بارداری خارج از رحم چیست؟ در مقاله پیش رو به پاسخ این سوالات می پردازیم: بارداری خارج از رحم چگونه اتفاق می افتد؟ علت بارداری خارج از رحم چیست؟ بارداری خارج از رحم چه علائمی دارد؟ درمان بارداری خارج از رحم چیست؟

دروانا: 

بارداری خارج از رحم

 بارداری خارج از رحم چگونه اتفاق می افتد؟

بارداری خارج از رحم زمانی روی می دهد که تخمک لقاح یافته در فضایی خارج از رحم و معمولا در یکی از لوله های فالوپ لانه گزینی کند. لوله های فالوپ تخمدان را به رحم متصل می کند. اگر تخمک به لوله های فالوپ متصل شود جنینی ایجاد نشده علاوه بر این احتمال بارداری خارج از رحم وجود دارد. متاسفانه شانسی برای حفظ چنین بارداری وجود ندارد. در این شرایط با استفاده از دارو یا جراحی بارداری خارج از رحم از بین می رود.

بارداری خارج از رحم چه علائمی دارد؟

بارداری خارج از رحم معمولا علائم بالینی به دنبال ندارد و تنها به دنبال چکاپ های روتین بارداری تشخیص داده می شود. اگر علائم بارداری خارج از رحم وجود داشته باشد در هفته های چهارم تا دوازدهم بارداری خود را نشان می دهد. علائم بارداری خارج از رحم می تواند ترکیبی از علائم زیر باشد:

  • از دست رفتن پریودها و سایر علائم بارداری (بارداری خارج از رحم و پریود)
  • درد شکم
  • خونریزی واژینال یا ترشحات قهوه ای رنگ از واژن
  • درد در شانه ها
  • درد لگنی با انتشار به مقعد

ممکن است این علائم نشان دهنده وجود بارداری پرخطر نباشد و علل دیگری برای آن وجود داشته باشد. اگر مجموعی از این علائم را در طول بارداری خود تجربه کردید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. بارداری خارج از رحم شرایطی بسیار جدی است که نیاز به درمان فوری دارد. در صورت تجربه علائم زیر فورا با اورژانس تماس حاصل فرمایید:

  • درد ناگهانی، تیز و شدید در شکم
  • احساس گیجی و ضعف
  • رنگ پریدگی
  • احساس مریضی

این علائم بدان معنی خواهد بود که لوله های فالوپ در حال پاره شدن می باشد. این عارضه بسیار جدی است و در صورت وقوع نیاز به انجام جراحی به منظور ترمیم لوله های فالوپ وجود خواهد داشت. پارگی می تواند مرگ بار باشد اما خوشبختانه عارضه ای غیر معمول و قابل درمان می باشد. مرگ ناشی از پارگی لوله های فالوپ به ندرت روی می دهد.

علت بارداری خارج از رحم

در بیشتر موارد علت بارداری خارج از رحم چندان مشخص نمی باشد. در برخی موارد علت بارداری خارج از رحم باریک شدن یا انسداد لوله های فالوپ است. عوامل زیر احتمال بروز بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد:

  • بیماری التهابی لگن: نوعی التهاب در سیستم تناسلی می باشد که در نتیجه ابتلا به بیماری های مقاربتی روی می دهد.
  • سابقه قبلی در بارداری خارج از رحم: احتمال وقوع مجدد بارداری خارج از رحم حدود 10% می باشد.
  • سابقه جراحی قبلی در لوله های فالوپ
  • درمان های ناباروری مانند آی وی اف: مصرف برخی داروها در فرایند ای وی اف سبب تحریک تخمک گذاری شده و احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد.
  • باردار شدن با وجود دستگاه آی یو دی
  • سیگار کشیدن
  • افزایش سن: بارداری در سنین 35 تا 40 سالگی احتمال وقوع بارداری خارج از رحم را به دنبال دارد.

تشخیص بارداری خارج از رحم

تشخیص بارداری خارج از رحم با استفاده از گزینه های زیر انجام می شود:

  • سونوگرافی واژینال: سونوگرافی واژینال یکی از ابزارهای تشخیص بارداری خارج از رحم می باشد. در این روش ابتدا پروبی کوچک وارد واژن می شود و پس از آن با استفاده از امواج صوتی تصویری از ارگان های مسیر باروری ایجاد می شود.
  • آزمایش خون: با استفاده از آزمایش خون مقدار هورمون گنادوتروپین انسانی اندازه گیری می شود. نتایج این تست متخصص زنان را در تعیین بهترین گزینه درمان بارداری خارج از رحم یاری می کند.
  • لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی به عنوان گزینه بعدی در تشخیص بارداری خارج از رحم مورد توجه قرار دارد. در این روش متخصص زنان با استفاده از لاپاراسکوپ رحم و لوله های فالوپ را مستقیما مورد معاینه قرار می دهد.

درمان بارداری خارج از رحم

درمان بارداری خارج از رحم مبتنی بر سه گزینه زیر می باشد:

  • درمان بارداری خارج از رحم: دارو درمانی

با تزریق دارویی به نام متوترکسات از ادامه بارداری جلوگیری می شود.

  • درمان بارداری خارج از رحم: جراحی

با استفاده از لاپاراسکوپی و داروی بیهوشی تخمک لقاح یافته خارج می گردد. در این شرایط وضعیت لوله های فالوپ نیز مورد توجه قرار خواهد داشت.

به طور کلی درمان بارداری خارج از رحم بر اساس علائم و نتایج تست های تشخیصی توصیه می گردد. برخی گزینه ها در درمان بارداری خارج از رحم شانس بارداری طبیعی در آینده را کاهش خواهد داد، اگر چه اغلب خانم ها به دنبال درمان بارداری خارج از رحم قادر به بارداری در آینده خواهند بود.

از دست دادن بارداری بسیار دردناک خواهد بود و اغلب خانم ها در این شرایط احساس غم و اندوه خواهند داشت. این احساسات با گذشت زمان برطرف خواهد شد. در این شرایط می توانید از مشاوره درمانی بهره برید. به خاطر داشته باشید هز رمان که آمادگی فیزیکی و روانی داشته باشید می توانید اقدام به بارداری مجدد بنمایید. در این شرایط توصیه می شود حداقل به مدت دو پریود بعد از درمان بارداری خارج از رحم منتظر بمانید و پس از آن اقدام به بارداری مجدد کنید. اگر با استفاده از متوترکسات درمان شده باشید معمولا توصیه می شود حداقل به مدت سه ماه پس از درمان بارداری خارج از رحم منتظر بمانید زیرا بارداری در این زمان خطر آسیب به جنین را به دنبال دارد. اغلب خانم هایی که تجربه بارداری خارج از رحم را دارند حتی با برداشت یکی از لوله های فالوپ نیز امکان باردار شدن دارند. به طور کلی 65 % از خانم ها در طول 18 ماه بعد از بارداری خارج از رحم دوباره باردار می شوند. در برخی موارد استفاده از تکنیک های کمک باروری مانند آی وی اف ضروی خواهد بود. در صورت تجربه بارداری خارج از رحم احتمال وقوع مجدد آن اندک می باشد. شما نمی توانید مانع از وقوع بارداری خارج از رحم شوید اما می توانید زمانی که قصد بارداری ندارید با استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید. همچنین می توانید اقدام به کنار گذاشتن سیگار کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه