علت سندرم تخمدان پلی کیستیک موضوع مورد بحث این مقاله می باشد.

دروانا: 

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که بر تخمدان ها تاثیر گذاشته و عوارض و مشکلات زیادی را به دنبال دارد. در توضیح علت سندرم تخمدان پلی کیستیک باید به موارد زیر توجه داشت:

  • علت سندرم تخمدان پلی کیستیک (مقاومت به انسولین): انسولین هورمونی است که توسط پانکراس برای کنترل قند خون ترشح می شود. مقاومت به انسولین سبب می شود بافت بدن نسبت به این هورمون مقاوم گردد. بنابراین بدن ناچار به تولید انسولین بیشتر می باشد. افزایش مقدار انسولین سبب می شود تخمدان ها تستوسترون زیادی تولید کنند که این مورد در ایجاد فولیکول ها و روند نرمال تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند.
  • علت سندرم تخمدان پلی کیستیک (عدم تعادل هورمونی): افزایش مقدار تستوسترون، افزایش مقدار هورمون جسم زرد، کاهش مقدار پروتئینی به نام SHBG و افزایش مقدار پرولاکتین با علت سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط دارد. دلیل اینکه چرا چنین تغییرات هورمونی روی می دهد چندان مشخص نیست. این تغییرات ممکن است در نتیجه مقاومت به انسولین نیز ایجاد شود.
  • علت سندرم تخمدان پلی کیستیک (التهاب با درجه اندک): التهاب با درجه اندک به شرایطی اشاره دارد که طی آن سلول های سفید خونی ترکیباتی را آزاد می کنند که در مبارزه با عفونت نقش دارند. تحقیقات نشان داده است خانمهای مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به نوعی التهاب دچارند که نتیجه آن تحریک تخمدان ها به تولید آندروژن بیشتر می باشد و این مورد مشکلات قلبی و عروقی را در این بیماران به دنبال دارد.
  • علت سندرم تخمدان پلی کیستیک (دلایل ژنتیکی): سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا در خانواده به طور ارثی مشخص می شود. این نشان می دهد بین ژن ها و این بیماری ارتباطی وجود دارد اما ژن های دخیل در ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز شناسایی نشده است.
دکتر فریده عسکری

دکتر فریده عسکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده عسکری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده عسکری
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه