دکتر ژیلا غفوریان ابدی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مورد ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک با سایر بیماری ها و مت فورمین در درمان PCO یا سندرم تخمدان پلی کیستیک و مصرف کربوهیدرات ها در مبتلایان به PCO توضیحاتی ارائه می نمایند.

دروانا: 

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک با بیماری های دیگر مرتبط است؟

پژوهش ها نشان داده اند که سندرم تخمدان پلی کیستیک با برخی مشکلات سلامت از جمله موارد زیر مرتبط است:

  • دیابت: حدود نیمی از زنان مبتلا به PCOD پیش از 40 سالگی به دیابت یا پیش دیابت (عدم تحمل گلوکز) مبتلا می شوند.
  • فشار خون بالا: زنان مبتلا به سندرم PCO نسبت به زنان غیرمبتلای هم سن خود بیشتر در معرض خطر بالا رفتن فشار خون قرار دارند. فشار خون بالا از جمله عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته است.
  • کلسترول ناسالم: زنان مبتلا به PCO اغلب سطح LDL (کلسترول بد) خونشان بالا و سطح HDL (کلسترول خوب) خونشان پایین است. کلسترول بالا نیز از جمله عوامل خطرساز ابتلا به بیماری های قلبی و بروز سکته است.
  • آپنه: نوعی اختلال خواب است که در اثر قطع موقت و مکرر جریان تنفس ایجاد می شود. بسیاری از زنان مبتلا به PCO اضافه وزن دارند که از جمله علل بروز آپنه می باشد. آپنه خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.
  • افسردگی و اضطراب: این دو اختلال در بین مبتلایان به PCO بسیار رایج است.
  • سرطان اندومتر: اختلالات تخمگ گذاری، چاقی، مقاومت به انسولین و دیابت که در مبتلایان به سندرم PCO شایع اند از جمله عوامل خطرساز ابتلا به سرطان اندومتر (بافت دیواره رحم) می باشند.

مت فورمین در درمان PCO یا سندرم تخمدان پلی کیستیک:

مت فورمین دارویی است که در گذشته فقط برای درمان دیابت نوع 2 یعنی آن نوع دیابتی که به درمان انسولین نیاز ندارد استفاده می شد. اگر چه مت فورمین داروی هورمونی نیست، اما اخیرا در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا در اصطلاح عامیانه تنبلی تخمدان استفاده می شود.

مطالعات نشان می دهد پس از شروع شش ماه درمان مت فورمین در اغلب موارد چرخه های قاعدگی قطع شده یا قاعدگی نامنظم به حالت نرمال برمی گردند و حدود 20 درصد از خانم ها به طور طبیعی باردار می شوند. البته مت فورمین اغلب برای بارداری در ترکیب با کلومیفن سیترات تجویز می شود.

یادآوری این نکته ضروری است که مت فورمین در ترکیب با دیگر اقدامات مربوط به کاهش تولید انسولین اضافه، اثرگذارتر خواهد بود. منظور از این اقدامات کاهش وزن در خانم های دارای اضافه وزن، ورزش منظم و تغذیه مناسب است.

آیا مبتلایان به PCO باید کربوهیدرات را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنند؟

اغلب مبتلایان به PCO یا تنبلی تخمدان فکر می کنند که باید کربوهیدرات را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنند. اما اگر حدود یک چهارم رژیم غذایی کربوهیدرات باشد، مقاومت به انسولین که از مشکلات همراه با سندرم PCO است بهبود می یابد.

اما باید توجه کنید که منظور از کربوهیدرات مفید برای PCO کربوهیدرات های فرآوری شده (مثل آرد سفید - برنج - ماکارونی - سیب زمینی) نیست. زیرا این نوع کربوهیدراتها باعث بالا رفتن سطح انسولین و کمبود فیبر می شوند. مناسب ترین نوع کربوهیدرات برای مبتلایان به سندرم PCO نان ها و مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل (گندم سبوس دار - جو دو سر - گندم سیاه - برنج قهوه ای - ذرت و ارزن) است که حاوی فیبر و پروتئین بوده و به تنظیم سطح انسولین کمک می کنند.

دکتر ژیلا غفوریان

دکتر ژیلا غفوریان ابدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ژيلا غفوريان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشک نمونه از طرف بیمه سلامت و عضو جامعه جراحان ایران می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر ژیلا غفوریان

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه