کلامیدیا چیست؟ کلامیدیا یکی از بیماری های مقاربتی شایع در بین مردان و زنان می باشد. از جمله راههای انتقال کلامیدیا رابطه جنسی می باشد. عفونت کلامیدیا برای زنان باردار بسیار خطرناک می باشد. عفونت کلامیدیا قابل درمان است ولی در صورت عدم درمان عوارض جبران ناپذیری را برای زنان و مردان در پی دارد.

کلامیدیا چیست؟ کلامیدیا یکی از بیماری های شایع مقاربتی می باشد که می تواند هم مردان و هم زنان را آلوده کند. این عفونت می تواند به سیستم باروری خانم ها آسیب های دائمی وارد کرده و باردار شدن را در آینده غیر ممکن کند. هم چنین می تواند به بارداری اکتوپیک (که شرایطی کشنده است) منجر شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مقاربتی جنسی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

راههای انتقال کلامیدیا

راه های انتقال کلامیدیا از طریق نزدیکی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده به کلامیدیا می باشد و شما در معرض ابتلا به این عفونت قرار می گیرید.

اگر شریک جنسی شما مرد بوده و به این عفونت دچار باشد، حتی در صورت عدم انزال، آلودگی ممکن است انتقال یابد و احتمال آلودگی شما قوی خواهد بود.

انتقال کلامیدیا حتی در صورتی که سابقه ابتلا به این عفونت را در گذشته داشته و سپس درمان شده اید، باز هم در صورت انجام نزدیکی محافظت نشده، احتمال آلودگی وجود دارد. به خاطر داشته باشید هر زمان برای جلوگیری از انتقال کلامیدیا برای نزدیکی از کاندوم های لاتکس استفاده کنید. سعی کنید تنها با یک نفر و فردی که می دانید نتایج آزمایش او به لحاظ وجود بیماری های مقاربتی منفی است نزدیکی داشته باشید.

با انجام نزدیکی محافظت نشده، خطر ابتلا به کلامیدیا وجود دارد. افرادی که به لحاظ فعالیت جنسی فعال هستند و رفتارهای پر خطر دارند باید سالانه به منظور ابتلا به این عفونت آزمایش دهند.

اگر شما باردارید و به این عفونت دچار شده اید، در طول زایمان احتمال انتقال کلامیدیا به فرزندتان وجود دارد. کلامیدیا می تواند سبب بروز عفونت چشمی یا ذات الریه در نوزاد باشد. ابتلا به کلامیدیا می تواند سبب بروز زایمان زودرس شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مقاربتی در بارداری به مطلب زیر مراجعه نمایید:

اگر شما باردارید، در اوایل بارداری باید برای عفونت کلامیدیا آزمایش دهید. برای پیشگیری از بروز علائم و مشکلات، بهترین راه انجام آزمایش و درمان است.

 

 

 

 

 

 

علائم عفونت کلامیدیا

ابتلا به کلامیدیا علائم بالینی ندارد. در صورت بروز علائم، ممکن است تا چند هفته بعد از نزدیکی علائم هم چنان باقی بماند. حتی اگر علائمی وجود نداشته باشد، کلامیدیا می تواند به سیستم باروری آسیب بزند.

خانم ها باید به علائم زیر برای عفونت کلامیدیا توجه داشته باشند:

  • یکی از علائم عفونت کلامیدیا در زنان ترشحات غیر نرمال از واژن می باشد
  • احساس سوزش حین ادرار نیز یکی دیگر از علائم عفونت کلامیدیا می باشد

مردان برای عفونت علامیدیا باید متوجه علائم زیر باشند:

  • وجود ترشح
  • احساس سوزش حین ادرار یکی دیگر از علائم عفونت کلامیدیا می باشد
  • درد و تورم در یک یا هر دو بیضه یکی از مشخصه های عفونت کلامیدیا در مردان است

اگر متوجه علائمی غیر معمول مانند زخم، ترشحات بد بو، احساس سوزش حین ادرار و یا خونریزی بین دوران خونریزی ماهانه در خودتان و یا شریک جنسی تان شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص کلامیدیا

تست های آزمایشگاهی برای تشخیص ابتلا به کلامیدیا وجود دارد. در این حالت پزشک از شما می خواهد تا آزمایش ادرار انجام دهید همچنین ممکن است نمونه ای از واژن برای تست مورد استفاده قرار گیرد.

درمان کلامیدیا

به خاطر داشته باشید، کلامیدیا با درمان به موقع و درست از بین می رود. در صورت مصرف صحیح داروهایی که برای شما نسخه می شود عفونت کلامیدیا متوقف می گردد و شانس بروز عوارض در طولانی مدت کاهش می یابد.

احتمال تکرار عفونت کلامیدیا وجود دارد. شما سه ماه بعد از درمان و حتی اگر شریک جنسی تان نیز درمان شده بود، باید دوباره آزمایش دهید.

در صورت عدم درمان کلامیدیا، مشکلات جدی شما را تهدید خواهد کرد. عدم درمان سبب انتقال عفونت به رحم و لوله های فالوپ خواهد شد (لوله های فالوپ تخم بارور شده را از تخمدان ها به رحم منتقل می کنند) در آن صورت احتمال بروز بیماری التهابی لگن pelvic inflammatory disease یا PID وجود دارد. PID عموما علائم بالینی ندارد، اما برخی خانم ها ممکن است درد هایی را در ناحیه لگن و یا زیر شکم تجربه کنند. PID به سیستم باروری آسیب می زند و منجر به دردهای طولانی مدت در لگن، ناتوانی در بارداری و احتمال ایجاد بارداری اکتوپیک (بارداری خارج از رحم که می تواند کشنده باشد) می گردد.

مردان به ندرت دچار عوارض می گردند. عفونت کلامیدیا در مردان می تواند به لوله هایی منتقل شود که اسپرم را از بیضه منتقل می کنند، که در آن صورت احتمال بروز درد و تب وجود دارد. کلامیدیا به ندرت در مردان سبب عقیم شدن می گردد.

عدم درمان کلامیدیا احتمال ابتلا به HIV و بیماری ایدز را افزایش می دهد.

دکتر زویا صادقی پور

دکتر زویا صادقی پور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زویا صادقی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دارای مدرک تکمیلی لاپاراسکوپی پایه و پیشرفته و هیستروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زویا صادقی پور
برگرفته از: وبسایت http://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه