روش های هورمونی پیشگیری از بارداری موجب تجمع آب در بدن و افزایش وزن موقت می گردند که برخی اقدامات به کنترل این وضعیت کمک می کنند.

دروانا: 

پیشگیری از بارداری و افزایش وزن

افزایش وزن یک نگرانی مهم برای افرادی است که تصمیم به آغاز مصرف ضد بارداری های هورمونی را دارند. تجربیات افراد دیگری که با مصرف ضد بارداری های هورمونی دچار اضافه وزن شده اند موجب می گردد که سایر افراد از مصرف آن ها خودداری کنند. اما بیشتر مطالعات با این که پیشگیری از بارداری موجب افزایش وزن می شود مخالفت می کنند. این در حالی است که برخی افراد در هفته و ماه های اول مصرف قرص ضد بارداری دچار اضافه وزن می شوند؛ این وضعیت اغلب موقت است، در اثر تجمع مایع در بدن ایجاد می گردد و افزایش وزن واقعی محسوب نمی شود. در چند دهه اخیر، میزان هورمون موجود در ضد بارداری های هورمونی بیش از حد معمول بوده است. سطح بالای استروژن می تواند اشتها را بیشتر کرده و موجب تجمع آب یا مایع در بدن گردد. تغییراتی در پیشگیری از بارداری هورمونی و پیشرفت هایی در قرص های ترکیبی این مسئله را برطرف کرده است. بیشتر و نه همه قرص های ضد بارداری میزان کنترل شده ای از استروژن را در ترکیب خود دارند که موجب افزایش وزن نمی شود. اولین قرص پیشگیری از بارداری در سال 1950 میلادی تولید شد که حاوی 150 میکروگرم استروژن بود. قرص های امروزی حاوی 20 تا 50 میکروگرم استروژن هستند.

مطالعات بسیاری برای بررسی ارتباط میان افزایش وزن و مصرف ضد بارداری های هورمونی همانند قرص و پچ انجام گرفته اند. بیشتر این مطالعات شواهد قابل استنادی برای اثبات این ارتباط نیافته اند. اضافه وزنی که در هفته یا ماه های اول بعد از مصرف ضد بارداری ها بروز می کند در اثر تجمع آب در بدن بوده و افزایش وزن واقعی محسوب نمی شود.

علل افزایش وزن

اگر فرد دچار اضافه وزن گردد و دلیل مشخصی برای آن وجود نداشته باشد، اضافه وزن ممکن است به دلیل یکی از شرایط زیر باشد:

  • تغییرات در روتین زندگی. اگر فرد اخیرا شغل خود را تغییر داده و بیشتر روز را تحرکی ندارد، به تدریج وزنش بالا می رود. نشستن برای ساعات طولانی در روز موجب افزایش وزن و سایر عوارض می گردد.
  • تغییرات در رژیم غذایی. اگر میزان کالری دریافتی به تدریج افزایش یابد، وزن فرد بالا می رود. فرد باید میزان کالری دریافتی خود را به صورت روزانه اندازه بگیرد. این کار به حفظ وزن مناسب و یا کاهش وزن کمک می کند.
  • تغییرات در متابولیسم. بسته به سن فرد، متابولیسم عامل تغییرات در وزن و سطح انرژی خواهد بود. همچنان که سن بالا می رود، متابولیسم سیر نزولی میگیرد. اگر بدن توانایی کافی سوزاندن کالری دریافتی را نداشته باشد، وزن فرد افزایش می یابد. اگر فرد به وضعیتی دچار است که توانایی سوزاندن کالری را تحت تاثیر قرار می دهد، باید تحت معاینه فیزیکی قرار گرفته و عملکرد متابولیک بدن بررسی شود.
  • تغییرات در ورزش. اگر فرد تمرینات وزنه برداری و عضله سازی انجام دهد، افزایش حجم ماهیچه ای افزایش وزن فرد را توصیف می کند. سایز فرد ممکن است تغییر نکرده باشد اما ترازو عدد بیشتری را نشان می دهد.

کنترل افزایش وزن ناشی از مصرف داروهای ضد بارداری

فرد ممکن است در مدت کوتاهی بعد از آغاز مصرف ضد بارداری های هورمونی شاهد افزایش وزن خود باشد. این حالت موقتی بوده و در اثر تجمع آب در بدن ایجاد می شود. با گذشت زمان، آب اضافی دفع می شود و وزن به حالت طبیعی برمی گردد.

فعالیت بیشتر

ورزش مرتب و رژیم غذایی سالم و مناسب به کنترل وزن کمک می کنند. هر چه فرد فعالیت بیشتری داشته باشد، بعد از آغاز مصرف قرص ضد بارداری بهتر می تواند وزن خود را متعادل سازد.

تغییر قرص ضد بارداری

استروژن اشتها را بیشتر می کند و موجب احتباس مایعات می گردد. اگر قرص ضد بارداری دوز بالایی از استروژن داشته باشد، تغییرات بیشتری در وزن فرد ایجاد می شود. اگر فرد نگران افزایش وزن ناشی از پیشگیری از بارداری است، باید با پزشک مشورت کند. قرص های ضد بارداری با یکدیگر متفاوت هستند بنابراین پزشک دارویی را تجویز می کند که میزان استروژن آن کم بوده و اثری بر روی اشتها یا وزن ندارد.

تهوع از دیگر عوارض داروهای ضد بارداری است که اگر با غذا مصرف شوند و دوز آن ها کاهش یابد، تهوع نیز کنترل می شود. این داروها با تغییر سطح هورمون ها ممکن است موجب بروز آکنه در پوست شوند. در مواردی سطح بالای استروژن موجب سردرد خصوصا در افرادی با سابقه میگرن می شود.


دکتر انسیه سرابی

دکتر انسیه سرابی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر انسيه سرابي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای بیش از 11 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر انسیه سرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.medscape.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه