هرپس تناسلی چیست؟ هرپس تناسلی یکی از انواع بیماری های مقاربتی است. از جمله راه های انتقال ویروس هرپس تناسلی نزدیکی واژینال، مقعدی و دهانی می باشد. هرپس تناسلی درمان قطعی ندارد ولی می توان آن را کنترل کرد. زنانی که مبتلا به هرپس تناسلی در بارداری هستند باید مرتب تحت نظر پزشک باشند.

هرپس تناسلی چیست ؟

هرپس تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که توسط دو نوع ویروس ایجاد می شود. این ویروس ها هرپس سیمپلکس نوع یک و دو نامیده می شوند. هرپس تناسلی در آمریکا شایع است. در این کشور یک نفر از هر شش نفر در بازه سنی 14 تا 49 سال به هرپس تناسلی مبتلاست.

هرپس تناسلی از طریق نزدیکی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد مبتلا به هرپس منتقل می شود. مایعات موجود در زخم های ناشی از هرپس حامل ویروس است، در نتیجه تماس با این مایعات می تواند منجر به انتقال عفونت شود. برقراری نزدیکی با فردی که به هرپس تناسلی مبتلاست شما را در خطر آلوده شدن قرار خواهد داد، (ممکن است فرد آلوده زخم های قابل رویتی نداشته باشد و حتی خودش نداند که ناقل ویروس هرپس تناسلی است). ویروس هرپس تناسلی می تواند از طریق پوست شما منتقل و منتشر شود.

راه های پیشگیری از هرپس تناسلی

رابطه جنسی با افراد مشکوک شانس ابتلا به ویروس هرپس تناسلی را افزایش می دهد، نداشتن نزدیکی بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی است، اما توجه داشته باشید نزدیکی جنسی با کسی که نتیجه آزمایش او به لحاظ وجود بیماری های مقاربتی منفی است، هم چنین استفاده از کاندوم لاتکس قبل از هر بار نزدیکی می تواند شانس آلوده شدن شما را کاهش دهد. اما در مورد هرپس استفاده از کاندوم نمی تواند شما را کاملا از آلوده شدن در امان دارد.

هرپس تناسلی در بارداری

اگر به عفونت هرپس تناسلی در بارداری مبتلا هستید، انجام ویزیت های دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. در برخی موارد عفونت هرپس تناسلی می تواند منجر به سقط (سقط خودبه خودی) شود. هم چنین احتمال بروز زایمان زودرس نیز افزایش می یابد. عفونت هرپس می تواند به نوزاد منتقل شده و سبب بروز عفونت های مرگ آور در او شود. پیشگیری از ابتلا به هرپس در دوران بارداری اهمیت فراوانی دارد.

اگر شما باردارید و به هرپس تناسلی مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد در زمان زایمان پزشک علائم شما را به دقت معاینه می کند. اگر علائم هرپس وجود داشته باشد، زایمان به صورت سزارین انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

علائم هرپس تناسلی

اغلب افراد مبتلا به هرپس علائمی را از خود نشان نمی دهند و یا ممکن است علائم خفیفی وجود داشته باشد، ممکن است شما علائم خفیفی داشته باشید که متوجه آن نباشید و یا ممکن است این حالت با سایر شرایط اعم از جوش اشتباه گرفته شود. به همین دلیل بیشتر افراد مبتلا به هرپس تناسلی از وجود عفونت در بدن خود آگاهی ندارند.

زخم های هرپس تناسلی معمولا به صورت تاول پیرامون ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان مشخص می شود. تاول ها پاره شده و زخم های دردناکی به جای آن باقی خواهد ماند که بهبود آن هفته ها زمان می برد. در این حالت ممکن است علائمی مانند آنفلوآنزا شامل تب، بدن درد یا تورم غدد مشاهده شود. علائم ممکن است در طول نخستین سال بعد از عفونت دوباره تکرار شود. دوره تکرار علائم کوتاه تر و شدت آن کمتر است. اگر عفونت سال ها در بدن بماند دفعات بروز علائم در طول سال کاهش خواهد یافت. اگر متوجه این علائم و یا سایر علائم مانند زخم های درمان نشده، ترشحات بو دار، احساس سوزش حین ادرار همچنین خونریزی بین دو قاعدگی شدید، باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید.

تشخیص هرپس تناسلی

تشخیص هرپس تناسلی معمولا با معاینه علائم انجام می شود. ممکن است نمونه برداری از زخم ها و انجام آزمایشاتی توصیه شود. در این مورد سعی کنید با پزشک خود صادقانه صحبت کنید.

درمان هرپس تناسلی

درمان قطعی برای هرپس تناسلی وجود ندارد. اما داروهایی وجود دارد که می تواند دوره بروز علائم هرپس تناسلی را کوتاه تر کند. برخی داروهای مربوط به هرپس باید روزانه استفاده شود، این دارو کمک می کند تا احتمال انتقال عفونت هرپس تناسلی به شریک جنسی کاهش یابد. افراد مبتلا به هرپس تناسلی ممکن است نگران تاثیرات آن بر سلامت جنسی خود باشند. بهترین راه آن است که در مورد این نگرانی ها با پزشک مشورت کنید. مهم است بدانید هرپس تناسلی قابل درمان نیست اما می توان آن را کنترل کرد.

راه های انتقال هرپس تناسلی

هرپس تناسلی می تواند سبب ایجاد زخم های دردناک در افرادی شود که سیستم ایمنی آنان سرکوب شده است. اگر شما به زخم های خود و یا مایع ترشح شده از آن دست بزنید و سپس سایر بخش های بدن خود مانند چشم را لمس کنید، بیماری را به سایر بخش ها منتقل خواهید کرد. بعد از لمس زخم ها یا مایعات حاصل از آن، فورا دست های خود را بشویید تا از گسترش عفونت هرپس تناسلی جلوگیری کنید.

اگر به هرپس تناسلی مبتلا هستید باید در این مورد با شریک جنسی خود صحبت نمائید و او را در جریان خطر انتقال عفونت بگذارید. استفاده از کاندوم می تواند ریسک انتقال را کاهش دهد اما روش مطمئنی نیست. داشتن زخم و سایر علائم، ریسک گسترش بیماری هرپس تناسلی را افزایش می دهد. آگاه باشید حتی در صورت عدم وجود علائم باز هم می توانید این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کنید. هرپس تناسلی می تواند سبب بروز زخم هایی در دهان، واژن و مقعد شود. این زخم ها به سادگی منجر به خونریزی می شود. وجود زخم ها در دهان، واژن یا مقعد ریسک ابتلا به ایدز را افزایش می دهد.

دکتر ساره پوررستمی

دکتر ساره پوررستمی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر ساره پور رستمی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دارای بیش از 20 سال سابقه طبابت و فعالیت در حوزه سلامت و بهداشت زنان، زایمان و نازایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ساره پوررستمی
برگرفته از: وبسایت http://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه