غربالگری بیماری های مقاربتی در بارداری از عناوین بسیار مهمی است که باید بدان توجه نمود. ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری عوارضی را برای جنین در پی خواهد داشت که از جمله آن می توان به نابینایی و ناشنوایی اشاره کرد. در مقاله پیش رو به نکاتی پیرامون بیماری های مقاربتی در بارداری اشاره خواهیم کرد.

دروانا: 

 غربالگری بیماری های مقاربتی در بارداری

ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری خطراتی را به همراه دارد. خانم های باردار در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی قرار دارند. بنابراین احتمال ایجاد بیماری های مقاربتی در بارداری وجود دارد. در مقاله پیش رو به بیماری های مقاربتی در بارداری و غربالگری های بیماری های مقاربتی در این زمینه می پردازیم.

ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری خطراتی را برای مادر و جنین در پی دارد. در نتیجه غربالگری برای بیماری های مقاربتی در بارداری (مانند اچ آی وی، هپاتیت بی، کلامیدیا و سیفلیس) در ملاقات های پریناتال مورد توجه قرار دارد. غربالگری برای سوزاک و هپاتیت سی حداقل یک بار در بارداری به خانم هایی توصیه می شود که در خطر ابتلا به این عفونت ها قرار دارند. حتی اگر پیش از بارداری غربالگری بیماری های مقاربتی را انجام داده باشید تکرار غربالگری های بیماری های مقاربتی در بارداری الزامی می باشد. اگر در طول بارداری رفتار جنسی پر خطری داشته اید متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید زیرا ممکن است بیماری های مقاربتی علائم بالینی را به دنبال نداشته باشند.

عوارض بیماری های مقاربتی در بارداری

ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری عوارضی را به دنبال دارد. در مورد درک بهتر عوارض بیماری های مقاربتی در بارداری می توان موارد زیر را در نظر داشت:

  • اچ آی وی: اچ آی وی از جمله بیماری های مقاربتی در بارداری می باشد. خانم های باردار قادر به انتقال ویروس اچ آی وی به جنین می باشند. احتمال انتقال عفونت حین وضع حمل، زایمان و شیردهی وجود دارد. اما با این حال اگر ویروس اچ آی وی به موقع تشخیص داده شود با استفاده از اقداماتی می توان احتمال انتقال آن را کاهش داد.
  • هپاتیت بی: هپاتیت بی از جمله بیماری های مقاربتی در بارداری محسوب می شود. احتمال انتقال عفونت هپاتیت بی در بارداری به هنگام زایمان در بیشترین حالت است. اگر نوزادان پر خطر مدت کوتاهی پس از تولد تحت درمان قرار گیرند از انتقال این بیماری جلوگیری خواهد شد.
  • کلامیدیا: کلامیدیا یکی دیگر از بیماری های مقاربتی در بارداری می باشد. ابتلا به کلامیدیا در بارداری با احتمال زایمان زودرس، پارگی زودرس غشاها و تولد نوزادی با وزن اندک ارتباط دارد. کلامیدیا حین زایمان واژینال از مادر به کودک انتقال می یابد.اگر کلامیدیا در بارداری تشخیص داده شود درمان با استفاده از آنتی بیوتیک موفقیت آمیز خواهد بود.
  • سیفلیس: سیفلیس از جمله بیماری های مقاربتی در بارداری می باشد. ابتلا به سیفلیس در بارداری با احتمال بروز زایمان زودرس، مرده زایی و در برخی موارد مرگ نوزاد پس از تولد ارتباط دارد.
  • سوزاک: سوزاک یکی دیگر از بیماری های مقاربتی در بارداری می باشد. عدم درمان سوزاک در بارداری با احتمال زایمان زودرس، پارگی غشاها و وزن اندک نوزاد به هنگام تولد ارتباط دارد. سوزاک می تواند حین زایمان از مادر به جنین منتقل شود.
  • هپاتیت سی: هپاتیت سی نیز از جمله بیماری های مقاربتی در بارداری می باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد هپاتیت سی در بارداری احتمال زایمان زودرس و وزن اندک نوزاد را به دنبال دارد. این نوع عفونت کبدی در طول بارداری از مادر به جنین منتقل می گردد.

سایر تاثیرات بیماری های مقاربتی بر جنین عبارت است از:

  • عفونت چشمی
  • عفونت ریوی
  • عفونت خونی
  • آسیب مغزی
  • نابینایی
  • ناشنوایی
  • بیماری مزمن کبدی

درمان بیماری های مقاربتی در بارداری

ابتلا به برخی بیماری های مقاربتی در بارداری مانند کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس در بارداری با استفاده از آنتی بیوتیک ها قابل درمان می باشد. بیماری های مقاربتی ویروسی مانند هپاتیت بی، هپاتیت سی و اچ آی وی را نمی توان درمان کرد. در برخی موارد داروهای آنتی ویروس در بارداری استفاده می شود تا احتمال انتقال ویروس به جنین در حال رشد کاهش یابد. ابتلا به بیماری مانند اچ آی وی نیاز به انجام سزارین را به دنبال خواهد داشت.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری

راههای متعددی برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری وجود دارد. توجه به نکات زیر شما را در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری یاری خواهد داد:

  • پیشگیری از داشتن نزدیکی: موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی در بارداری نداشتن نزدیکی می باشد.
  • داشتن رفتار جنسی سالم: داشتن نزدیکی تنها با یک نفر که به عفونت دچار نمی باشد احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد.
  • عدم داشتن رفتارهای جنسی پر خطر: استفاده از کاندوم لاتکس برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی موثر می باشد.
  • استفاده مناسب از کاندوم ها: برای داشتن نزدیکی مقعدی یا واژنی از کاندوم استفاده کنید. به هنگام استفاده از کاندوم از لوبریکانت های روغنی مانند وازلین استفاده نکنید زیرا احتمال پارگی کاندوم وجود خواهد داشت.

 

 

دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه