در ادامه با مواد غذایی که به بهبود سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کرده و یا آن را تشدید می کنند آشنا می شویم. 

دروانا: 

خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب سطح انسولین بالاتر از میزان نرمال دارند. انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می شود. این هورمون سلول های بدن را در تبدیل قند به انرژی یاری می دهد. اگر انسولین کافی در بدن تولید نشود، سطح قند خون افزایش می یابد. این حالت در مقاومت انسولینی نیز رخ می دهد؛ مقاومت انسولینی زمانی ایجاد می شود که بدن فرد نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند. مقاومت انسولینی می تواند موجب بالا رفتن شاخص توده بدنی گردد. این وضعیت کاهش وزن را دشوار می سازد به همین علت خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب دچار چاقی هستند. رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات فرآوری شده همانند غذاهای شیرین و نشاسته دار می تواند موجب مقاومت انسولینی گردد و کاهش وزن را دشوارتر سازد.

چه مواد غذایی باید به رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک اضافه شوند؟

  • سبزیجات با فیبر بالا، پروتئین سبک همانند ماهی، غذاها و ادویه های ضد التهاب مانند زردچوبه و گوجه فرنگی

غذاهای با فیبر بالا می توانند با کند کردن هضم و کاهش اثر قند در خون به مقابله با مقاومت انسولینی کمک کنند. این برای خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان مفید خواهد بود. بهترین گزینه ها برای غذاهای با فیبر بالا:

  • خانواده کلم همانند بروکلی، گل کلم و جوانه های بروکسل، سبزیجاتی چون کاهو قرمز و آرژول، فلفل قرمز و سبز، لوبیاها و عدس، بادام ها، سیب زمینی شیرین، کدو زمستانی، کدو حلوایی

منابع پروتئینی سبک همانند توفو، جوجه و ماهی فیبر ندارند اما گزینه غذایی بسیار سالم و مفید برای خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. مواد غذایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز مفید خواهند بود. این مواد غذایی شامل:

  • گوجه فرنگی، اسفناج، کلم پیچ، گردو و بادام، روغن زیتون، میوه هایی چون تمشک آبی و توت فرنگی، ماهی های غنی از اسید چرب امگا3 همانند سالمون و ساردین

چه مواد غذایی باید از رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک حذف و یا کم شوند؟

  • مواد غذایی غنی از کربوهیدرات های فرآوری شده همانند نان سفید، میان وعده ها و نوشیدنی های قندی، غذاهای التهاب زا همانند گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده آن

کربوهیدرات های فرآوری شده موجب التهاب می شوند، مقاومت انسولینی را تشدید می کنند و مصرف آن ها باید به طور قابل توجهی حذف یا کم شود. این غذاهای فرآوری شده شامل موارد زیر هستند:

  • نان سفید، دسرهای قندی، سیب زمینی سفید، کلوچه ها، شیرینی های صبحانه، هر خوراکی تولید شده از آرد سفید

مواد خوراکی که از آرد سمولینا یا آرد سفید گندم به عنوان ماده اولیه خود تولید شده اند غنی از کربوهیدرات بوده و فیبر ندارند. این مواد خوراکی باید از رژیم غذایی سندرم تخمدان پلی کیستیک حذف شوند. مواد خوراکی که از آرد لوبیا یا عدس ساخته شده اند جایگزین های مناسبی هستند. شکر یک کربوهیدرات است که تا جایی که ممکن است باید از مصرف آن خودداری کرد. شکر به صورت ساکاروز، شربت ذرت با فروکتوز و دکستروز وجود دارد. حذف مواد غذایی التهاب زا همانند غذاهای سرخ کردنی، کره و گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده از آن نیز انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به این بیماری است.

از دیگر تغییرات در سبک زندگی که برای تنبلی تخمدان مفید هستند می توان به ورزش و فعالیت فیزیکی روزانه اشاره کرد. این ها مقاومت انسولینی را کاهش می دهند خصوصا اگر با حذف مصرف کربوهیدرات های ناسالم همراه شوند. فعالیت روزانه، مصرف کم شکر و رژیم غذایی با مواد التهاب زا کمتر نیز موجب کاهش وزن می گردند. با کاهش وزن خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیت بهتری خواهند داشت. علائم تنبلی تخمدان موجب بروز استرس می گردند. روش های کاهش استرس که به آرامش فرد کمک می کنند نیز در بهبود وضعیت بیماری موثر هستند. یوگا و مدیتیشن از جمله این روش ها هستند. 

دكتر زينب طاهرسيما

دكتر زينب طاهرسيما

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر زينب طاهرسيما جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای تجارب ارزشمند در تخصص زنان و زایمان و همچنین دارای مقالات علمی تخصصی در این حوزه می باشند.
 
تایید شده: توسط دكتر زينب طاهرسيما
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه