سوزاک نوعی بیماری مقاربتی است که از طریق روابط جنسی بین افراد منتقل می شود، سوزاک میتواند در ناحیه تناسلی، مقعد و دهان ایجاد شود. از جمله علائم شایع در سوزاک مردانه و سوزاک زنانه احساس سوزش حین ادرار و وجود ترشحاتی در ناحیه تناسلی می باشد. از جمله عوارض سوزاک در صورت عدم درمان آن می توان به ناباروری، دردهای طولانی و مزمن اشاره کرد.

دروانا:

سوزاک یا گنوره نوعی بیماری مقاربتی است که می تواند مردان و زنان را آلوده کند. این عفونت در ناحیه تناسلی (ژنیتال)، مقعد و گلو (سوزاک دهانی) ایجاد می شود و در بین افراد جوان 15 تا 24 سال بسیار شایع است.

نحوه انتقال سوزاک از طریق نزدیکی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد آلوده به سوزاک ایجاد می شود. تنها راه پیشگیری از بیماری سوزاک عدم داشتن نزدیکی جنسی و یا استفاده از کاندوم لاتکس قبل از نزدیکی است.

انجام نزدیکی محافظت نشده شما را در خطر ابتلا به عفونت سوزاک قرار می دهد. اگر به لحاظ داشتن ارتباط جنسی فعال هستید باید سالانه به منظور وجود سوزاک آزمایش دهید. داشتن چندین شریک جنسی شما را درخطر ابتلا به بیماری سوزاک قرار خواهد داد.

 

 

 

 

 

احتمال ابتلا به سوزاک در طول بارداری نیز وجود دارد هم چنین احتمال انتقال این عفونت به فرزند در طول زایمان وجود دارد. در صورت بارداری حتما با پزشک مشورت کرده، معاینه شده و آزمایشات و درمان های لازم را به دقت انجام داده و پیگیری کنید. درمان به موقع سوزاک می تواند خطراتی که برای فرزندتان وجود دارد را کاهش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری مقاربتی جنسی به مطلب زیر مراجعه نمایید:

سوازک مردانه

مردان مبتلا به سوزاک عموما علامت بالینی خاصی ندارند. اما برخی مردان ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

  • احساس سوزش حین دفع ادرار
  • وجود ترشحاتی سفید، زرد یا سبز (اگر چه چندان شایع نیست)

سوازک زنانه

سوزاک زنانه در خانم ها نیز می تواند علامت بالینی خاصی را در پی نداشته باشد. حتی در صورت بروز، علائم بسیار خفیف خواهد بود به گونه ای که ممکن است با عفونت های مثانه و یا واژن اشتباه گرفته شود. خانم های مبتلا به سوزاک حتی در صورت عدم وجود علائم بالینی در خطر عوارض جدی قرار دارند.

علائم شایع سوزاک در زنان عبارت است از:

  • احساس درد یا سوزش در حین ادرار
  • افزایش ترشح از واژن
  • خونریزی واژینال بین دوران خونریزی قاعدگی

علائم سوزاک مقعدی

عفونت سوزاک در ناحیه مقعد در زنان و مردان می تواند علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

  • ترشح
  • خارش مقعد
  • زخم
  • خونریزی
  • حرکات دردناک روده

البته ممکن است در صورت بروز عفونت سوزاک در ناحیه مقعد همچنان علامت بالینی خاصی مشخص نشود. اگر دچار زخم های غیر معمول، ترشحات بو دار، احساس سوزش در حین ادرار و یا خونریزی در دوران بین خونریزی های قاعدگی هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تست تشخیصی سوزاک

از جمله تست های تشخیصی سوزاک آزمایش ادرار است، در اغلب موارد آزمایش ادرار به تشخیص سوزاک کمک خواهد کرد. اما در صورت نزدیکی از طریق مقعد و یا دهان نمونه هایی از مقعد و یا گلو برداشته می شود. در برخی موارد ممکن است نمونه برداری از دهانه رحم در زنان و یا کانال ادراری در مردان نیز انجام شود.

درمان سوزاک

سوزاک قابل درمان است. در دوره درمان داروها را به دقت مصرف کنید. درمان گونه های مقاوم سوزاک بسیار سخت است. بعد از دریافت داروها اگر علائم سوزاک ادامه یافت، باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

بعد از تمام شدن داروها و قبل از داشتن نزدیکی باید 7 روز منتظر بمانید. تا تمام شدن کامل دوره درمانی از انجام نزدیکی بپرهیزید تا از احتمال آلوده شدن مجدد خود و دیگران جلوگیری کنید. در صورتی که قبلا به عفونت سوزاک دچار شده و درمان شده اید، احتمال آلودگی مجدد به سوزاک در آینده در اثر نزدیکی محافظت نشده هم چنان وجود دارد.

عوارض سوزاک

در صورت عدم درمان در زنان و مردان، احتمال بروز عوارض دائمی وجود دارد. در خانم ها عدم درمان ممکن است به بیماری التهابی لگن یا PID منجر شود. برخی عوارض PID عبارت است از:

  • التهاب در لوله های فالوپ احتمال چسبندگی را بالا برده و نازایی را در پی دارد
  • بارداری اکتوپیک (بارداری خارج از رحم)
  • ناباروری
  • دردهای طولانی و مزمن لگن و پایین شکم

در مردان، سوزاک سبب شرایطی دردناک در لوله هایی می شود که به بیضه متصل است. در موارد نادر این شرایط منجر به عقیم شدن مردان می گردد.

سوزاک درمان نشده می تواند به خون و مفاصل نیز منتشر شود. این شرایط می تواند خطرناک باشد. هم چنین عدم درمان شما را بیشتر مستعد ابتلا به HIV و ایدز خواهد کرد.

برگرفته از: وبسایت http://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه