برای درمان پاپ اسمیر غیر طبیعی پزشک به شما روش LEEP را پیشنهاد می کند، یکی از خطرات LEEP خونریزی سنگین خواهد بود. روش LEEP برای درمان پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است مشکلاتی را برای باردار شدن خانم ها بوجود آورد.

درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی، روش LEEP

  1. روش LEEP چیست و چرا انجام می شود؟
  2. LEEP برای درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی، چطور انجام می شود؟
  3. جراحی LEEP در درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی، چه خطراتی دارد؟
  4. در طول ریکاوری جراحی LEEP باید چه انتظاراتی داشت؟
  5. آیا به ویزیت هایی دیگری به منظور پیگیری بعد از LEEP نیاز خواهد بود؟

روش LEEP چیست و چرا انجام می شود؟

اگر نتایج غربالگری سرطان دهانه رحم یا سرویکس غیر نرمال یعنی نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک متخصص زنان به شما روش Loop Electrosurgical Excision (برش به وسیله حلقه الکتروسرجیکال) یا LEEP را به عنوان بخشی از ارزیابی یا درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی توصیه خواهد کرد. LEEP روشی است که طی آن سلول های غیرطبیعی دهانه رحم با استفاده از حلقه سیمی نازک برداشته می شود این حلقه شبیه چاقوی جراحی عمل خواهد کرد. جریان الکتریکی از درون حلقه عبور داده می شود و منجر به برداشت لایه نازکی از سرویکس یا دهانه رحم می شود (روش برش الکتریکی با حلقه).

روش LEEP برای درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی چطور انجام می شود؟

LEEP باید زمانی انجام شود که شما به خونریزی های قاعدگی دچار نباشید تا به این ترتیب دید بهتری از دهانه رحم یا سرویکس به دست آید. در اغلب موارد LEEP در مطب پزشک متخصص زنان انجام می شود. انجام روش LEEP تنها چند دقیقه زمان خواهد برد.  

در طول جراحی LEEP شما به روی کمر دراز خواهید کشید و پاها روی رکاب قرار خواهد گرفت. پزشک سپس اسپکولوم را وارد واژن می کند درست به همان طریقی که در معاینه لگن انجام می شود. برای پیشگیری از درد در طول LEEP بی حسی موضعی انجام می شود. بی حسی از طریق سوزن و سرنگ تزریق می شود. شما ممکن است کمی درد مبهم را احساس کنید. حلقه از طریق واژن وارد سرویکس می شود. ممکن است در طول انجام LEEP احساس ضعف داشته باشید که در این صورت باید پزشک را مطلع سازید.  

بعد از انجام LEEP، از چسبی مخصوص در سرویکس استفاده خواهد شد تا از خونریزی جلوگیری شود. برای کنترل خونریزی انجام Electrocautery نیز در نظر گرفته می شود. بافت برداشت شده در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت تا تشخیص پیش سرطانی بودن سلولهای دهانه رحم، تایید شود.

جراحی LEEP در درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی چه خطراتی دارد؟

شایع ترین خطر بعد از انجام LEEP در طول سه هفته نخست خونریزی سنگین خواهد بود. اگر بیمار به خونریزی سنگین دچار شود باید با پزشک خود تماس بگیرد. برای توقف خونریزی ممکن است به چسب های بیشتری در سرویکس نیاز باشد.

LEEP با ایجاد مشکلاتی در بارداری آینده ارتباط دارد. اگر چه اغلب خانم ها مشکلی نخواهند داشت اما ریسک اندکی برای زایمان زودرس و به دنیا آوردن فرزندی با وزن کم وجود خواهد داشت. در موارد نادر، دهانه رحم یا سرویکس بعد از انجام LEEP تنگ می شود. این تنگ شدن منجر به مشکلاتی در قاعدگی می شود. هم چنین ممکن است باردار شدن را دشوار سازد.

در طول ریکاوری جراحی LEEP باید چه انتظاراتی داشت؟

بعد از انجام درمان پاپ اسمیر غیر طبیعی با روش LEEP شما ممکن است:

  • ترشحات آبکی مایل به صورتی رنگ داشته باشید.
  • دچار کرامپ خفیف شوید.
  • دچار ترشحاتی متمایل به سیاه یا قهوه ای باشید (ناشی از چسبی است که برای جلوگیری از خونریزی استفاده می شود).

بهبودی سرویکس چند هفته ای زمان می برد. در طول فرایند بهبودی شما نباید چیزی مانند تامپون (پنبه قاعدگی) در واژن قرار دهید. شما نباید نزدیکی جنسی داشته باشید. 

در صورت بروز موارد زیر با پزشکان متخصص زنان تماس بگیرید:

  • خونریزی سنگین (خونریزی که بیش از یک پریود نرمال باشد)
  • خونریزی همراه با لخته های خونی
  • درد شدید در ناحیه زیر شکم

آیا به ویزیت هایی دیگری به منظور پیگیری بعد از درمان پاپ اسمیر غیر طبیعی به روش LEEP نیاز خواهد بود؟

بعد از انجام LEEP شما باید برای ویزیت پیگیری به پزشک مراجعه کنید. باید غربالگری های لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید سلول های غیر نرمال دهانه رحم که در پاپ اسمیر نشان داده شده بود، از بین رفته باشد و عود نکرده باشد. اگر نتایج تست غربالگری مانند پاپ اسمیر وجود ناهنجاری های دیگری را نشان داد باید درمان های بیشتری انجام دهید.

شما می توانید با رعایت موارد زیر به محافظت بهتر خود در برابر سرطان دهانه رحم کمک کنید:

  • انجام معاینات منظم لگن و هم چنین غربالگری های سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم
  • توقف استعمال دخانیات: سیگار کشیدن می تواند ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرویکس را افزایش دهد.
  • شرکای جنسی خود را محدود کنید و برای کاهش ریسک انتقال بیماری های مقاربتی جنسی از کاندوم استفاده کنید.

واژه نامه:

سرویکس: دهانه بازشونده رحم در بالای واژن، دهانه رحم یا گردن رحم

الکتروکوتر: روشی است که در آن با استفاده از جریان الکتریکی بافت تخریب می شود.

بی حسی موضعی: با استفاده دارو مانع از ایجاد درد در بخشی از بدن می شویم.

بیماری مقاربتی جنسی: به بیماری هایی اشاره دارد که از طریق تماس جنسی منتقل می شود از جمله آن می توان به کلامیدیا، گنوره، عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی، هرپس ها، سیفلیس و عفونت ناشی از ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV اشاره کرد.

اسپکولوم: وسیله ای است که دیواره های واژن را از هم جدا نگاه می دارد به نحوی که سرویکس قابل رویت باشد.


دکتر پرویندخت حیدری

دکتر پرویندخت حیدری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پرویندخت حیدری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. خانم دکتر حیدری دوره فوق تخصص نازایی را در بیمارستان صارم گذرانده اند. ایشان عضو انجمن زنان و مامایی ایران و پزشک نمونه در سال 1382 می باشند.
 

تایید شده: توسط دکتر پرویندخت حیدری

برگرفته از: وبسایت http://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه