تخمدان پلی کیستیک نوعی سندرم می باشد که سبب بروز علائمی مانند پریودهای نامنظم، آکنه، رشد موهای زائد یا ریزش موی سر می گردد. در این مقاله مروری بر تخمدان پلی کیستیک داریم.

دروانا: 

 ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک احتمال باردار شدن را دشوار می سازد. ابتلا به این بیماری در 5 تا 8 درصد از خانم ها شایع می باشد. اغلب خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای چاقی یا اضافه وزن هستند.

تخمدان پلی کیستیک: علت و علائم

خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عملکرد مناسب تخمدان های خود را از دست می دهند زیرا تخمدان ها مقدار زیادی تستوسترون تولید می کنند که به نام هورمون مردانه شناخته می شود. در حالت طبیعی مقدار تولید این هورمون توسط تخمدان ها بسیار اندک می باشد. همه خانم ها به طور ماهانه در تخمدان های خود ساختاری به نام فولیکول را ایجاد می کنند. فولیکول ها رشد کرده و در نهایت تخمک گذاری را انجام می دهند. خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به جای تولید یک فولیکول و آزاد کردن یک تخمک مناسب تعداد زیادی فولیکول ایجاد می کنند. در تخمدان پلی کیستیک مقدار هورمون ها از حد متعادل خارج می گردد. تخمک گذاری به طور ماهانه روی نمی دهد. با وجود تمامی توضیحات علت تخمدان پلی کیستیک چندان روشن نمی باشد. خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک علائم مختلفی نشان می دهند. از جمله مهم ترین علائم تخمدان پلی کیستیک عبارت است از: وقوع کمتر از 8 پریود در طول سال، رشد موهای زائد مردانه در بالای لب ها، قفسه سینه و شکم، اضافه وزن و چاقی، ریزش موی سر با الگوی مردانه و دشواری در باردار شدن. عوارض ابتلا به تخمدان پلی کیستیک عبارت است از:

  • ابتلا به دیابت
  • افزایش مقدار کلسترول
  • آپنه خواب
  • افسردگی یا اضطراب

تخمدان پلی کیستیک: تشخیص و درمان

انجام تست برای تشخیص تخمدان پلی کیستیک بر اساس سن، علائم و موقعیت فرد صورت می گیرد. از جمله تست های احتمالی که در تشخیص تخمدان پلی کیستیک استفاده می شود می توان به آزمایش خون برای اندازه گیری مقدار هورمون ها، قند خون و کلسترول و سونوگرافی لگن اشاره کرد. در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی تصویری از رحم و تخمدان ها ایجاد می شود. پلی کیستیک بودن تخمدان ها نیز با استفاده از سونوگرافی قابل رویت می باشد. عمده ترین گزینه ای که در درمان تخمدان پلی کیستیک مطرح می باشد استفاده از قرص های ضد بارداری است اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد. قرص های ضد بارداری درمان تخمدان پلی کیستیک را انجام نمی دهند بلکه تنها به بهبود علائمی مانند پریودهای نامنظم، آکنه و موهای زائد کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از قرص های ضد بارداری سبب می شود فرد از ابتلا به سرطان رحم در امان بماند. داروهای آنتی آندروژن مانند اسپیرونولاکتون می تواند سبب انسداد هورمون هایی شود که منجر به علائمی مانند رشد موهای زائد صورت می گردد. پروژستین گزینه هورمونی است که به منظم شدن پریودها کمک می کند اما باید ماهی یک بار استفاده شود. این دارو احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد. متفورمین نیز داروی دیگری است که در درمان تخمدان پلی کیستیک نقش دارد و به منظم تر شدن پریودها کمک می کند اما عملکرد متفورمین در برخی بیماران اثربخشی مناسب نشان داده است. برای درمان آکنه نیز استفاده از لوسیون های پوستی و آنتی بیوتیک می تواند موثر باشد. برای برداشت موهای زائد نیز می توان به استفاده از لیزر توجه داشت. اغلب خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک ممکن است به راحتی قادر به بارداری نباشند. افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک با کاهش وزن خود می توانند به بهبود شانس باروری کمک کنند. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند پریودها را منظم کرده و احتمال تخمک گذاری منظم و بارداری را بیشتر کند. 

دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی

دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مهرنوش اميري سياوشاني جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای فلوشیپ ناباروري، IVF و لاپاراسكوپي از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مهرنوش امیری سیاوشانی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه