دکتر لیلا شیخ الاسلامی متخصص زنان، زایمان و نازایی در ادامه به سوالاتی پیرامون سندرم تخمدان پلی کیستیک، عوارض و درمان آن پاسخ داده اند. 

دروانا: 

سندرم تخمدان پلی کیستیک، عوارض و درمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز در زنان است. این بیماری ترکیبی از افزایش آندروژن های خون (افزایش هورمون های مردانه، بصورت بالینی یا آزمایشگاهی)، عدم تخمک گذاری و تخمدان پلی کیستیک است. این اختلال بنظر ارثی می رسد. این بیماران با فواصل طولانی پریود می شوند یا پریود نمی شوند و ممکن است موهای زائد داشته باشند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چه عوارض و مشکلاتی را ایجاد می کند؟

چاقی در بیش از 50 درصد بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دیده می شود. چربی معمولا در بخش مرکزی بدن تجمع پیدا می کند. این افراد بطور شایع مقاومت به انسولین داشته و در معرض خطر بیشتری برای دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند. افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون و کاهش HDL (چربی خوب خون) در این بیماران شایع است. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون در این بیماران بیشتر است.

در صورت عدم درمان در طی زمان احتمال ضخیم شدن دیواره آندومتر (دیواره داخلی رحم) وجود دارد که در این صورت احتمال ایجاد تغییرات بدخیمی در آندومتر بالا می رود.

همچنین بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است سخت و دیر باردار شوند.

روش های درمانی رایج جهت درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کدامند؟

درمان اولیه شامل تغییر شیوه زندگی، تغذیه مناسب (مصرف فیبر زیاد و کالری مناسب)، تحرک کافی، ورزش و کاهش وزن است. کاهش وزن اولیه 5 تا 10 درصد در شروع توصیه می شود. این میزان کاهش وزن اولیه منجر به کاهش آندروژن ها (هورمون های مردانه)، بهبود سطح انسولین، بهبود قند، کلسترول، تری گلیسیرید خون و همچنین بهبود اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری می شود.

ورزش برنامه ریزی شده و منظم مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و فواید چشمگیری در این بیماران دارد. انجام ورزش منظم و استراتژی های تعدیل استرس بخش اصلی در روش درمان از طریق سبک زندگی است و موفقیت در کاهش وزن را افزایش می دهد. نگهداری طولانی مدت وزن مناسب نیز اهمیت بسیار دارد.

درمان دارویی می تواند شامل داروهای هورمونی مثل قرص های پیشگیری از بارداری یا پروژسترون ها باشد.

آیا متفورمین در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر است؟

مصرف متفورمین باید تحت نظر پزشک متخصص باشد و نباید بصورت خودسرانه مصرف شود.

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

دکتر لیلا شیخ الاسلامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر ليلا شيخ الاسلامي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، دکتر لیلا شیخ الاسلامی عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه