تریکوموناس چیست؟ تریکوموناس یک بیماری مقاربتی است که انگلی کوچک عامل به وجود آمدن آن است. در این مقاله علائم تریکوموناس، علت و راه های تشخیص و درمان تریکوموناس را بررسی می کنیم. 

دروانا: 

 

تریکوموناس چیست؟

تریکوموناس یک عفونت مقاربتی رایج و شایع انگلی است. تریکوموناس در زنان می تواند باعث بوی بد واژن، خارش ملتحمه و ادرار دردناک شود .زنان باردار که مبتلا به تريکوموناس هستند، ممکن است خطر ابتلا به زايمان زودرس را داشته باشند.
برای جلوگیری از عود مجدد عفونت تریکوموناس، هر دو طرف (هم زن و هم مرد) باید درمان شوند. رایج ترین درمان برای تریکوموناس شامل مصرف یک مگادوز (دوز بالا) از مترونیدازول و یا تینیدازول می باشد افراد می توانند خطر ابتلا به عفونت تریکوموناس را در رابطه جنسی با استفاده از کاندوم، کاهش دهند.

علائم تریکوموناس چیست؟

بسیاری از زنان مبتلا به تریکوموناس در ابتدا هیچ علائم بیماری ندارند. نشانه ها و علائم تریکوموناس برای زنان عبارتند از:

  • ترشحات بد بو واژن که ممکن است سفید، خاکستری، زرد یا سبز رنگ باشد
  • قرمزی، سوزش و خارش در ناحیه تناسلی
  • درد هنگام ادرار کردن یا مقاربت جنسی

علت عفونت تریکوموناس

تریکوموناس توسط یک پروتئین تک سلولی به وجود می آید، در واقع یک نوع انگل کوچک است که در طول مقاربت جنسی انتقال می یابد. دوره انکوباسیون تریکوموناس، از زمان قرار گرفتن در معرض عفونت تا بروز علائم بیماری بین 5 تا 28 روز متغیر است. 

 فاکتورهای خطر عفونت تریکوموناس

  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن سابقه عفونت های مقاربتی دیگر
  • داشتن سابقه قبلی در ابتلا به عفونت تریکوموناس
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و بدون کاندوم

عوارض تریکوموناس

ابتلا به تریکوموناس در زنان باردار خطرات زیادی را به همراه دارد که برخی عوارض تریکوموناس عبارتند از:

  • تولد نوزاد با وزن کم
  • انتقال عفونت تریکوموناس به جنین
  • زایمان زودرس
  • افزایش ریسک ابتلا به ایدز

پیشگیری از عفونت تریکوموناس

همانند سایر عفونت های جنسی و مقاربتی، تنها راه جلوگیری از تریکوموناس، پرهیز از رابطه جنسی پرخطر است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت تریکوموناس، در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید.

تشخیص عفونت تریکوموناس

تشخیص تریکوموناس از طریق بررسی نمونه ای از مایع واژن زنان در زیر میکروسکوپ و کشت آزمایشگاهی می باشد، اما آزمایش های جدیدتر و سریعتر برای تشخیص تریکوموناس مانند تست های آنتی ژن سریع و تقویت اسید نوکلئیک در حال حاضر رایج هستند.

درمان تریکوموناس

رایج ترین درمان تریکوموناس، حتی برای زنان باردار، این است که یک مگادوز از مترونیدازول یا تینیدازول استفاده شود. در بعضی موارد، پزشک ممکن است دوز پایینتر مترونیدازول را هفت روز و دو بار در روز توصیه کند.
حتی شریک جنسی بیمار نیز به درمان تریکوموناس نیاز دارد و در طول درمان که حدود یک هفته می باشد باید از مقاربت جنسی اجتناب شود. همچنین در طول درمان (24 ساعت بعد از مصرف مترونیدازول و 72 ساعت بعد از مصرف تینیدازول) باید از نوشیدن الکل جلوگیری کرد؛ زیرا تهوع و استفراغ شدید را بهمراه خواهد داشت. پزشک معالج 2 هفته تا 3 ماه بعد از شروع درمان تریکوموناس، مجددا انجام آزمایش را توصیه خواهد کرد تا از درمان عفونت اطمینان حاصل شود. در صورت وجود عفونت و عدم درمان ممکن است درمان تریکوموناس ماه ها تا سالها ادامه یابد.

 

دکتر لیلا قائدیان

دکتر لیلا قائدیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر ليلا قائديان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دارای مدرک تخصصی جراحی های زیبایی زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا قائدیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه