در این مقاله می خواهیم نکاتی را پیرامون رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک بررسی نماییم. 

دروانا: 

تنبلی تخمدان یک وضعیت شایع است که یک نفر از هر ده نفر خانم را در سنین باروری تحت تاثیر قرار می دهد. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین موجب سایر مشکلات همانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی و افزایش خطر سرطان اندومتر می گردد. برخی تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی مناسب می تواند عواقب تنبلی تخمدان را کاهش دهد. خانم های مبتلا به این سندرم اغلب سطح انسولینی بالاتر از حالت نرمال دارند. در صورت عدم تولید انسولین کافی، سطح قند خون افزایش می یابد. این حالت همچنین در مواقعی که مقاومت انسولینی وجود دارد اتفاق می افتد؛ بدین معنی که فرد نمی تواند از انسولین تولید شده به خوبی استفاده کند. اگر فرد به مقاومت انسولینی دچار باشد، بدن ممکن است مقدار زیاد انسولین را به جریان خون پمپ کند تا سطح قند خون را در میزان نرمال حفظ نماید. سطح بالای انسولین می تواند موجب تولید بیشتر آندروژن ها (تستوسترون) از تخمدان ها شود. مقاومت انسولینی همچنین در اثر بالا بودن شاخص توده بدنی فرد از محدوده نرمال ایجاد می شود. مقاومت انسولینی کاهش وزن را دشوار می سازد؛ به همین دلیل خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار اضافه وزن می شوند. رژیم غذایی با کربوهیدرات های تصفیه شده همانند خوراکی های نشاسته دار و شیرین موجب مقاومت انسولینی شده و تحت کنترل در آوردن وزن دشوار خواهد شد.

مواد غذایی مفید برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • سبزیجات با فیبر بالا همانند بروکلی
  • مواد غذایی پروتئینی مانند ماهی
  • غذاها و ادویه های ضد التهاب همچون گوجه فرنگی و زردچوبه

خوراکی های با فیبر بالا می توانند با کند کردن روند هضم و کاهش اثر قند بر بدن، با مقاومت انسولینی مقابله کنند. این اثر برای خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید خواهد بود. گزینه های مناسب برای خوراکی های با فیبر بالا شامل موارد زیر هستند:

  • سبزیجات خانواده کلم شامل کلم بروکلی، گل کلم و جوانه های کلم بروکسل، سبزیجاتی چون کاهو برگ قرمز و آرگولا، فلفل قرمز و سبز، لوبیاها و عدس، بادام ها، انواع توت ها، سیب زمینی های شیرین، کدو

منابع پروتئینی چون جوجه، توفا و ماهی فیبر چندانی ندارند اما در رژیم غذایی سالم برای خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک جای دارند. غذاهای کاهنده التهاب نیز انتخاب های مناسبی هستند:

  • گوجه فرنگی، اسفناج، کلم پیچ، بادام ها و گردو، میوه هایی چون تمشک آبی و توت فرنگی، ماهی غنی از اسید چرب امگا3 همچون سالمون و ساردین

مواد غذایی مضر برای سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • غذاهایی با کربوهیدرات های تصفیه شده همانند نان سفید و کلوچه ها
  • میان وعده ها و نوشیدنی های قندی
  • خوراکی های التهاب زا مانند گوشت قرمز و فرآوری شده

کربوهیدرات های فرآوری شده موجب التهاب می شوند، مقاومت انسولینی را تشدید می کنند و استفاده از آن ها در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید کم شده و یا متوقف گردد. این غذاهای فرآوری شده:

  • نان سفید، کیک ها، دسرهای قندی، سیب زمینی سفید، هر ماده خوراکی تولید شده از آرد سفید

ماکارونی هایی که حاوی سمولینا، آرد سفید گندم به عنوان ماده اولیه خود هستند میزان کربوهیدرات بالا و فیبر پایین دارند و باید از رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک حذف شوند. شکر یک کربوهیدرات است و در رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک تا حد امکان باید از مصرف آن خودداری نمود. ساکارز، شربت ذرت با فروکتوز بالا و دکستروز نام های شکر در برچسب مواد غذایی هستند. کاهش یا قطع مصرف مواد غذایی التهاب زا مانند سرخ کردنی ها، کره گیاهی و گوشت های قرمز و فرآوری شده از رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک اقدامی موثر در روند کنترل این سندرم است.

با این که در حال حاضر درمانی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، بیمار با داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی بیشتر می تواند علائم را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد. رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن و مصرف چربی های سالم، پروتئین های سبک و مقدار متوسطی از کربوهیدرات ها می توانند در کنترل تنبلی تخمدان به بیمار کمک کند.

دکتر سعیده همدانی مقدم

دکتر سعیده همدانی مقدم

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سعیده همدانی مقدم جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دارای بورد تخصصی ناسیونال می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سعیده همدانی مقدم
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه