فیبروم و نازایی و نحوه ارتباط آنها از مواردی است که دغدغه بسیاری از بیماران می باشد. در این مقاله مروری بر فیبروم و نازایی خواهیم داشت.

دروانا: 

فیبروم تومورهای خوش خیمی هستند که در دیواره ماهیچه ای بافت رحم یافت می شود. فیبروم ها را با نام لیومیوم یا میوم نیز می خوانند. فیبروم زمانی ایجاد می شود که یک سلول ماهیچه ای در دیواره رحم بیش از حد تکثیر شده و تبدیل به توموری خوش خیم شود. فیبروم ها به لحاظ شکل و اندازه متغیر می باشند. علائم فیبروم و نیاز به درمان بستگی به موقعیت، اندازه و تعداد فیبروم ها دارد.

ارتباط فیبروم و نازایی چیست؟

تقریبا 5 تا 10 درصد خانم های نابارور به فیبروم دچارند. اندازه و موقعیت فیبروم احتمال نازایی را تعیین می کند. فیبروم هایی که داخل حفره رحمی قرار داشته یا فیبروم های بسیار بزرگ در دیواره رحم می تواند احتمال نازایی را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که اغلب خانم های مبتلا به فیبروم دچار نازایی نیستند.

فیبرم و نازایی: چگونگی ارتباط بین فیبرو م و نازایی

فیبروم های رحمی به چند طریق منجر به کاهش احتمال باروری می شوند:

  • تغییر در شکل دهانه رحم می تواند بر تعداد اسپرم هایی که وارد رحم می شود تاثیر بگذارد
  • تغییر در اندازه رحم می تواند در حرکت اسپرم یا رویان اختلال ایجاد کند
  • لوله های فالوپ ممکن است در اثر وجود فیبروم مسدود شوند
  • فیبروم ممکن است بر اندازه داخلی حفره رحم تاثیر بگذارد

جریان خون به حفره رحم ممکن است در اثر وجود فیبروم تحت تاثیر قرار بگیرد و همین مساله توانایی اتصال جنین به دیواره رحم را کاهش می دهد

2 تا 12 درصد فیبروم ها نیز در طول دوران بارداری شناخته می شوند اما در بارداری اندازه فیبروم بیشتر نمی شود و در نهایتا فیبروم در 12 هفته اول بارداری رشد خواهد کرد. وجود فیبروم در بارداری خطراتی مانند افزایش احتمال زایمان زودرس و یا سقط را به دنبال دارد. ممکن است فیبروم بر موقعیت جنین در رحم تاثیر بگذارد و همین مساله نیز احتمال زایمان زودرس، سزارین یا سقط را ایجاد می کند.

در نهایت این که درمان فیبروم ممکن است قدرت باروری را تقویت کند. چگونگی درمان و انتخاب روش درمانی بستگی به شدت علائم و توصیه های پزشک خواهد داشت.


دکتر شیدا دلفان کریمی

دکتر شیدا دلفان کریمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیدا دلفان کریمی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند که بیش از 14 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر کریمی تحقیقات علمی در زمینه های بررسی میزان سیر پروگنوز کانسر تخمدان و کانسر آندومتر به انجام رسانده اند.
 
تایید شده توسط: دکتر شیدا دلفان کریمی
برگرفته از: وبسایت https://www.reproductivefacts.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه