HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی نیز به یافتن نوع عفونت ویروسی که می تواند به سرطان منجر شود کمک می کند. انجام تست اچ پی وی و تست پاپ اسمیر به صورت همزمان شما را در دریافت نتایج مطمئن تر خواهد ساخت اینکه تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار انجام شود بستگی به سن شما دارد.

پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟

برای انجام پاپ اسمیر ابتدا معاینه لگن انجام می شود. به منظور انجام معاینه لگن شما روی تخت دراز کشیده و پاهای خود را روی رکاب هایی قرار می دهید. پزشک به آرامی واژن شما را با استفاده از اسپکولوم باز کرده و دهانه رحم را معاینه می کند. سپس با استفاده از برسی نازک یا اسپاچول نمونه ای از سلول های دهانه رحم را برمی دارد. این نمونه برای بررسی ناهنجاری های سلول های دهانه رحم به آزمایشگاه فرستاده می شود. علاوه بر این وجود ویروس HPV نیز در نمونه بررسی می گردد.

اقدامات بعد از دریافت نتایج نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی

اگر جواب پاپ اسمیر منفی باشد اما نتایج حاصل از تست HPV غیر نرمال باشد احتمالا در طول 12 ماه آینده انجام پاپ اسمیر و تست HPV دوباره تکرار خواهند شد. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر مثبت باشد و نتایج تست HPV نرمال باشد در آن صورت بسته به نتایج پاپ اسمیر حالات زیر ایجاد خواهد شد:

  • در صورت دریافت نتایج غیر نرمال ASC-US در پاپ اسمیر به خانم ها توصیه می شود تا پاپ اسمیر و تست HPV را هر 3 سال یکبار تکرار کنند.
  • سایر نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی مستلزم انجام تست تشخیصی دیگری به نام کولپوسکوپی خواهد بود. در تست کولپوسکوپی دهانه رحم با استفاده از دستگاهی مخصوص معاینه می گردد. در موارد لزوم در حین کولپوسکوپی نمونه برداری نیز انجام می گیرد. بر اساس یافته های حاصل از کولپوسکوپی متخصص زنان تصمیم می گیرد آیا به درمانی خاص نیاز خواهد بود یا خیر.

اگر پاپ اسمیر غیر طبیعی و تست HPV نیز غیر نرمال باشد در آن صورت تست های بیشتری باید انجام شود. در این شرایط اولین قدم انجام کولپوسکوپی خواهد بود. همواره به خاطر داشته باشید نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی به معنی وجود سرطان دهانه رحم نمی باشد. اما دریافت نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی اهمیت انجام پیگیری های دیگر را مشخص می نماید.

تحقیقات نشان می دهد انجام تست HPV برای غربالگری دهانه رحم موثرترین روش می باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا نیز اخیرا استفاده از تست HPV را تایید کرده است. در آینده ممکن است به منظور غربالگری دهانه رحم تنها به انجام تست HPV نیاز باشد و انجام پاپ اسمیر الزامی نداشته باشد.

به طور کلی اقدامات لازم بعد از دریافت نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی بدین صورت می باشد:

  • تکرار تست پاپ اسمیر
  • تکرار تست HPV
  • استفاده از کرم استروژن: اگر نتایج حاصل از پاپ اسمیر ASC-US بوده یا اینکه فرد در دورانی نزدیک به یائسگی یا بعد از آن قرار داشته باشد در آن صورت ممکن است استفاده از کرم استروژن نسخه گردد. اگر تغییرات سلولی دهانه رحم ناشی از کاهش سطح هورمونی باشد در آن صورت استفاده از کرم استروژن در رفع این تغییرات کمک خواهد کرد.
  • کولپوسکوپی: نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است لزوم انجام کولپوسکوپی را به دنبال داشته باشد. در کولپوسکوپی متخصص زنان با استفاده از اسپکولوم دهانه واژن و رحم را به آرامی باز می کند. سپس با استفاده از دستگاهی به نام کولپوسکوپ داخل واژن و دهانه رحم معاینه می شود. کولپوسکوپ کمی بیرون از واژن قرار می گیرد و مجهز به لنز بزرگ کننده می باشد. در طول انجام کولپوسکوپی ممکن است از نمونه برداری نیز استفاده شود.
  • نمونه برداری: انواع نمونه برداری های دهانه رحم به دنبال نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی عبارت است از:
  • کورتاژ اندوسرویکال: در این روش با استفاده از ابزاری کوچک و شبیه به قاشق به نام کورت بخشی از بافت غیر نرمال دهانه رحم برداشته می شود.
  • بیوپسی پانچ: در این روش بخشی از بافت دهانه رحم برداشته می شود.
  • بیوپسی مخروطی: در این روش نمونه مخروطی شکل از بافت دهانه رحم برداشته می شود. 
دکتر لیلا پیرزاده

دکتر لیلا پیرزاده

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر لیلا پیرزاده جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ انکولوژی زنان از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا پیرزاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه