عفونت سوزاک چیست؟ عفونت سوزاک نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر عامل باکتریایی به نام نایسریا گنوره ایجاد می شود.

دروانا: 

عامل باکتریایی عفونت سوزاک در ترشحات واژن و آلت تناسلی مردانه مشخص می شود و اغلب در افراد جوان زیر 25 سال مشاهده می شود. عفونت سوزاک از طریق داشتن نزدیکی واژینال، دهانی یا مقعدی محافظت نشده منتقل می شود. عفونت سوزاک می تواند از خانم باردار به جنین منتقل شود. ابتلا به عفونت سوزاک در بارداری مستلزم دریافت درمان مناسب قبل از زایمان می باشد. ابتلا به عفونت سوزاک در بارداری سبب بروز سقط و زایمان زودرس می گردد. بدون درمان عفونت سوزاک می تواند منجر به نابینایی دائمی در نوزاد تازه متولد شده شود. نوزادان متولد شده با علائم عفونت سوزاک فورا با استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شوند. لازم به یادآوری است که عفونت سوزاک از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخر و یا توالت فرنگی منتقل نمی شود. باکتری عامل عفونت سوزاک نمی تواند در فضایی خارج از بدن به مدت زیادی زنده بماند.

نیمی از خانم های مبتلا به عفونت سوزاک علائم بالینی نشان نمی دهند اما در برخی موارد شاهد علائمی مانند ترشحات سبز یا زرد رنگ واژینال، درد حین ادرار کردن، پریودهای سنگین، خونریزی بعد نزدیکی یا خونریزی در بازه بین پریودها خواهیم بود. لازم به ذکر است افراد آلوده که علائم بالینی نشان نمی دهند نیز قادر به انتقال عفونت سوزاک می باشند.

عفونت سوزاک با استفاده از نمونه برداری از ترشحات واژن در زنان تشخیص داده می شود. در مردان برای تشخیص، نمونه برداری از ادرار ضروری خواهد بود. اگر احتمال آلوده شدن رکتوم، چشم ها و یا گلو وجود داشته باشد در آن صورت نمونه برداری از این نواحی ضروری خواهد بود. درمان عفونت سوزاک باید هر چه سریع تر آغاز شود زیرا در صورت عدم درمان احتمال بروز عوارض بلند مدت مانند بیماری التهابی لگن، بارداری خارج از رحم و نازایی در زنان مطرح می شود. درمان عفونت سوزاک با استفاده از تک دوز آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی انجام می شود. با درمان موثر علائم عفونت ظرف چند روز از بین خواهد رفت. توصیه می گردد 1 تا 2 هفته بعد درمان عفونت سوزاک تست دیگری تکرار شود تا از عدم حضور باکتری در بدن اطمینان حاصل شود. در مدت درمان تا اجازه متخصص نباید نزدیکی جنسی را از سر بگیرید. درمان موفق عفونت سوزاک به معنی اکتساب ایمنی نسبت به این بیماری نخواهد بود و فرد همچنان در خطر ابتلای مجدد به عفونت سوزاک می باشد.

همواره به خاطر داشته باشید برای پیشگیری از ابتلا به عفونت سوزاک و سایر عفونت های مقاربتی باید قبل از نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه